Lättmat?
Jag har varit förstoppad länge och magen är ej okej ännu.Jag skulle vilja ha tips på middags mat som är bra för magen?
Det kan ju inte bra var koktfisk och soppa som gäller.

Vet du varför du varit förstoppad? Beror det på att du rör dig för lite, äter för dåligt med fibrer, dricker för lite vätska?
Eller är det relaterat till sjukdom, kanske nån medicin du tar som ger dig förstoppning?
Det är många frågor. Rent allmänt om det inte är sjukdom så ska du tänka på att äta mat med fibrer så tarmen får jobba, tugga maten ordentligt.dricka mycket vätska, gärna vatten. Röra på dig.
Ta god tid på dig på toaletten.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Psylliumfrön. Blötlägg en matsked psylliumfrön i ett stort glas vatten, låt stå typ en halvtimme och drick sedan. Det är rätt läbbig konsistens, geléigt men smakar knappt något. Det gör magen glad. Drick denna bryggd en gång per dag. :-) Alt kan du strö fröna över maten/filen/salladen, då smakar de typ inget alls.
Sen kan du ju även prova att äta några torkade katrinplommon varje dag. Övermogna bananer är åxå något som gör magen mjukare, klassiskt barnmatsknep.
Hmm jag åt mycket välling och likande när jag var nyoperrerad, det finns ett reseptfritt pulver på apoteket som samlar upp vätska i tarmen funkar jättebra och påvärkar inte annat. Lunelax. Jag tar det mot magproblem efter att jag vart tarmvredsopererad.
Testat att låta magen vila lite och istället dricka näringsdrycker? Finns ett flertal som helt eller delvis kan ersätta fast föda. Och då snackar jag inte om Nutrilett eller så, utan om Provide eller liknande som används vid magbesvär för att få i sig näring.
Jennie
Milt kryddade grytor av olika slag brukar gå fint för en trilskig mage.

Själv har jag laktulos som jag tar när det krånglar. Jättebra!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#6 Visst är det piller som återställer balansen i bakteriefloran i tarmen? Jag har varit nyfiken på dessa då jag blir hjälpt av actimel och liknande, men min läkare avfärdade dem, men jag har hört flera som är nöjd med dessa och jag är nyfiken. Jag har problem med svullen och uppblåst mage bland annat, förstår ju att de kanske inte hjälper på de andra besvären jag har, men mot just detta, kan dessa hjälpa?
#8 Bara att testa och se. Finns både i mataffärer, hälsokosten och apoteket. Många använder "yoghurt piller" för att undvika turistmage eller behandla redan uppkommen turistmage. Jag tar det när jag är utomlands och vet att jag ätit något som jag borde vart försiktig med, som tex skopglass
Trevis heter en sort som finns på apoteket.
Jennie

# 8 Lactulos är flytande medicin som hjälper till att "smörja" tarmen och även göra avföringen mjukare.
Kan fås på recept men finns också receptfritt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
movicol och laxoberaldroppar finns också.
#11 Aah, just det så var det ja! Det var nog äldreomsorgen jag kände igen namnet ifrån då i stället 

# 12 Laxoberaldroppar ska man va försiktig med, det är många som genom att använda dom länge stör tarmens förmåga att jobba.
Att använda Laxoberaldroppar några gånger är inte skadligt men att stå på dom regelbundet kan va det.
Så det bästa är om man kan lägga till fibrer på nåt sätt.
Sen om man äter morfinpreparat så behöver man ha nåt för magen, då rekommenderas ofta Movicol.
Ha en bra dag! Mongu.