Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 8007 ggr
Ronja2010
0

Brun hud

Vägrar å gå till vårdcentral med mitt problem, jag tycker det är så pinsamt. Så jag hoppas jag kan få några ledande svar här. :/

Med åren har jag gått upp i vikt. Jag är just nu väldigt kraftig och har varit de, de senaste 10 åren. Och genom dessa 10 år har min hud blivit allt med missfärgad på specifika ställen. Båda knän, båda armhålor, båda armbågarna, båda insidor av lår (allra högst upp), och längst ner i nacken (där man får ett väck om man böjer huvudet långt bakåt) har jag blivit alldeles brun i huden. I nacken känns huden riktigt sträv och torr, de andra ställena där huden är missfärgad är jag inte torr på.

Jag har nu fått för mig att detta har med min vikt att göra. Men jag vet ej fasen HUR. Hoppas att någon har någon aning om vad det kan vara, för jag blir verkligen sååå frustrerad av att inte veta hur jag ska få bort det. Jag får panik av å tänka på att visa upp min bruna missfärgade hud för någon annan människa, som exempelvis en hudläkare. Därför hoppas jag innerligt på att någon här har erfarenhet av detta, eller någon idé om vad de kan röra sig om.

ttss
1

Hudläkare har sätt det mesta antar jag, så dem är vana. Jag vet inte riktigt hur du menar, på sidan av mitt ansikte, vid örat har jag n fläk som är mycket mörkare och lite knottrig. Den enklaste förklaringen är att det är gamla hudrester/smuts, i nacken och de andra ställerna, detta är väldigt vanligt, och vikten spelar ingen roll. Testa och ta en vit handuk/en bommulsrondell och ta toner eller någon två och gunnuga, blir det "smutsigt" tror jag att det är typ hudrester.

Tofu
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läs här!

Maria
0

#3 Gjorde om sidan till en länk.

Länk

/Maria

Ulf-S
0

Mörkare hud på delar av kroppen (nacke, armbågar osv.) kan vara ett tecken på insulinresistens/diabetes typ 2.