Värktabletter, inbillning?
Denna semestern har jag mått oförskämt bra. Har inte haft någon huvudvärk på nätterna som jag brukar och jag har sovit bra och dagarna har gått bra.
Däremot har jag gjort något jag aldrig gjort innan och som jag vet att man inte bör göra
Varje kväll när jag har lagt mig har jag tagit två Citodon eller Panocod oavsett om jag har behövt det eller ej.
Jag tänkte att jag gör det bara under semestern men nu blir jag tveksam till om det har hjälpt eller om det sitter "i huvudet" så att säga.
På måndag börjar jag arbeta igen och det ska bli spännande att se om det återgår till samma värk eller om det helt enkelt är en bra period just nu
Jag väntar fortfarande på svar från magnetröntgen. Men å andra sidan sett så har jag inte ringt och tjatat heller.
/Maria
Jag tror att tabletterna hjälpt
Ja visst är jag sugen på att fortsätta på samma sätt men samtidigt vill man ju inte ta tabletter i onödan. Tveksamt.
/Maria
Tror inte du ska ta dem varje kväll, men kanske prova en till två kvällar i veckan när du verkligen känner att du behöver må gott

Tror också att tabletterna hjälpt. Vet du vad det är som gör att du får huvudvärk?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#4 Jag vet faktiskt inte, det är väldigt luddigt. Neuropatisk smärta är sista diagnosen.
/Maria
Berätta vidare så snart du vet…spännande att höra om det är tabletterna eller inte…
Jag tror att tabletterna hjälper, och om de gör det, så varför inte fortsätta? Att få sova och slippa huvudvärk (värk överhuvudtaget) om natten är guld värt.
Ni har nog rätt allihopa
men det känns så märkligt att ta två Citodon när man inte har ont någonstans.
/Maria
Det händer till exempel inom mitt yrke, framför allt förr då vi bar kunderna i trappor, att man tar i för mycket. Drt kan kännas lite i ryggen, men det går över ganska snabbt då man rör sig hela tiden. Så när det är sovdags har man inget ont och går och sover. När man sedan vaknar på morgonen är man stel och har ont i ryggen. Värken har nog satt igång medan man sov och i och med det så rör man inte kroppen i sömnen. Tar man värktablett i detta läge innan man lägger sig så rör man kroppen i sömnen då tabletten stoppar värken och man mår bra på morgonen.
Tror inte att du ska ta tabletterna varje kväll för jag tror att du då efter ett tag måste öka dosen för att det ska hjälpa och så vidare
Tror det kan vara en kombination av att tabletterna hjälpt samt att man ofta mår bättre när man är på semester och bara kan slappna av helt och hållet.
Jennie
#9 Jag är lite inne på dina tankar att ta dem om jag vet att det är något särskilt på gång. Så att man inte blir beroende på det sättet att man måste öka dos.
/Maria
#11 Det gör du nog rätt i. Själv fick jag morfintabletter mot rosfebervärken. Tog full dos första dygnet. Sedan tog jag bara när jag skulle sova i några dygn
#12 Jag minns när jag låg inne sist och fick morfin i ganska höga doser. Jag blev jättesur när de skulle trappa ner
Det var så himla gott. In i dimman.
Självklart så vet jag att detta är ett måste
att trappa ner alltså.
/Maria
Har du provat att bara ta en Citodon till natten istället för två? Jag har ätit de tabletterna i några år, men alltid tagit en i taget. Förutom nyligen då jag testade två till natten, och då blev jag lite yrslig.. 
Skriv på ner hur du mår, alltså hur ont du har just då. 0:inget ont 10:så ont så att du kräks och svimmar. Skriv hur då mår med jämna mellanrum, kanske en gång varannan timma.
Du ska även skriva upp när du tar smärtstillande och vilken dos.
Kan vara bra att även skriva vad du gjort precis innan, om du smärta ökar/minskar när du gör olika saker.
Då får du det nedskrivet och kan se samband.
Har du normala enzymer och upptagningsförmåga är 60 mg kodein 6 mg morfin och 30 mg kodein 3 mg morfin
#14 Det är också en variant. Kanske fungerar lika bra
#15 Jo, det där med att skriva upp är ett ganska bra sätt att få lite koll på sin smärta
/Maria
Räcker det inte med en Citodon kanske du kan prova med en Citodon och en Alvedon eller Panodil. Alvedon är samma typ av tablett som Citodon, men svagare
#17 Jo, det är riktigt men jag tror i detta fallet att det är kodeinet som gör susen. Två "vanliga panodil" märker jag inte av alls.
/Maria
#18 Men du kanske märker av 1 Citodon och 1 vanlig Panodil tillsammans och kanske kan slippa 2 Citodon.
#19 Visst är det värt att prova
/Maria
Tänk på att maxdosen är 4g paracetamol totalt per dygn, jag har aldrig hört att man tar citodon och alvedon ihop.. men vad vet jag? 
#21 Blir inte 2 Citodon till kvällen mer paracetamol än 1 Citodon och 1 Panodil. Det handlar ju bara om en omgång till kvällen och inte flera gånger per dygn
Nej, det är 500mg paracetamol i varje Citodon. Men man kanske kan ta en sådan och en 500mg Alvedon, jag vet faktiskt inte, har aldrig hört den kombinationen. Fast varför inte? Men 1g är väl max vid varje tillfälle ialla fall.
Sedan finns det ju 1g Alvedon, men jag förmodar att du inte menade dom.. 
Kan ju tillägga att detta med maxdosen var mer en allmän info.
4 gram paracetamol per dygn är den rekommenderade dagsdosen men helst inte för länge.
Panocod eller citodon är det samma som panodil eller alvedon med den skillnaden att det är kodein i också.
Det är kodeinet man ofta är restriktiv att skriva ut eftersom det kan vara beroendeframkallande.
Treocomp är som vanliga treo med kodein.
Men som sagt jag har ju bara tagit dessa på kvällen denna semestern.
/Maria
1 grammare heter väl forte och är på recept
#24 mina lakare har alltid sagt att 4g ar max, darfor har jag fatt andra tabletter da Alvedon inte rackte till. #25 Precis, det ar aven detsamma som tva 500 mg Alvedon. Da jag har svart att svalja 1g sa far jag 500mg utskrivet istallet.

Jodå man kan ta 500 mg Citodon och 500 mg Alvedon ihop. Viktigt är att inte gå över 1 g per tillfälle.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Om du får hjälp av 2 citodon 1000+30mg och inte 2 alvedon, eller liknande 1000 mg. Så är det ju kodeinet som ger dig effekt. Alltså morfinet.
Opiater, kan vara beroendeframkallande, men risken är obefintlig om man tar dem på ett vettigt sätt, har sådan stark fysisk smärta så man behöver dem, och opiaterna tar ner smärtan. Opiater ska ta ner den fysiska smärtan en bit men inte den psykiska.
Man skall inte förvänta sig att bli smärtfri med långvarigt opiaterbruk. Ta inte medicin som inte hjälper.
Paracetamol, är även den beroendeframkallande, och har biverkningar. Till skillnad från opiater går paracetamol hårt mot lever och njurar.
Ta och testa, och skriv upp resultatet så du kommer ihåg, och som sagt märker du att du får alltför ont när du inte har citodon i koppen, kan du ju ta några då. Citodon är kortidsverkande och effekten kommer förhållande vis snabbt.
Tar du bara citodon till kvällen till vardags?
Till vardags tar jag emellanåt mycket starkare än citodon
men vad som är nytt nu är att jag denna semestern har tagit tabletter även om jag har varit smärtfri.
Nu i eftermiddags så ringde min neurolog och jag fick äntligen svar på sista magnetröntgen och det visar sig att förändringen i hjärnan har vuxit några millimeter sedan sist så förmodligen kommer värken därifrån och det här med neuropatisk smärta är nedlagt.
Nu tror de på någon form av tumör/cysta men en benign sådan eftersom "den" växer så långsamt.
De ska ha storrond denna veckan med kirurgen bland annat och då ska det ta upp "mitt fall" Han ska ringa i slutet av nästa vecka igen.
/Maria
#28 1g (1000mg)+ 60mg menar du?
29 # Jag går också på lite starkare saker
, men fortfarande en andeles för låg dos. Var ute i förgår för första gångne på 3-4 månader, förutom att ligga platt på ryggen på altanen i en solsäng, läkarbesök och vara ute hos mormor.
Det är väl inte så bra att ta tabletter när du är smärtfri, jag menar det är ju morfin, med dess biverkningar.
Vad tråkigt att förändringen i din hjärna har växt, måste vara väldigt lite. Är det positivt eller negativt att den är en bening tumör/cysta eller negativt? Det är väl i alla fall bra att den växer långsamt?
#30, Just precis. Tryckfels nisse var framme igen…
#31 Benign betyder godartad och malign elakartad
/Maria
#32. Okej
. Vad skönt för dig!