Eksem på händerna
Har du det och hur underhåller du det så att det ska hålla sig i schack?

Jag använder Arnica - det bästa växtriket hava mot exem, nariga och såriga händer…
De enda jag vet som säljer färdig handcreme med Arnica är Yves Rocher - jag brukar beställa där.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
smörja händerna med mjukgörande salva flera gånger per dag på vintern smörjer jag mellan 10-20 gånger per dag använder Caress
försöka va rädd om händerna använda handskar när man diskar
på vintern alltid använda vantar ute
använder Apotekets plasthandskar som är flergångs till allt möjligt nu på sommaren smörja in sonen med solskyddsmedel även bra att använda när man ska smörja med kortison krämoch så vidare
när eksemen blossar upp så smörjer jag med kortison kräm och försöker använda bomullshandkar så mycket så möjligt dels för att skydda huden men oxå för att ser inte så kul ut med eksem händer
men har genom åren slarvat en del när jag har haft eksem och inte behandlat det vilket har gjort att jag på flera ställen på händerna har "elefanthud" alltså hård förtjockad hud 
Har själv inga problem men en väninna jag hade smorde sina händer med Skillingaryds tjärsalva vilken hon sa var en mirakelsalva
/Maria
#1 Har använt den för länge sedan, men jag tror att det var doften som jag reagerade på, eller var det för att det kändes som en hinna på händerna..? Det var något sånt ialla fall.
#2 Jag använder Canoderm, vilket jag får på recept också. Har alltid en tub i handväskan, lotion vid vattenkranar och som ansiktskräm, och krämpumpen använder jag efter bad och dusch. Som du säger, ett evigt smörjande.
Har lite svårt att hålla eksemen mellan fingrarna i schack, särskilt på sommaren när det blir varmt. Handskar är skrutt för mig, det gör bara saken sämre.
#3 Härligt att ha hittat det som funkar!
Hade eksem i händerna för några år sedan. Behandlade med cortison-salva och då eksemen försvunnit, fortsatte jag med mjukgörande. På apoteket finns en jättebra handsalva, smörjer in varje kväll och sover med bomullsvantar 
Du har inte atopiskt eksem då förmodar jag. För det ligger ju latent, ialla fall på mig.. Passar jag mig inte så blossar det upp. Och det gör det även fast jag smörjer jämt och ständigt. Och för mig fungerar det inte med vantar, det skaver ju mellan fingrarna, det är ett skrutt, samma på vintern..
Det värsta med eksem är ju att det är såå skönt att klia upp dem, men sen så gör det såå ont.. 
Nu var det länge sedan, men när jag hade ett annat jobb där jag nötte händerna mycket så fick jag ofta infekterade eksem och då blev det antibiotika.
Tråkigt är också att folk tittar lite konstigt på en, då man har sår på händerna. Och det finns även de som säger rätt ut: Usch vad äckligt det ser ut.. Nähä? Hur tror de att de känns då? 

Har inga direkta förslag på vad ni kan göra, då jag själv inte har problemet.. Men jag har en vän som har haft exakt samma problem med eksem osv, hennes son oxå, sen började hon tillverka egna produkter av naturliga ingredienser, oljor och krämer osv, och de har blivit mycket bättre för bägge.. Hennes hemsida är www.liiv.se Ni kan ju kika in ! Har själv beställt och testat många av hennes produkter