Rötmånaden
Snart är det Rötmånad. En gammal benämning från Bondepraktikan.
Har ni någonsin märkt skillnad på matvaror eller råkat ut för magsjuka relaterat till denna månad?
Eller är det bara vidskepelse i denna tid med kylskåp och frysar?
Vad tror ni?
Här kommer en länk från Wikipedia
/Maria
Tror nog att den är borta just tack vare de moderna kylskåpen och frysarna
Dessutom är vi mer noggranna med hygienen.
Tror inte att rötmånaden existerar och har aldrig märkt av sur mjölk, skämd mat eller magsjukdomar under just denna period! 
Vi märkte av den på landet på den tiden man hade ett skåp med ett stort isblock i
När jag var liten och bodde på landet så blev vi rejält uppskrämda av detta fenomen.
Allting tillskrevs rötmånaden kändes det som. Fast då hade vi heller inget kylskåp utan enbart jordkällare så det kan inte ha varit lätt.
Jag vet min mamma på äldre dagar ändå aldrig köpte leverpastej eller kalvsylta under rötmånaden trots moderna faciliteter.
Jag kom på min själv i butiken häromdagen när jag skulle handla just leverpastej att jag tvekade
Tänk att vissa saker sitter så inrotade.
/Maria

Jag är övertygad om att rötmånaden fortfarande finns. Däremot har vi lärt oss att hantera den.
Om man tänker inom vården så är det fler svårläkta sår under den tiden. Man utför inte planerade operationer, inte enbart för att det är semester utan också för läkningens skull.
Så en viss försiktighet tror jag är ett måste.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Rötmånad kan det bli fastän tiden inte är inne. Tänker på den nyss utståndna värmeböljan.
Ja, det tänker jag också på. Är juni fuktig och varm så måste det vara lika illa
/Maria
…så denna sommar har vi haft rötmånad hela sommaren…
Det jag kan märka är att det kommer fler små flugor om man inte tömmer matresterna direkt.

För mig som utfodrar djur med rått kött så märks det eftersom det snabbare blir dåligt och har man otur blir det fluglarver i det innan man hinner städa undan. Huä!

#10 Fy så äckligt… fluglarver…
Här i mitt kök råder min make som är kock och han är sååå petig hur allt ska vara, förvaras, hygien…
Jag kan tycka att - lite skit har ingen dött av…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

#11 Jo, jag är måttligt förtjust i den typen av proteintillskott=p Men det löser sig bara jag har koll på att dom inte får för mycket käk så dom kan gömma undan och glömma bort.
Visst kan saker surna lite snabbare under den så kallade rötmånaden. Men inte markant mycket snabbare om man bara ser till att förvara allt som det skall och inte låter kylvaror stå framme för länge tex. Jag har aldrig blivit magsjuk under rötmånaden i alla fall.
Jennie

# 13 Det är så rätt är vi noga med hanteringen av mat så sker troligen inget. Såvida inte kedjan brytits nån gång under transport till affären.
Så sunt förnuft kommer vi långt med
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tro katten!!! Bara för att jag fnös åt detta med rötmånad…
Skulle laga Borstj i dag och vad hittade jag i påsen där det skulle ligga fräscha rödbetor, inköpte för 3 dagar sedan…?
Jo mögelklumpar…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Usch inget vidare.
Ha en bra dag! Mongu.