Ömmande tå
Det hela började förra veckan på tisdagen. Det ömmade i fästet på tån som sitter bredvid stortån. Dagen efter hade det gått upp till leden och gjorde rejält ont.
På ondsdagen ( 2 dagar efter första värken) så kände jag ingen smärta alls i tån. Men på torsdagen så hade ytterdelen av tån svällt upp så den är som en kula längst ut. Ömmar under och på insidan mot stortån.
Idag ca 8 dagar efter att smärtan kom så är jag fortfarande svälld som en lite kula/ballong på tån och nu är även insidan av tån blå/lilaaktig. Det gör ont när jag går och ilar/isar när jag nuddar vid området där jag är blå/lila.
Vad kan det vara, verkar vara värre än bara ett litet irriterat skavsår?
Jag går nästan hela tiden i foppatofflor, förutom när jag är hemma. Då går jag barfota både inne och ute på gräset.
MVH Erika :)

Hmm ja kanske det. Tror att jag som hastigast har funderat på det också. Hur behandlas det då?
Måste man uppsöka läkare?
Det finns något som kallas reaktiv artrit och kan drabba en om man nyligen varit på semester och haft någon magsjuka. Det kan efter ett par veckor påverka lederna så att man kan få ett svullet knä eller en svullen, ömmande tå.
/Maria
Kan du ha brutit den utan att märka det?

#3 inte varit på semester. Jobbar forfarande.
#4 Nu när du nämner det. Gick i ett par skor som jag fick rejäla blåsor av på båda lilltårna. Hade ont i hela fötterna så kände ingen speciell smärta så. Det har ett par pumps med 7.5 cm klack. Gick i skorna kanske 2-3 dagra innan tån började ömma.

Fortfarande ont och är blå. Ingen förbättring alls. Fler tankar?
Besök läkaren är mitt råd

Ja, borde kanske göra det. Men har sån läkarskräck :/
Men jag får väl tvinga dit mig själv.
Ju längre du väntar desto jobbigare kan det bli hos läkaren. Ta med dig någon att "hålla handen". Det kan ofta vara lugnade

#9 Ja, får göra det på måndag!
Toppen tycker jag
Hur har det gått?

#12 var upp till distriktsköterskan och hon trodde att jag hade något främmande föremål i tån. Så hon klämde och grejade. Gjorde jätteont och jag kunde inte gå på tåsidan när hon var klar.
Hittade inget fel utan rekomenderade att jag skulle vänta 1 vecka till och vila mycket. Idag är det dock en hård knöl en bit in i tån så får väl ringa till vårdcentralen imorgon. Men ringde sjukvårdsupplysningen och de trodde det var en varböld/infektion som uppkommit nu. Vi får väl se imorrn.

Be att få laser behandling på tån.Hjälper bäst.