Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7159 ggr
bluemary
0

Ger du blod ?

Såg blodbussen när jag gick förbi vårdcentralen och perso-
nalen satt där utanför och väntade.

Själv ger jag men är inte glad, är så oerhört svårstucken

Tycker du att det ska vara bättre betalt ? Skulle alla ge som
har möjlighet ? Är du rädd för att ta emot blod från andra ?

Vad har du för synpunkter kring detta med att ge, och få,
blod ?

Maria
0

Här kommer en länkGlad

/Maria

Bergspuman
0

Ge blod är jättebra. Högaktar dem som gör det! Själv kan jag inte pga anemin.

Maria
0

Nu har det dessutom kommit nya regler som kommer att försvåra blodgivning.

Alltid ska man krångla till detSkrikandes

Länk

/Maria

[Tassy]
0

Jag funderar på att bli givare, måste dock plöja igenom de nya reglerna som jag missat. Tack för länk bumbleboo!

Maria
0

Reglerna för blodgivare blir egentligen inte förändrade utan det handlar om att personalen måste vara legitimerad.

Oavsett om du tappat blod i 20-30 år på människor så får du inte detta längre. Dessutom ska varje "patient" intervjuas innan blodgivning och detta utrymme finns inte på blodbussarna bland annat och vissa blodcentraler måste byggas om.

Så mycket mindre blod som kommer att doneras nu när dessa regler träder i kraftSkrikandes

/Maria

[Tassy]
0

såg precis det, helt vansinnigt sjukt! Skrikandes

RuiXue
0

Jag ger inte blod. Men det är inte för att jag inte vill utan för att de aldrig hört av sig efter att jag skickade in min intresseanmälanObestämd

Jennie

Maria
0

#7 Det är oftast bara att gå dit. Tror att resurserna är knappa till att ta hand om intresseanmälningar tyvärrObestämd

Jag har varit iväg själv ett par gånger under livet men aldrig fått lämna blod. Första gångerna för att min Hb varit alldeles för lågt. (Det testet tas på plats).

Numera är jag avskriven på grund av förändringen i hjärnan som de fortfarande inte vet vad det är.

/Maria

RuiXue
0

#8 Jag har inte tid och ränna efter dom. Jag fick blanketten skickad till mig och jag skickade den tillbaka ifylld sen hörde jag ingetObestämd Kanske är det för att jag är Svensk och detta var i DanmarkObestämd

Jennie

Maria
0

Ja, det kan ju förklara en del. Jag har ingen aning om hur danska regler är.Glad

/Maria

RuiXue
0

#10 Jag vet inte heller, men blanketten kom per automatik när jag flyttade till landetObestämd

Jennie

Leffe
0

Jag lämnade alltid blod när jag var yngre. Min blodgrupp är den mest ovanliga, men blodplasman kunde användas på vem som helst i princip. Så jag fick alltid lämna plasma. Fick komma in en gång för att ett spädbarn behövde ha och det var precis när jag skulle åka på semester för första gången på tre år. Vad gör man inte för att hjälpa

Maria
0

Du är väl en ängel LeffeKyss

/Maria

Leffe
0
Maria
0

Haha, jag tror vår Herre skiter i färgen på vingarnaFlört

/Maria

Halvdansken
0

Jag gav blod i Sverige i 10 år, och hag givit lite till o från i Danmark nu i 10 år.

Jag vet inte varför du inte hört av dem, #11, jag tycker de är väldigt aktiva. Reglerna är nog så som de ska bli i Sverige. Man får prata med en läkare innan (i sådär 30 sek - mår du bra?- Ja.- Ok, tack), det sitter någon brevid hela tiden medans man tappas. I Sverige var de mer effektiva, tycker jag.

Pengar tror jag inte spelar nån roll, men ger inte blod för pengarna.

Jag ger blod "på jobb", dvs de komer ut till företagen och sätter upp en station nånstans i tomma rum och så är det full fart hela dagen. Praktiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

Det var ju en smart idé att åka runt till företagGlad

/Maria

Halvdansken
0

Ja, det var så jag kom in i det i Danmark, när jag flyttade hit. Jobbade på SAS och de kom med dessa mobila varianter. Eftersom jag är konsult, så hoppar jag runt lite överallt och just nu är jag på ett försäkringsbolag (Codan) och då kommer de dit. Smart. Det tar en halvtimme max, och det gäller som arbetstid.

Finns inte den varianten i Sverige? Jag har för mig att när jag var i Stockholm så kom de till SEB, men eftersom jag tillhörde Malmö, så skulle man igenom hela screeningprocessen igen, och det hade jag inte tid med. Här har man ett blodgivarkort, och de bara kollar det mot nån central blod-databas, och är man godkänd så är det bara att hoppa upp och lägga sig i stolen.

Maria
0

Det är mycket möjligt att det är så och då är det ju strålande.Glad

Bara nu inte de nya reglerna sätter "käppar i hjulen"

/Maria

Primulan
0

Jag fick blod när jag åkte in för hjärtat tredje gången, mitt blodvärde var uselt och jag förlorade blod, blödde troligen från en polyp i magen (visade det sig sen) när jag åt Plavix.

Jag har tänkt på det många gånger och varit så tacksam för den eller de som gav mig sitt blod för att jag skulle må bra.

Tusen tusen tack, alla som kan och vill ge.

RuiXue
0

Jag ska skicka in en ny intresseanmälan i Danmark när jag kommer hem igen. Vill i alla fall se om jag FÅR ge blod (konstaterad B12 brist som är under behandling).

Jennie

Karmatarerskanise
0

Vill börja, men är så rädd för nålar, så vi får se hur det går.

[Tassy]
0

Då är vi två Hera! Jag planerar att samla mod att ge blod mest för att kamma hem den totala segern över min blodfobi. Nålar har jag börjat vänja mig vid Glad

mongu
0

Jag kan inte ge blod just nu pga mina kroniska smärtor och de mediciner jag äter för tillfället.

Hoppas kunna återgå och lämna igen.

Hoppet finns ju alltid med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mitralis
0

Jag utgår från att jag kommer att ta emot blod nån gång i livet i alla fall och jag har inga problem med det.

Själv kan jag inte ge för jag är hjärtsjuk och dessutom är extremt svårstucken. Dom får ta på handryggen när dom ska ta prover.

mongu
0

#25 Ibland så har vi ju olika hinder för att ge blod eller donera organ.

Livet är så. Viktigast är att om man kan så gör man det man anser är bäst.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tisdag
0

Jag har gett blod tidigare men när jag flyttade till en annan stad blev det inte av att söka upp blodcentralen även om jag tänkt göra det. Så tror jag det är för många, man vill men glömmer/orkar inte ta tag i det osv. Att ge på jobbet (på arbetstid) som #16 skriver tror jag kan vara ett sätt att få mer blod. Paus på arbetstid gillar väl alla… Tungan ute Att bli stucken är inte heller något jag gillar, jag brukar titta bort…

Jag har den perfekta givar blodgruppen (0-) men det gör mig också till den mest krångliga om jag behöver blod. Som tur har jag aldrig behövt blod men hoppas att det ska finnas om/när jag behöver.

HannaM
0

Hade nog gjort det om jag inte hade haft anemi

Karmatarerskanise
0

Just nu behöver dom tydligen mycket blod här i skåne.
Men nu har jag hört att det ställs en himla massa krav på en som blodgivare.

Kan någon berätta vad?

[YlvaP]
0

Nä jag ger inte blod. Har inte fått något bra svar om jag får ge blod. Jag har von Willebrandt´s sjukdom. Men får jag så skulle jag vilja göra det.

Maria
0

#30 Är en form av "blödarsjuka" om jag inte har fel eller?

Har ingen aning om hur detta fungerar vid blodgivning. Om faran är värst för dig själv eller om ditt blod är olämpligtObestämd

/Maria

[YlvaP]
0

Ja det är en form av blödarsjuka. För mig gör det inte så mycket om jag ger blod det är bara om jag blöder som det är svårare att få stopp på. Det är det där med olämplighet som jag undrar över. Flört

Leffe
0

Beror inte blödarsjuka på att något saknas i blodet och då blir det väl så vid överföring också. En liten tanke bara

[YlvaP]
0

Ja det är något något sånt jag tänker. Men jag får liksom inget bra svar på det hela.

Maria
0

Jag tror man nekar vid minsta osäkerhet, som för mig till exempel och min förändring i hjärnan.

/Maria

Leffe
0

De borde ju kunna svara hur det ligger till tycker man

Halvdansken
0

Vad har du för förändring bumbleboo? Det låter otäckt som fan.

Maria
0

#37 Upptäcktes 2005 vid en neurroborrelios. (Borrelia i nervsystemet) Hade då en hjärnhinneinflammation. Man vet inte om detta har något samband.

Denna förändring växer långsamt så numera har man uteslutit malignitet men vet inte vad det är. Jag har blivit erbjuden biopsi men avböjde då jag fungerar bra. Tycker jag självFlört Jag arbetar som vanligt.

Det enda är nedsatt funktion i vänster arm som är slapp, svag och långsam (men jag är ju högerhänt så det fungerar bra ändå) och nedsatt funktion i benet men det märker jag inte själv utan det är med mätningar. Tidigare hade jag problem med dubbelseende och hörseln men det har blivit bättre.

Emellanåt har jag fruktansvärd huvudvärk främst nattetid men nu har det varit bra sedan i mars ungefär (peppar, peppar).

Jag väntar på svar från sista magnetröntgen men det är ju sommartider och hade det varit alldeles akut så räknar jag med att ha blivit uppringdFlört

/Maria

Leffe
0
Maria
0

Man vänjer sig. Du vet ju själv Leffe som har det långt värre än jag.

Det är bara att gilla lägetFlört

/Maria

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#18 det finns blodbussar i Sverige, iallafall i Stockholm. Det kommer en regelbundet till mitt jobb så jag ger blod. Jag tror blodbussarna åker till större företag. Det underlättar ju helt klart för oss blodgivare om man kan slinka ner vid tillfälle under dagen istället för att fara iväg.

Tror inte fler skulle ge om ersättningen blev högre, känns som man ska göra det av andra anledningar än pengar.

[Mqvist]
0

Hur gammal måste man vara för att ge blod?

Maria
0

#42 Man får ge blod från 18 års ålder upp till 65 oftast.

Den övre gränsen varierar en del mellan olika kommuner tror jag.

/Maria

[Mqvist]
0

#43 Okej, men då lär jag iallafall börja ge när jag är 18 år. Glad Förut var jag stickrädd men nu har jag hamnat in så himla mycket så dom tagit mycket sprutor, så det är lugnt för min del!

Är det bara allvarliga sjudkomar man inte får ha? Om man t.ex. har giftstruma som jag har, visst får man ge ändå?

mongu
0

# 44 Är inte säker på om du får lämna blod då, du medicinerar mot din struma eller?

Men det du kan göra är att höra med Blodcentralen på det sjukhus dit du hör så får du klara besked

Ha en bra dag! Mongu.

[Mqvist]
0

#45 Är inte över 18 år än, och fick nyligen beskedet att jag hade det så äter medicin mot det just nu. Men hoppas på att den ger sig om två år, annars blir det yttligare tre år. Sen får dom se, annars opererar dom och jag måste äta levaxin livet ut. Vet inte exakt hur dom kommer göra, men inte hänt så mycket nu och dom vet ju inte än om medicinen funkar på mig.

Så, om jag får bort min struma och inte behöver äta någon medicin alls om två år så kan jag ju ge blod då, om jag inte drabbas av någon annan sjukdom innan det.