Oljud
Jag frågade på en annan tråd om vilka ljud man tycker om, och kom på att vad har ni för ljud som ni tycker är rent ohälsosamma? Oljud alltså.
Givetvis är hälsosamma ljud välkomna också
/Maria
På jobbet kan jag bli oerhört iiriterad på fläktsystemet.
Jag kommer oftast först på morgonen och då är det extra tydligt när man är ensam. Ibland under dagen så känns det också extra irriterande och jag vet egentligen inte när och varför man tänker på det vissa stunder.
Tidigare bodde vi i en lägenhet som hade en vändslinga för spårvagnar alldeles utanför vår balkong. När de "nya" vagnarna introducerades i Göteborg så var det ett himla oväsen och skrikande när dessa svängde och jag trodde jag skulle bli tokig. Till och med katterna sprang in från balkongen
/Maria

Jag sitter på ett arbetsrum som jag delar med 12 kollegor. Ibland blir jag vansinnig när det ska surras i överflöd därinne. Jag vill få jobba…
I övrigt är jag nog rätt tålig… Men högljudda fester med stereon gas i botten halva natten hos grannar tycker jag kan vara rätt påfrestande då jag har svårt att sova som det är…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Då man sitter i trädgården och en bil eller motorcykel trampar gasen i botten, utanför på vägen…ibland utan ljuddämpare…man kan bli vansinnig…
Barnskrik, mopeder och motorcyklar. Hundskall! Ush! 
Jag minns när vi åkte till vår sommarstuga förr på helgerna och på fredagkvällarna när jag skulle lägga mig så kändes det som om det hade slagit lock för öronen, så tyst var det
Prata om storstadskontrast.
/Maria

#4 Ja tvi för hundar som står och gafflar i oändlighet. Har hund själv och fattar inte farför vissa inte kan fostra sina hundar!
#6 Är själv hundmänniska, uppvuxen med många underbara fyrbeningar. Men ja precis det, när hundarna får stå och skälla dygnet runt i tid och otid, urk!
Säger som övriga, skällande hundar. Och ungar som skriker. Småbarn kan inte rå för det, det är inte det, de har inget annat sätt att säga vad som är fel. Men ljudet skär verkligen genom märg och ben.
Och så hamrande och spikande, eller det där ljudet när de pålar marken vid byggen (Det måste pålas mycket här i Uppsala eftersom marken är väldigt lerhaltig). Fy för den lede!
I det solvarma lugnet bryts tystnaden plötsligt av en högljudd gräsklippare…Visst har vi många onödiga, högljudda specialredskap, då vi kunde ha mer tystare och miljövänligare alternativ istället. Och sysselsätta fler…
Jag tycker det mesta är oljud om jag själv inte har valt att lyssna på det. Är ganska ljudkänslig. Har alltid mina öronproppar med mig.
Slagborrmaskiner borde bannlysas från denna planet!
Mopeder hör inte hemma på vägar eller i bostadsområden, de har en egen plats: i HELVETET!
Grannar som inte kan respektera att det ska vara tyst klockan 23.00
Grannar som tycker det är allmänt trevlig att sjunga allsång mitt i natten- och de inte ens kan sjunga
Vuvuzela- den som uppfann detta "instrument" borde få en någonstans där solen aldrig skiner
Hög musik i största allmänhet tycker jag inte om, speciellt inte på kvällar och nätter. Vill jag lyssna på musik så har jag min egen och den spelas bara så JAG hör den!
Gräsklippare! Usch vad jag hatar ljudet! Kan nog ha att göra med att jag inte tål gräspollen eller nyklippt gräs!
Jennie
Jag tycker enormt synd om alla fotbollsälskare detta VM med ljudet av den hemska "vuvuzelan" eller vad den kallas.
Fösta gången jag hörde ljudet då TV:n stod på rusade jag ut i trädgården för jag trodde att det var en bisvärm på rymmen
Vi har bikupor i närheten.
Ungar som skriker blir jag också väldigt irriterad på och då menar jag inte "gråt" utan skrik för att man inte får något eller i ren protest. Det är en viss skillnad på dessa ljud
/Maria
Just nu : En irriterande MYGGA som surrar vid örat!! Hur jag än viftar och vill ha död på den så kommer den undan..grrr 
BArnskrik, valpskall, sportmotorcyklar, heavymetal osv oljud för mig.
Nu när jag så sitter här och lyssnar på åskan utanför så kom jag fram till att åska på natten är ett riktigt elände, speciellt när det smäller till mitt i natten så man nästan flyger i taket och tror att det vart gasexplosion eller bilkrock utanför tills man ser blixten!
Precis detta hände mig för lite mer än en vecka sen mitt i natten i Kina
Hatar plötsliga höga ljud.
Jennie
Åska som är så mysigt :)
Jag har respekt för åska men tycker det är så fascinerande och älskar när det mullrar
/Maria
Har inget emot åska på dagarna, men på natten är det allt ett jäkla oväsen när man försöker sova
Jennie
#18 Jag sover så gott om det åskar på natten, det är riktigt mysigt :) Tyvärr har vi inte riktiga åskväder speciellt ofta här i skåne.

Friande kattskrällen som ylar sönder en hel natt!
Ungdomar som lyssnar på musik i högtalare på sina telefoner på bussar och tåg
Och inte att förglömma musikterroristerna på tåg och bussar som lyssnar på MP3 så högt att man kan höra texten på sången om man sitter flera meter bort när tåget eller bussen är fullsatt
Läcker hörlurarna så är det dags att byta! Speciellt illa är det när man sitter i tysta kupén på morgonen och bara vill ha lugn och ro på väg till jobbet
Jennie
#21 Tysta kupén kan jag förstå.
Annars får jag kanske byta mina lurar
/Maria
#22 Många med läckande lurar spelar så högt att det hörs i halva tåget även om lurarna är hela, de läckande lurarna får det bara att låta som om lurarna är högtalare
Jennie
Ja, MP3-spelare med daliga lurar…skulle vilja knacka ynglen pa axeln och visa mina Sennheiser/BOSE noise exclusion lurar. Om man nu anser sig vara sa cool och bra pa prylar sa avslojar lurarna direkt.
Barnskrik pa restaurang (om barnet inte kan uppfora sig sa tar man ut det utanfor eller vantar tills det har aldern inne), evigt yappande sma hundar, death metal eller emo-musik, folk pa mitt kontor som anvander hogtalartelefonen att sla nummer med sa att man hor alla ringsignaler, vaxeltelfonister osv, accelerande MC och bilar som ryter, mobilterrorister som ska prata i alla sammanhang om trivialiteter sasom - jag ar pa vag hem, kopte du mjolk, jag sitter pa bussen…
Aaaalskar askmuller. Hog mysfaktor for mig. Garna starka vindar ocksa och vagbrus.
Rulltrappan på stationen hemma är för hemsk! Kvittar hur ofta de lagar den, den gör med visst mellanrum ett utdraget högt gnissel som säkert skulle vända öronen ut och in på en döv person!
De gamla blå regionaltågen i Danmark låter nåt hemskt också oavsett om de kör, stannar eller står stilla :O
Jennie
En sak till - vatten-scooters som kor fram och tillbaka vid stranden under min futtiga semestervecka pa stranden dar jag kampar for att hora vagornas brus.
#26 Jag kan förstå dig men det är himla kul att köra vattenscooter
/Maria