Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 7318 ggr
oroligforalder
0

Spyr upp pencillinet

Min 9 åriga dotter har fått "Kåvepenin Frukt" i flytande form. Det är dels svårt att få i henne medicinen då hon tycker att den smakar äckligt men efter att hon har kämpat ner den har hon börjat spy upp den. Spyorna kommer ca 5-10 min efteråt…. Vet inte vad jag ska göra, hon måste få i sig medicinen (halsfluss) men det går bara inte. Jättejobbigt att hålla på och bråka med henne. Idag har hon spytt upp morgondosen och igår kvällsdosen. Började i torsdags så har mer än hälften kvar. Tips någon??

Tack!

mongu
0

Mitt tips är att du tar kontakt med sjukvårdsupplysningen, för hon måste ju få sin medicin men samtidigt så går det inte när hon spyr upp den.

Kan hon svälja tabletter? För då är ju det ett bättre alternativ. Kolla om det inte går att få byta över till det.

Vet själv hur det var att ha barn som spydde upp penicillin. Det smakar ju inte gott.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Sisa]
0

Kanske lättare att ge i tablettform, om tabletterna inte är för stora. Lägg tabletten i en matsked med youghurt eller glass…då försvinner både den och smaken.

Lycka till!

mongu
0

Vet att det av vissa sorters penicillin finns tabletter som är små. Det är då bättre med flera små än med flytande som smakar illa.

Sen är smaken inte alls lika farlig på tabletterna.

Hur har det gått för er?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
0

Prova tabletter istället. Jag var runt 9 år när jag började totalvägra flytande mediciner och helt övergick till tabletter. Men att hon kräks kan kanske även bero på överkänslighet. Själv kräks jag av två olika antibiotika även om de är i tablettform och Kåvepenin kan jag alls inte ta utan att få svåra nässelutslag över hela kroppenSkrikandes Är allergisk mot två olika antibiotikum och överkänslig mot två andraFoten i munnen

Ett trick jag använde senast jag tog Kåvepenin i flytande form var att ha eländet i en doseringsspruta, ta vatten i munnen och spruta i lite "kräkmedel", svälja, mer vatten, lite mer Kåvepenin och svälj, tills dosen var tagen. Detta gjorde jag själv dock under uppsikt.

Men som sagt, tabletter kan vara ett mindre plågsamt alternativ. Kräks hon av dem också så finns inget annat att göra än att byta sort på antibiotikan.

Jennie

mongu
0

# 4 Precis om det blir kräkningar av tabletterna och det är samma sort som det flytande så kan det va överkänslighet.

Men troligast är nog smaken kombinerat med att det brukar bli en ganska så rejäl dos man behöver som 9-åring.

Ha en bra dag! Mongu.

oroligforalder
0

FIck tag på läkaren idag så nu har vi slutat bråka och övergått till tabletter. Funkar fin fint med lite glass Cool Tack frö alla råd!

Maria
0

Så skönt att det har löst sig.

Jag tycker det är märkligt att läkare envisas med att skriva ut flytande till såpass stora barn som 9 år men alla barn är ju olika förstås.

/Maria

[Sisa]
0

Hoppas din dotter blir frisk fort nu!   Glad