Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 19290 ggr
Jennieabramsson
72

B-vitamin

Kan man få i sig för mycket av detta om man tex äter b-vitamintabletter utan att behöva det? Och vad får man då för symptom?

Och så undrar jag om såna där tabletter som ska innehålla alla vitaminer man behöver. Kan man få överskott om man tar dem och vad händer då?

Nu menar jag inte om man tar för många tabletter, utan om man följer den rekommenderade dosen.

Mandysan
0

ADEK är fettlösliga och lagras alltså i kroppen (där med är ett överskott inte att rekommendera) men BC är vattenlösliga och ett ev överskott kissas ut.

plang
0

http://www.b-vitaminbrist.se/ finns en hel del info om b-vitaminer och vad brist kan resultera i. På http://www.nyfikenvital.org/?q=node/163 finns ännu mer info. Observera att när det gäller b-vitamintillskott så ska man normalt ta en blandning av så många olika b-vitaminer som möjligt, inte bara en typ. Balansen med andra B-vitaminer kan annars störas och brist på andra ämnen uppstå.

B-vitaminer är vattenlösliga och några stora förråd kan därför inte lagras i kroppen. Vi behöver få i oss tillräckligt med B-vitaminer dagligen.

När det gäller de multivitamintabletter som du köper på apoteket eller hälsokostbutiker i Sverige är den rekommenderade dosen så låg att det inte kan uppstå några "överskottsproblem".

Tywysoges
3

jag tog alltid lite av hästarnas b-vitamin (man får inte ut det sista, dessutom är det jummy!). Man får jättefint hår och naglar! Har aldrig märkt några problem

Magster
0

Jag äter Hårkontroll just nu, har inte känt något konstig eller har problem med det, förutom att det är segt som bara den, tar typ ett halvår innan man känner av någon skillnad sägs det.
Har ätit Apotekets b-vitamin också men av det kissar man illgult av och man blir helt enkelt äcklad av det, lukt och utseende får en att bara vilja slänga hela burken.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

camecat
4

Jag fick B12 sprutor förut men fick sluta med dem pga allergichock. Fick byta sort först till en ofärgad lösning att spruta in för att utesluta färgämnen men det vart lika.

Inte vanligt men det kan hända.

Äter jag i tablettform varje dag kan jag känna liknande känsla men inte lika stark . Tryck i huvudet, tungt att andas, hetta, yrslig. 
Äter inte dessa längre trots att jag skulle behöva men ….

Denna kommentar har tagits bort.
RuiXue
0

Jag tar B12 sprutor efter att i höstas fått konstaterat B12 brist. Märkte inget negativt ens när jag tog 2 ampuller i veckan. Det går inte att få för mycket B vitaminer.

Jennie

piri-piri
0

B6 är den enda som man bör vara lite försiktig med och inte ta mer än 500 mg av.

Maria
0

Visst kan man överdosera även vattenlösliga vitaminer. Det är inte riktigt så enkelt som att man kissar ut allt överflödigt.

Här kommer två länkar

Länk 1

Länk 2

/Maria