Anerysm?
Stavas det så? Hur som helst så har jag tappat minnet. Är inne i en depression och börjat med medicin. Men nu har minnet fallit bort HELT! Det är sjukt obehagligt och jag har ofta ont i huvudet. En vän till mig hade dåligt minne och efter en minnes undersökning med magnetröntgen så upptäcktes ett stort anerysm i hennes hjärna. Det var så illa att hon först inte ens fick resa sig upp från britsen hon låg på! Så nu funderar jag på om det kan vara så illa att jag har det också. Sannolikheten är ju ganska minimal. Men så här taskigt minne har jag aldrig ens hört talas om!!! Och det blir bara värre och värre. Min psykolog tycker inte att det är något konstigt med det och att jag kan vara lugn. Men jag kommer ju inte i håg NÅGOT längre! Inte ens vad jag gjorde i morse…
Sannolikheten som du skriver är minimal men å andra sidan ska man ta förändringar och huvudvärk på allvar.
Det som pratar emot något allvarligare är ju just din depression och att du nyligen börjat medicinera. Detta är ganska vanliga biverkningar både på medicineringen och själva sjukdomen.
Försök att koppla bort din oro för detta ett tag och fokusera på att bli frisk från din depression. Lättare sagt än gjort förstås.
Kan du ändå inte släppa detta så kanske du kan få en remiss från din vårdcentral till en röntgen av huvudet (datortomografi)
/Maria
#1 Jag har varit deprimerad i omgångar sen säkert 20år bakåt. Och aldrig har jag haft så här dåligt minne. Det blev iofs värre när jag började medicinera. Men om det är en biverkning borde det väl inte bara bli värre och värre. Jag kan inte ens ge dig ett enkelt exempel på vad jag glömmer dagligen, för det kommer jag inte ihåg. Oron över att glömma viktiga saker och att jag glömmer pga av något allvarligt gör ju att jag har svårt att må bättre nu. Jag är ju orolig hela tiden…
#2 Många gånger har SSRI preparat en tillvänjningsfas på några veckor då biverkningar kan vara extra stora. Jag vet inte hur länge du ätit din medicin?
Men är du så orolig att det överskuggar allt annat så tycker jag att du ska prata med läkaren som skrivit ut receptet. Kanske passar denna medicinen inte just dig eller så kan du kanske få en remiss till röntgen.
/Maria
Jag har ätit den i runt 3månader nu. Ska prata med honom och se vad han säger för det här känns inte normalt.
Ja, det är nog bäst för efter tre månader så borde du ha fått rätt effekt så att säga.
Hoppas att du blir tagen på allvar
/Maria
Tack. Ska ringa i morgon. Om jag kommer ihåg… Skriver en lapp, ska bara komma ihåg VARFÖR jag ska ringa med… 
Aneurysm behöver du inte vara rädd för.
Min systers man fick det och det slog till direkt. Det är ju
ett dåligt blodkärl som plötsligt spricker och det låter otäckt
men det finns bara en utgång på det hela.
Så det är inget som man kan gå omkring med utan det kommer
bara helt plötsligt.
Hoppas att jag inte skrämde upp dig utan menade bara att för-
klara.
Fast jag känner ju en tjej som hade ett anerysm och det är en stor försvagning på ett kärl som KAN spricka när som helst. Hon opererades för det och klarade sig fint. Men läkaren sa att det var ett stort aneurysm, menar du att han sa hlt fel då? Vad heter det om man har ett försvagat kärl i hjärnan som kan spricka då?
#7 Anerysm är ett pulsåderbråck. Alltså en utvidgning av ett kärl som till slut brister och det blir en blödning.
Det finns flera utgångar på det hela.
Kommer man snabbt under vård så överlever många. Skadorna som man får eller menen efteråt beror helt och hållet på hur stor blödningen var eller var den satt så att säga.
Ibland upptäcker man att det kanske finns fler försvagade kärl i hjärnan och kan då operera detta i förebyggande syfte precis som #8 skriver.
De flesta som har anerysm har inga symtom alls eftersom det inte ännu har orsakat någon skada. Det är först när det brister som man ofta får en blixtrande huvudvärk och man kan bli medvetslös.
/Maria
#9 Tack för förklaringen! Men det här med att hon fick kraftigt försvagat minne. Hade inte det med Anerysmet att göra då? Kanske inte behöver vara så orolig för det då :-) Blixtrande huvudvärk har jag ju inte. Men jag kan få rejäl huvudvärk av att bara resa på mig ibland.
Det här med aneurysm har jag fått förklarat av en neurolog,
och även papper om det. Så det är inget som jag bara trodde
#11 Men ett Anerysm heter det väl även INNAN det spricker? Hon hade ju ett anerysm som opererades och hann aldrig spricka…
#12 Precis. Anerysm är ett bråck. En utbuktning eller försvagning av ett kärl. Det kan vara medfött eller förvärvat under livets gång. Det kan brista av sig själv eller vid ett kraftigt slag mot huvudet eller ansträngning. Eller så kan man leva med det hela livet utan att veta om det. Upptäcks det av olika anledningar så brukar man operera för att förhindra att det spricker.
#10 Jag har svårt att tänka mig att det hörde ihop för det är ju först när det spricker som skadan sker så att säga och då är det akut.
/Maria
#13 Ja ha! Men då var det ju kanske bara ren tur att hon krävde en undersökning. Men hennes minne har blivit bättre efter operationen… Skumt.