Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 4632 ggr
EmmaVarg
0

hjälp

idag har jag mårr jättedåligt helt plötsligt, har har fått jättejätteont i halsen, inte bara en liten del, utan nästan ända uppifrån näsborrarna och ner till där halsen slutar..  det bränner och känns som om hela halsen e full av citron och salt, kan knappt praata eller ens svälja, det svider så mycket att jag får tårar o så är jag yr(som om jag när som helst ska svimma..) och hängig, även ont i magen vad beror detta på o vad ska jag göra?

har druckit te med honung, tagit halstabletter och haft en filt på mig men det känns bara som om det blir värre.

( jag är 14 år, bara så ni vet  )

moondancer
0

Det låter som halsfluss. Gå till vårdcentralen så vet du om det är halsfluss. Och om det är det får du bra penicillin som gör att det slutar göra ont på typ två dagar.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Mitralis
0

#1 Samma tanke härGlad

EmmaVarg
0

#1 #2  å orkar inte nu  har sån  mensvärk (höhö)Tyst

och är as trött, finns de inget annat man kan göra ?

Maria
0

Ta alvedon eller annat smärtlindrande och försök att vila.

Går inte halsen över så ska du givetvis uppsöka en läkare.

/Maria

Tofu
0

Olivolja skyddar halsen och havredryck skyddar tarmarna.Det du beskriver tyder på "förgiftning".Se över din mathållning och undvik skräpmat och läskedrycker.Man varnar allmänt för inflammerad bukspottskörtel.Uppsök Akuten och låt ingen bortförklara dina symtom.

Maria
0

En inflammerad bukspottskörtel ger i allmänhet svåra magsmärtor så att man till och med har svårt att vara stilla. Det är inte så jättevanligt heller i ung ålder.

#0 Jag är övertygad om att du åkt på en förkylning eller en halsfluss. Halsfluss brukar dessutom ge gula fläckar på halsmandlarna. Så du kan försöka att titta i halsen i en spegel.

Dina magsmärtor är ju som sagt förknippat med din mens.

/Maria

EmmaVarg
0

#6 okejj, a nu har jag bara jättejätte ont i halsen, svider o när ja sväljet "trycker" halsen uppåt istället och svider osv, och jag har druckit te idag med, och tagit typ 3 halstabletter, men mamma är iväg o handlar o ja bad henne köpa isglass, ( en läkare sa att det hjälper om man har ont i halsen ) haha:p

hoppas det bara är en förkylning som går över SNABBT

för de känns som samma sak jag hade i somras, fast då hade jag detta i två veckor om inte mer, och de va jättejobbigt

Karmatarerskanise
0

Låter som halsfluss, så du borde gå till läkare. Är det bakterier kan du få antibiotika, då går det över fort. Är det virus så får man tyvärr vänta till det går över.

Men jag har hört att man ska dricka varmt, inte kallt.
Vet inte vilket som stämmer.

EmmaVarg
0

#8 hur lång tid tar de innan de går över da ifall man inte går till en läkare??

Karmatarerskanise
0

Om det är bakterier så är det farligt att inte gå till läkare. Då kan det gå ner till lungorna har jag för mig.

EmmaVarg
0

#10 ja kolla nyss ifall de va "gula fläckar" elr så men de va de inte, bara på sidorna va de typ, inte fläckar men småsmåsmå några "prickar"  är de så normalt eller HAR jag fått halsfluss`?

Karmatarerskanise
0

Kolla hos en läkare!

Man kan aldrig själv bedömma om man har det eller inte.
Det är inte dyrt att kolla det, så gör det. Ingen här kan svara dig.

Mitralis
0

När jag fick halsfluss så sa läkaren att det skulle gå över av sig själv.
Det är inte lungorna det går ner i, det sätter sig på klaffarna på hjärtat och eftersom jag har en trasig klaff så ville jag gärna ha penicillin, men det gick bra ändå. Ska tillägga att det är väldigt ovanligt att det sätter sig på friska klaffar.

EmmaVarg
0

#13   nu har det faktiskt blivit bättre än igår, haha väldigt snabbt, men ändå nu gör det bara "lite" ( sådär) ont i halsen, alltså inte lika mycket som igår.  och jag kollade om jag hade feber igår men det hade jag inte :P

Mitralis
0

# 14 Med tanke på vad jag läste i #11 Så kan vi nästan utgå från att det var/är halsfluss. Nu när du börjar bli bättre så är det bara att vänta ut det helaGlad 
Att man får penicillin är oftast för att hindra smittspridningen eftersom det är välldigt smittsamt. Om man inte bli väldigt dålig så är det bra att låta bli en penicillinkur eftersom det gärna slår ut lite annat smått och gått i kroppen och risken för resisistenta bakterier ökar.

Om man är osäker så kan man alltid konsultera sjukvårdsupplysningen Glad Ibland behöver man ju faktiskt medicin.

Maria
0

#15 Håller fullkomligt med digGlad

/Maria