Patella luxations operation
Hej! Finns det några här som redan gjort eller skall göra samma operation?
Jag kommer förmodligen får göra en patella luxations operation ganska snart och skulle vilja veta lite hur det är, hur det känns efter operation, hur länge brukar man behöva vara sjukskriven om man jobbar med ett aktivt arbete där man använder ben och armar hela dagarna.
Hur lång tid tar det innan man fungerar någurlunda normalt igen?
Jag har enorm sjukhusskräck och fick höra att jag måste sova där en natt när jag operarat och då sa jag att jag ville ha min smbo där över natten men får tydligen inte det!! Finns det något jag kan göra för att få ha honom där i alla fall. Jag har ångest både inför operationen och att behöva stanna på sjukhuset helt själv.. Tycker ju att det borde finnas lite andra rutiner för oss som lider av sjukhusskräck.Varje gång jag skall till ett sjukhus eller vårdcentral blir jag helt skakig, magen pajar och jag får ångest..
Måste man bli sövd under operationen? och varför måste man stanna där över natten?
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Ingen som gjort denna operation?
Vad jag förstår så är det en knäoperation.
Har inte din läkare talat om för dig hur det går till? Narkos eller lokalbedövning, eftervård med mera? Vet han/hon om att du är så rädd?
/Maria
Japp det är knäoperation, mina knäskålar hoppar runt hejvilt.
Som dom flesta läkare (jag varit hos) så förklarar dom ytters lite och jag som är en väldigt intensiv människa blir super intensiv när jag blir nervös för att vara hos läkaren och då glömmer jag bort att fråga det jag undrar och läkaren var en en riktig buttergubbe som inte gjorde min skräck bättre. Jag försökte förklara för honom att jag är väldigt rädd men han lyssnade inte så aktivt. Tycker att läkare borde lära sig lite mer om sjukhus rädda människor och förstå att man behöver känna sig lugnad och få saker bra förklarade för sig.
Har du fått någon bokad tid för operation?
Du kan ju söka din läkare igen och ett bra tips är att skriva ner alla sina frågor för visst är det så att man kan bli stressad och glömma hälften.
Bestäm dig för att du ska ha svar på alla frågor du skrivit på lappen.
/Maria
Har inte fått tid bokad än, han ville se röntgen bilderna först men det lutar starkt åt en operation.
Jag skall absolut skirva ner frågorna men jag är sån som vill veta allt NU precis när jag undrar så jag tänkte kolla om det fanns andra här som gått igenom samma operation och visste lite om det. Kan ju vara skönt att prata med andra som vet också.
Hoppas någon annan har erfarenhet av detta
/Maria
Det hoppas jag med. Men tack för du tog dig tid att svara ändå 
Hej Heidi! Hur gick det med operationen? Kan du ge mig lite information för att min dötter ska opereras nästa månqd och jag är väldigt rädd så jag bli tacksam om du ger mig lite införmatin.
Mvh
Sara
#8 Tråden är från 2010😉
/Maria
#9 Då vet ju Heidi garanterat om operationen var framgångsrik och hur det har gått med rehab och allt 😊
#10: Dock har inte Heidi varit aktiv sedan 2016 så sannolikheten att få svar är ganska liten..
💖🧡💛💚💙💜
Sant. Men kankse nån annan har svar.