Husläkare?
Hej!
Nu är jag inte säker på ifall det heter husläkare, men det jag skulle vilja ha hjälp med är råd om hur man kan få en läkare man alltid kan gå till och bara henne?
Jag har inte varit hos läkare på evigheters evighet och vet inte hur man fixar sånahär saker.
Min sambo har en husläkare som han och hans familj har gått till sedan de var små och nu tycker jag att det är dags att försöka hitta någon bra till mig.
Hur går man tillväga, skriver man en 'ansökan'?
Vårdcentraler litar jag inte på, har bara negativa erfarenheter av dessa.
Jättetacksam för svar!
Jag, eller rättare sagt min familj har själv en och samma husläkare sedan första husläkarreformen i slutet av 80-talet (tror jag det var).
Numera kan det vara svårt att komma som ny till en husläkare då deras listor ofta är fulla.
Kan inte din sambo prata med sin läkare så att du också kan få gå där. Jag frågade min husläkare för en släkting till mig och det gick bra att bli patient där.
Jag tror helt enkelt att du får ringa runt och fråga.
På en vårdcentral är det ju inte alltid du får samma läkare även om önskemålen är att det ska fungera så.
/Maria
På min vårdcentral finns en ansökningsblankett att fylla i, där man väljer sin familjeläkare. Skulle jag behöva träffa läkare sedan och han är väldigt fullbokad så får jag själv välja om jag vill vänta eller ta någon annan med kortare kö.