Jag tar det mot mensvärk faktiskt, såg på Du är vad du äter att Katrin Zymoteriska-vad-hon-nu-heter fick fiskleverolja mot sin mensvärk så jag testade omega 3, TROR det hjälper. Inte helt säker än! :P
De som fångar Omega 3 fisken snor den från Sahara öknen, flyktingarnas fisk.
#2 Du får gärna utveckla?
/Maria
Det var ett program om det på Kunskaps kanalen
#4 Det säger inte så mycket om man inte har sett programmet
Sedan låter det lite märkligt med att "sno fisk från Saharaöknen"
/Maria
Fiskarna som fiskar fisken, åker till Sahara istället för Serbien eller nu vilket land det var. Sen fiskar de upp flyktingarnas fisk.
hmm.kan försöka leta upp programmet
Jo men det där berättade min mamma om, kanske inte var samma program dock. Att man tar oljan eller vad det är från fisk i länder där folk svälter. Det vill säga. vi tar fisken för att få omega 3 medan folket i landet där fisken finns svälter.
#8 Aha, då förstår jag lite bättre
Det låter ju illa faktiskt.
/Maria
#8, Ja , så var det ja
Äh, skulle alla omega-3 tillskott komma från fattiga länder? Knappast. Det värsta vi västerlänningar gör mot fattiga länder är att vi säljer billigt spannmål till dom, vilket gör att de lokala bönderna inte kan försörja sig och svälter.
Själv äter jag fiskoljekapslar dagligen, samt kött från gräsbetande djur som har en högre halt omega-3 i sig än spannmålsuppfödda.
Dessutom undviker jag omega-6 rika livsmedel, eftersom jag ändå får i mig mycket omega-6.
Önskar att jag kunde äta fisk utan att spy, det är ju bästa naturliga källan till omega-3.
Vänliga hälsningar
Cindy

Jag ska äta nio kapslar om dagen. Men det har väl varit lite si och så med det eftersom det är ganska dyrt.
#12 Det finns ju drygare sorter du kan byta till! Jag har gått från 6 kapslar av Fritt Flyt till 2 av en sort jag hittade på Apoteket. Kommer inte ihåg namnet, men vit burk m blå etikett o ngt m Forte i namnet.
Vänliga hälsningar
Cindy
Här kommer en länk som handlar om det Minitassen beskrivit.
Uppdrag granskning har bland annat tagit upp detta uppenbart ganska stora problem med rovfiske.
Jag hade ingen aning om att det gick till på detta sättet
så det kanske är av vikt att kontrollera vilken typ av Omega 3 kapslar som man stoppar i sig.
/Maria
#14 Tack för länken, ska kika på filmen. Har dock fördomen att det som vanligt är sila-mygg-och-svälja-kameler-perspektiv. När senast gjordes ett UG-program om jordbrukets offer? Det är inte lika PK att göra sådana reportage…
Vänliga hälsningar
Cindy
#15 Vad är PK?
/Maria
#13 Omega forten som du äter innehåller olja från fisk som fiskas utanför Peru.
#15 Det ena behöver ju inte utesluta det andra så jag tycker nog att det är bra att vi får rapporter om hur det går till "bakom kulisserna".
/Maria
#14 Som vanligt har jag svårt att förstå vad Josefsson är ute och fiskar efter. Ska svenska jordbruksministern bestämma vem som fiskar i de västafrikanska vattnen? Tydligen är det redan olagligt enl internationella överenskommelser att fiska där.
Varför springa med blåslampa efter en enskild fiskare som bryter denna lag, när bakgrundsproblematiken är den Marockanska occupationen av Västsahara? Skulle Västsaharas folk få äta mer fisk, om den svenska jordbruksministrern tog bort kvoterna om fiske i våra svenska vatten, eller beslagtog fiskebåtar av dom som sålt sin kvot? Eller vill Josefsson att den svenske fiskaren fiskar gratis åt Västsaharas folk?
Och i reportaget nämns inget om att vi svenskar äter just dessa fiskar i våra kosttillskott. Hur ska vi kunna vara medvetna konsumenter och välja rätt, om de inte visar vilka företag som köper upp denna fisk?
Att sluta helt med omega-3-tillskott på grund av denna dokumentär leder mina ögon ingenvart. Givetvis vore det bästa att folk började äta mer svensk fet fisk och kött från gräsbetande djur istället för att ta tillskott. Och för all del sluta äta den omega-6 och kolhydratsrika kost som orsakar att tillskotten behövs. Men varken Uppdrag Granskning, svenska jordbruksministern eller EU gör något för att uppmuntra detta.
Ledsen att jag slirat en del OT i detta inlägg, men jag tycker själv att omega-3 är så oerhört viktigt att alla får i sig på något sätt, att denna sortens diffusa skräckpropaganda bara gör mig arg.
Vänliga hälsningar
Cindy
#16 Ursäkta förkortningen. PK står för politiskt korrekt.
#17 Tack för informationen!
Vänliga hälsningar
Cindy
#19 Att Omega 6 och kolhydratrik kost orsakar att vi behöver kosttillskott finns det delade meningar om.
Fast jag tror att de flesta är överens om att varken transfetter eller socker är bra.
/Maria
#21 Kolhydraterna vet jag alldeles för väl att det tvistas om. Men att man behöver ta omega-3 för att få balans med omega-6 (som vår svenska kost drunknar i) visste jag inte att nån ifrågasätter. Du får gärna berätta vilka teorier du hört!
Jag är relativt skadad som jobbar i zooaffär. Inom hund- och kattfodersbranchen är det ansett som faktum att omega-3 måste tillsättas för att balansera den i spannmålet naturligt förekommande omega-6. Vilken balans som är den bästa debatteras det dock hejvilt om.
Vänliga hälsningar
Cindy
#22 Jag skriver utifrån att man äter en välbalanserad kost med Omega 3 men jag kanske får tänka om där
för alla äter väl inte kanske så "bra mat"?
Jag är ganska övertygad om att om vi äter en kost som är balanserad, närodlad och följer årstiderna så behöver vi knappast några tillskott.
/Maria
#23 Hur många tror du äter så bra mat att inga tillskott behövs när vi har en generation som är uppväxt med snabbmat och där det menas att det är den första generationen som kommer att dö före sina föräldrar.
Våra jordar är så utarmade att det är upp emot 90% mindre näring i den, framförallt vissa mineraler jämfört med 50-talet.
Så gott som alla svenskar har brist på magnesium och selen.
#24 Det var här jag ändrade mig
Sorgligt att en generation är uppväxt med snabbmat men de måste ju ändå ligga en hel del ansvar hos denna generations föräldrar eller hur?
Trots detta så ökar vår medellivslängd hela tiden och inget tyder på att det kommer att ändras kommande generation?
/Maria
Bumbleboo: Jag tror tyvärr att 90% av svenska folket inte äter en balanserad kost alls, och definitivt inte närodlat eller årstidsbundet. Grönsaker = isbergssallad, gurka och tomat. Bröd, pasta, potatis och ris utgör grunden för kosten, och fettet snålar vi på för kung och fosterland.
Tycker inte att skulden ligger helt hos föräldrarna (vilket jag brukar tycka), eftersom skolmaten är lika illa, och dessutom livsmedelsverket stödjer patrasket. Om en Happy Meal kan följa tallriksmodellen, är det i mina ögon det yttersta beviset för att tallriksmodellen inte är en måttstock man bör följa…
Den generation som är ung nu tros ju bli den första någonsin med kortare livstid än sina föräldrar! Detta trots att vår sjukvård och kunskaper om hälsan är större än någonsin. Personligen tillskriver jag skulden till socker, transfetter, konstgjorda fetter och överintag av raffinerade kolhydrater, samt rädsla för naturliga fetter.
#24 Håller med 100%.
Vänliga hälsningar
Cindy
#26 Missade du att jag skrev att jag ändrade mig om att vi äter en balanserad kost? Att jag bara pratade för mig själv.
Dessutom så är skolmaten inte och ska absolut inte vara ett barns huvudmål. Mycket finns dock att göra när det gäller vår skolmat.
Jag skulle gärna vilja se en källa på att kommande generation kommer att ha en lägre medelslivslängd.
/Maria

#13 Jag äter Pikasol Forte och de ska vara ganska koncentrerade. Jag har blivit ordinerad 9 st av dem för min njursjukdom.
Vad jag hört så är Omega 3 inte bra för personer som äter medecin som Varan och Trombyl. Det kan ju stämma om man läser länken i #0 att Omega 3 minskar risken för kärl- och hjärtproblem. Med andra ord Omega 3 fungerar som blodförtunnare
#29 Äter man waran ska man vara mkt försiktig med Omega3 men det betyder inte att man inte kan äta det. Om man äter Omega3 och ställer in warandosen efter det så får man inte ändra den mängd av Omega för då blir waran dosen fel. Fördelan med att även äta Omega3 är att warandosen blir då lägre.
Trombyl är inte alls lika känsligt som waran.
Ska man verkligen själv ändra på dosen eller ska man låta läkaren som ordinerat waranet göra det.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Man ska aldrig ändra mediciner själv. Om man äter omega3, vilket är ett eget val, (läkare brukar inte ordinera det så ofta) så måste man medela läkaren att man äter kosttillskott och att waranet ställs in efter det.
Ett exempel är att om man äter waran så får man inte äta jordgubbar då de innehåller mkt k-vitamin som gör att blodet koagulerar men om man alltid äter en viss mängd jordubbar så är det ok eftersom warandosen ställs in efter det.
Oj då jag äter trombyl och kan äta jordgubbar till lunch på sommaren.
Äter man Trombyl behöver man inte vara lika försiktig som om man äter waran, det är en stor skillnad på dessa mediciner.
Min svärmor åt waran i flera år och fick massor med restrektioner om vad hon kunde och inte kunde äta. Men helt plötsligt så böt läkaren till Trombyl och då kunde hon äta precis vad hon ville och hur mkt hon ville av allt.
Vad bra. Då kan jag äta mina jordgubbar som vanligt

Jag äter Omega 3, har gjort det ett tag.
Känner att det är viktigt i alla fall för mig, då jag är nybliven vegetarian.
/ Bella