Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 7328 ggr
EmmaVarg
0

problem med min hy!

jag visste inte vart jag skiulle lägga in detta inlägget men hoppas på o få svar ändå .

Min hud är jättekonstig för jag har pormaskar på hakan och pannan fast som inte syns så jättemycket men sen har jag jättestora på hela näsan. och så har jag små milier under ögonlocket.. sen har jag också finnar helatiden, dom bara kommer och går . men de jobbigaste är att jag inte vet vad jag ska använda för jag vet inte om jag har torr eller fet hy!  om jag tvättar ansiktet sen när jag torkar mig så brukar huden vara torr och typ "skinbitar" åka upp (vet inte hur jag ska förklara det.) men annars har jag jätteoljig hy och jag kan inte ens ha på mig smink i mer än en halvtimma innan huden är jätteoljig och känns fet.

RuiXue
0

Låter som om du har kombinationshy. Använd produkter som återfuktar men inte är feta. Så undvik allt som innehåller olja för ansiktet, och gå heller inte på för hårt med ansiktstvätt då detta kan få din hud att bli än mer oljig. Tvätta morgon och kväll med en mild ansiktstvätt som är oljefri. Personligen tycker jag Nivea young är väldigt bra om man inte köper dyra märken som Clinique.

Jennie

EmmaVarg
0

#1  men det står på dom flesta, nästan alla produkter " för fet hy" "för torr hy" "för blandad hy" och så vidare. Vilket av de är de ja ska använda då ?

och Tack för ett bra svar

RuiXue
0

Personligen skulle jag nog välja en för blandad hy då en för fet hy mycket väl kan vara för uttorkande och en för torr hud oftast innehåller olja som återfuktande ingrediens. Var även noga med att använda en oljefri fuktkräm i ansiktet för att hålla huden återfuktad. Vid kombinationshy så skulle jag kunna våga gissa på att hudens oljeproduktion är en överreaktion på att huden blivit för torr innan.

Jag hade en del problem i tonåren. Idag är det bättre, men har fortfarande kombinationshår. Min hårbotten är torr, men blir lätt fet, så använder jag ett schampoo för fett hår får jag mjäll för att det blir för torrt, och använder jag ett schampoo för torrt hår så blir mitt hår fett på bara någon timma. Lite samma dilemma som för ansiktetTungan ute

Jennie

Saga85
0

Jag hade också problem med finnig blandad med grymt torr hud tills för några år sedan. Först när jag fick en flaska Olay av min syster som det löstes. Hon tyckte att hon fick för fet hy av den, och visst fick jag också det - de första veckorna. Men efter övergångsperioden blev min hy hundra gånger bättre.

piri-piri
0

Jag har själv den erfarenheten att om man sätter fett på en fet hy så minskar den sin produktion av fett.

Det finns en fantastisk hudvårdsserie, Dr Hauschka heter den och finns att köpa i hälsokosten.

Den är holistisk och helt ren från kemiska tillsatser. De har b.la en olja för fet hy och ansiktsvatten som är antiseptisk samt en djuprenande rengöringscreme som bygger på mandelkorn.

Deras filosofi är att huden ska jobba själv och att den regleras av att man har fukt på en torr hud och fett på en fet hud. Det kan ta några månader innan man märker effekt på balansen men aknen brukar ge sig på bara någon vecka.

Har själv erfarenhet av denna serie och blivit mer eller mindre bersvärsfri.

Gå in på en hälsokostbutik och fråga om de har små prover till salu så kan du prova innan du ev investerar i den.

Maria
0

#5 Dr Hauschka är min favorit ocksåGlad

/Maria

EmmaVarg
0

men, när jag ska köpa produkter så vet jag inte vad jag ska köpa ju. Ska jag köpa för torr / fet / normal(!) / blandad hy?

Maria
0

Som du ser i tråden då finns det lite olika erfarenheter så du kanske får prova dig fram och att börja med ett preparat för blandad hy är kanske då det bästa.

/Maria

piri-piri
0

#7 Om du vill prova Dr Hauschkas produkter så ska du ha rengöringsmjölk, rengöringscreme, ansiktsvatten special och ansiktsoljan.

EmmaVarg
0

#8  innan använde jag för torr hy men då blev de jätteoljit och tjockt och så i ansiktet sen använde jag för blandad/fet hy men då åkte de av skinnbitar typ eller a och så blev de jättetorrt och så fick jag massa finnar så ja vet inte va ja ska använda

Saga85
0

#10 Hur länge testade du? Oftast tar det några veckor innan huden ställt om sig.

EmmaVarg
0

#11 ingen aning, minst en vecka i alla fall

piri-piri
0

#12 Det kan ta upp till 3 mån, en vecka är alldeles för kort tid.

Bella-R
0

Låter som du ska ha produkter för blandad hy,

Jag har det likadant med min hy, har finnar och pormaskar som dyker upp i hela ansiktet, bröstet, axlarna och ryggen.

Har testat en massa olika ansiktsprodukter, tabletter som antibiotika, vitamin B5, zink etcetera.

Inget hjälper.

Nu har jag gett upp kampen mot finnarna, dom får vara som dom är.

Det värsta är att dom kliar, och då blir allt såklart värre.

Att äta allmän B-vitamin tillskott är nog rätt så bra i alla fall, är bra för hy, hår och naglar.

/ Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"