Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6084 ggr
Shanea
0

Låsta käkar

Halloj!

Mitt första inlägg på hälsa.ifokus, skriver eftersom jag skulle vilja ha lite råd förhoppningsvis. Har problem med mina käkar, vet inte eaxkt vad felet är, min tandläkare sa något om att någon av käkarna är för stor eller något i den stilen? Det gnakar/knäpper alltid när jag tuggar/öpnnar och stänger munnen, men jag har inte besvärats av det så vi har inte diskuterat det, även om det har hänt att käken låst sig i några timmar, vilket gör att jag bara kan öppna munnen till hälften ungefär.

Senaste veckan däremot har den varit låst mer än den varit olåst, kanske längre än en vecka, har ingen koll. Bara någon gång ibland som den går att öppna.

En av anledningarna till att jag inte undersökt vad man kan göra åt det tidigare är att jag inbillar mig att det krävs en hel operation där man ska fila ner käken eller något och är livrädd för det. Någon som har en aning om vad det är man kan göra åt det? Eller varför det blivit värre så plötsligt? Jag har varit lite förkyld så det kanske är därför, något som svullnat upp?

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

Maria
0

Jag tror bara att din tandläkare kan svara på detta faktiskt. Knakande käkar är inte helt ovanligt men att de låser sig som du berättar om verkar inte bra. Det är säkert inget farligt men så kan du ju inte ha det.

Det är ju inte säkert att det behövs någon operation utan det kanske finns andra lösningar som bettskena kanske. Nu gissar jag bara hej vilt förstås.

Skulle du behöva en operation så lär du få narkos.

Jag hade i alla fall besökt tandläkaren för att höra vad man kan göra åt detta. I vilket fall som helst så är det ju du som bestämmer om du vill opereras eller inte ifall det skulle rekommenderas.

/Maria

MissGT
0

Bettskena brukar hjälpa vid knastrande, knäppande och låsta käkar. Vet du om du pressar alt. gnisslar tänder på natten?

Shanea
0

Okej… bettskena låter helt klart bättre än läskig operation i alla fall, även om jag är förvånad, trodde det skulle vara svårare att åtgärda eftersom det har att göra med att ena käken är för stor eller något sånt, passar på något sätt inte riktigt :) Ganska säker på att jag inte gör det, tanken har aldrig slagit mig i alla fall.

Borde nog bli kallad till rutinundersökning snart, ska försöka fråga om det då kanske. Fortsätter det så här kommer jag ju inte kunna öppna munnen ordentligt under undersökningen så då blir jag nog tvungen :)

Intressant vad man kan vänja sig vid dock, jag tänker inte särskilt mycket på alls längre, i början fick jag lite små panik varje gång det hände och tyckte det var väldigt obehagligt.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

[Tassy]
0

Steg ett är ju att prova en bettskena, inget att vara rädd för Glad

mongu
0

Är du väldigt spänd i dina käkar? Kolla med din tandläkare där kan du få hjälp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!