Huskurer
Vi har haft liknande trådar tidigare men man kan aldrig få för mycket av andras tips på huskurer och egenvård.
Har ni några favoriter som ni brukar ta till vid olika krämpor eller skador?
/Maria
Min mormor tvingade i mig te med citron och ingefära när jag var förkyld Det var vidrigt! Alltså överdrivet mycket ingefära som hon dessutom sa till mig att tugga på haha
Hon dricker det några gånger i veckan för att hålla förkylningar borta, och jag antar det funkar för jag kan inte minnas att hon någonsin varit förkyld
Jag har numera testat att tugga sötmandel vid halsbränna och det fungerar faktiskt.
/Maria
Kom på att katrinplommon är suveränt om man har problem med hård mage.
/Maria
Inga direkta personliga favvisar, men likväl en lista:
- vitlöksklyfta i örat mot örvärk
- plommon mot hård mage
- dra med plast/kreditkort över getingstick för att få ut gadden
- saliv på brännblåsor (efter brännässla och tistel) för smärtlindring
- "skala" en grillad kyckling mot torra nariga händer
- aloe vera mot torr eller skadad hud och lite allt möjligt
- honung (ej varm!) mot halsont
- Johannesörtsté som rogivande
- blåbärssoppa mot trög mage
- blåbärssoppa som man silar bort fröna mot lös mage
- bikarbonat (tror jag det var…) mot gasig mage
- mejeriprodukter med aktiv bakteriekultur mot strulig mage
- kryddstark mat för att öka förbränningen
Jag gillar alla tips utom det där med att skala en grillad kyckling mot nariga händer
Säkert bra men urk så äckligt
/Maria
#5 Håller med, urk
Men killen hävdar bestämt att det är bra. I närheten av mig får han dock ingen kyckling på grund av min äggallergi som även gäller fågel och dun.

Jag trodde blåbärssoppa var till för lösa magar inte tvärtom. För man blir riktigt hård i magen om man dricker för mycket sånt 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
blåbärsfrön sätter fart på magen (normalt sett
) medan om man silar bort dessa så är det stoppande effekt i stället 
När jag blir magsjuk eller matförgiftad (händer inte ofta men ändå..) så brukar jag dricka coca cola light i mängder. Det låter äckligt när jag säger det men det är det enda man kan dricka eller äta som inte smakar illa när det kommer upp igen..
just ja, vispad coca cola vid magsjuka, vispa bort kolsyran. Ger tillbaka energi och ork pga allt socker.
Idag läste jag ett tips om hur man får bort förhårdnader på hälar (fötter).
Man krossar två tabletter som innehåller salisylsyra som Treo eller Bamyl och blandar detta med två matskedar vaselin. Detta gnider man in hälarna med och sätter plast på fötterna. Låt verka i minst en timma eller gärna över natten med strumpor utanpå.
Sedan ska det bara vara att tvätta och fila.
/Maria
Ingefära är min favorit både vid förkylningar och illamående (vare sig det är pga sjukdom eller baksmälla). Knaprar i mig små skivor av det, river ner i maten, kokar upp i tevatten/varm choklad.
Dricka koksaltlösning - min brors vän berättar att han brukar göra det när en magsjuka börjar slå ut. Ska uppenbarligen funka. Försökte själv, men det smakade så illa.
Angående Aloe Vera bör man testa det på ett litet område först. I min familj har vi ingen tidigare historia av allergier/känsligheter, men både jag och min mor får både klåda och svullnad av just Aloe Vera. Använde aloe vera-cerat på torra läppar, och ajajAJ vad de värkte av det!
_No way! Yes way!
#12 Man ska helst dricka en svag blandning av salt och druv/fruktsocker för att inte bli uttrorkad vid magsjuka. Helst så svagt att det inte smakar för illa så att man kräks av bara det
/Maria
#13 Var det angående koksaltlösningen? Det är uppenbarligen inte menat att vara för att få i sig vätska, utan för att förebygga/gå till attack i början. Brorsans vän var på besök senaste magsjukan och berättade att han slipper magsjuka (pga av det), och därför är han inte är nojjig över att besöka "magsjukehem".
Har inte provat det själv eftersom jag inte varit magsjuk efter den gången (provade bara att dricka lite när jag började må bättre bara för att testa).
_No way! Yes way!
#14 Aha, då missuppfattade jag
/Maria