Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7635 ggr
Mari
7

Ser prickar - vad göra?

Jag har börjat se svarta prickar/fläckar med det vänstra ögat (tror det är vänstra), jätteirriterande då de är ivägen, speciellt när man kollar på enfärgade områden så som snön.

Någon som vet vad det kan vara? Mor min tror det är migrän fast jag har nästan aldrig ont i huvudet och de där prickarna/fläckarna är där konstant nu, tror jag la märke till dem för någon vecka sedan och nu idag tycker jag de börjar bli fler?

Går man till doktorn och kollar upp detta eller gör man det hos en optiker? Jag har ingen aning alls. Har alltid haft bra syn.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

bronzom
0

De är klart du måste gå till doktorn, eller om du har sjukhus nära. Dom har ofta specialavdelning för ögon.

Man skall alltid gå direkt ! Innan eventuellt problem kan försämras.

Lycka till !

mongu
0

Du ska gå till läkaren snarast. Håller helt med # 1 om det. Allt som rör ögonen ska man va observant o söka direkt.

Bättre söka en gång för mycket än en gång för lite. Ögon är viktiga och det är sorgligt om man skulle äventyra synen genom att inte söka.

Sen kanske det inte är nåt farligt, men du ska söka nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mari
0

Tack för svaren :)
Sticker iväg till doktorn så fort jag kan för detta börjar kännas läskigt.
Trodde först man går till optikern när det är fel på ögonen men då har jag fått svar på det :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SvenA]
0

Du ska omedelbart bege dig till en ögonläkare det kan vara starten på en näthinneavlossning eller en blödning bakom gula fläcken

Så mitt råd är att du omedelbart beger dig till ögonakuten

Det är viktig att en riktig ögonläkare tittar på det

Jag gjorde själv misstaget att inte gå direkt när jag fick sämre syn och nu ser jag inte alls i stället

Tatsu
0

Jag har så på båda ögonen och det är jobbigast när det är dimma eller riktigt ljust ute eller om jag tittar på ett vitt papper.

Har varit på koll på ögonkliniken och fick förklaringen att ett "filter" släppt lite och jag kommer inte ihåg om det var blodplättar eller något annat som simmade omkring i ögat. Nu har jag vant mig men ibland är det jätte irriterande. Skulle vara observant om det blev smärta i ögat och massor av vita blixtrar tror jag de sa, då kunde det vara näthinneavlossning. Det var så många år sedan jag var på koll så jag kommer inte ihåg riktigt vad de sa åt mig.

Väntar på en tid hos ögon igen för jag har börjat sett "större" saker och då ville läkaren att jag skulle göra en koll igen.

[SvenA]
0

#5 Det är mycket klokt att göra en koll igen för man haer bara ett par ögon som man inte kan byta ut

fridak
0

hur har det gått?

det kan vara grumlingar i glaskroppen. försvinner eller rör sig prickarna när du ändrar blickriktning? eller är de kvar på samma plats?

håller tummarna för att det inte var näthinneavlossning.

Mari
0

oj förlåt för att jag inte svarat, har inte kollat upp detta bara frågat och de trodde inte det var något allvarligt utan jag skulle återkomma om det blev allvarligt eller om det började göra ont.

Det känns som de flyter runt fast men är inte säker, svårt att fokusera på något så ögonen är stilla och samtidigt kolla på prickarna Tungan ute

Verkar vara något som återkommer på våren? Under vintern och sommaren (vad jag minns) har jag inte sett eller tänkt på dessa prickar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Branneli
1

Ring 1177…de brukar ha bra "koll"…..

Mari
0

#9 Vad är det för nummer?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Branneli
0

Sjukvårdsupplysningen.

De är kunniga & kan hänvisa till, vart du ska vända dej.

Ibland ordnar de tom tid, vid behov.

Min kompis 14åring, såg fläckar & hade synbortfall. Samt ont i huvudet. De bokade tid på "ögon", dagen efter. Hon har en död parasit i ögat som det blivit en infektion runtom. De åker till sjukhuset (5mil bort) två gånger i veckan nu. Har 5 olika mediciner, som ska tas i flera månader.

Detta är inte jättevanligt, men förekommer.

Mari
0

Aha, jo jag ringde dit men har för mig att det inte var detta nummer? Haha var ju snart ett år sedan jag ringde och då tyckte de att jag skulle avvakta och uppsöka docktor om det blev värre eller om jag fick ont i ögonen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Branneli
0

Oki, hoppas att jag inte skrämde dej med 14åringens erfarenhet.

Hon såg suddigt på morgonen, vid lunch såg hon knappt något & åkte hem från skolan. Dagen därpå på kl 10.oo hade de fått tid på Universitetssjukhuset.

Så nu är det full snurr i deras liv, med resor & läkarbesök.

Mari
0

#13 Nejdå ingen fara men det låter läskigt med en parasit i ögat (!) fast jag ser bra, har bara någon prick som syns ibland om man tänker på det

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Branneli
0

#14…Haha, du får du låta bli att tänka på prickarna Flört

Hon blev ju akut dålig på några timmar Obestämd

Cawolina
0

Oj! Det måste du verkligen kolla upp! :O Vill itne göra någon rädd eller så men det kan vara en tumör på synnerven, mamma hade det förra året och det gjorde att hon såg konstigt…

Halvdansken
0

Jag har en sån prick, jag brukar beskriva det som en dammtuss. Den är inte kompakt utan lite luddig. Jag var hos doktorn för massor med år sen och han sa att det är resterna av ett blodkärl som gick till hornhinnan under fosterperioden, men som sen "avvecklas" när den inte behövs längre. Ibland kan nån sådan rest ses sas "innifrån".

Det var helt ofarligt, men jag håller med alla här inne som rekommenderar att du kollar upp det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.