Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpaus
Läst 2938 ggr
Maria
0

Musik

Musik betyder mer eller mindre för oss människor men ingen förblir opåverkad. Att lyssna på musik man tycker om kan göra underverk för själenFlört

Vilken musik får er att må bra och vilken musik har ni svårt för?

/Maria

Bergspuman
0

Det beror litegrann på humör och sinnesstämning!

Är jag lite ledsen, så spelar jag min gråtmusik: Miles Davis' arr på Concierto de Aranjuez från Sketches of Spain.

Är jag på sensuellt humör, spelar jag sydamerikansk musik, t ex Sergio Mendes' Brazil 77 eller Kaomas Lambada.

Vill jag förlora mig i en annan värld, sätter jag mig vid pianot och spelar Liszt, Chopin eller Rachmaninoff.

Vill jag njuta av en skicklig sångerska, lyssnar jag på Maria Callas, Inva Mula eller Edita Gruberova. Eller, kanske Ian Gillan :-).

Men jag avskyr house, rap, drums'n' bass, techno. Usch och fy.

Och jag avskyr synt och plink plonk och atonal musik.

Om det inte finns en melodi i musiken, och det inte går att sjunga på den efteråt, och det är dåliga musiker / sångare (oskolade, kan inte sina instrument), då är jag inte intresserad av att lyssna.

Mainebusters
0

Jag gillar rock. 50-60-70-80- och 90-tal. Lyssnar gärna på techno också ibland. 70-tals musik överhuvudtaget, och en del 80-tal.

Det sämsta för mina öron är dansbandsmusik, klassiskt, dragspel och jazz.

Maria
0

#2 Håller med dig när det gäller dansbandsmusik. Jag mår illaFoten i munnen

Däremot tycker jag klassisk musik emellanåt är både häftigt och vilsamt beroende på.

Jag älskar hårdrock och en del folkmusik som klezmer.

Sedan har jag nog en ganska blandad smak. Kan bli väldigt nostalgisk över gammal progg.

/Maria

Branneli
0

Musik  funkar alltid Flört

80-tal är bäst…allt från Yazzo till Iron Maiden…

Avstår jazz & techno & rap & danbandsmusik.

[Tassy]
0

Här lyssnas det på techno och trance, samt övrig elektronisk musik, och krogmusik går alltid hem. Tur man har en kille som är DJ, så man har alltid tillgång till det senaste Skrattande

Sehvrin
0

Filmmusik mår jag bra av, särskilt om den är mäktig med stråkar och liknande. Mår jag riktigt dåligt och är arg och ledsen är det dock den här låten från animen Hellsing som hjälper bäst, gärna på hög volym.

Sen är jag rätt mycket allätare av musik, så länge den har melodi (några undantag finns, till exempel "Rosa helikopter" som jag hatar) och ibland beror det på humör om jag inte står ut med en viss typ av musik.

En småspännande sak är att jag en gång fått åksjukeliknande symptom av att lyssna på ett visst band lite för länge: Owl City. Jag tycker väldigt mycket om deras musik, men när jag hade lyssnat rätt länge så var jag bara tvungen att byta pga illamåendet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

rockygubben
0

Gillar Papa Roach och Fallout boy. Gillar inte dansband,hip hop,jazzFlört

[Jeremina]
0

Jag mår bra av musik som Salem al fakir men inte typ Charlotte Perelli!

Maria
0

#8 Håller med dig.

Salem skulle vunnit melodifestivalenFlört

/Maria

Calmare
0

Bumble, hårdrock!? Glad

Maria
0

#!0 Hårdrock får mig att bli glad och på gott humör. Gärna så huset bågnarFlört

/Maria

Calmare
0

#11 Samma här! haha!! Glad

Mainebusters
0

#11  Mmm.. 80-tals!

Liz85
0

Beror helt på humör, men har väldigt bred smak. MF och Carola står högt i kurs! :D Men gillar allt från oldies till det nyaste, rock, ballader, soul, dansband, reggae särskilt på sommaren brukar sitta fint… :)

Finns otroligt många bra artister från 60-, 70-talet och 80-talet. (John Leyton, U2, Sweet, Johnny Cash, Elvis, Belinda Carlise, CCR, Slade…)

Har en låt i mobilen som jag lyssnade på mycket tidigare i höstas för att släppa lite annat och då var det rösten som gjorde mest intryck. Funkade ypperligt! :)

[Underground]
0

Lyssnar mest på the runaways, the used och bon iver, men jag fastnar även för enstaka låtar hos olika artister. Har en väldigt bred musiksmak med t.ex. adept, the cranberries, band of horses och justin bieber m.m. Glad

Musik jag inte mår bra av är väl techno och sånt, får liksom panik när det är för mycket med regelbundet upprepande läten.