Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 6928 ggr
EmmaVarg
0

Tips för vältränad kropp?

jag vet att jag är underviktig, 1.55m lång och väger ca 41 kg. är rätt smal och undrar vad man ska göra för att bli mer vältränad o lixom gå upp LIIITE i vikt?

Hur ska man göra för att få en mer vältränad kropp?

Några tips?

Helst som man kan göra hemma o inte på gym..

miaa-80
0

Först ska jag börja med att säga att ja absolut inte har utbildning inom området även om jag tränar en hel del. A och O om man vill bli vältränad är nog en kombination av bra kost och varierad träning. Till exempel att äta många små mål om dagen, mycket protein samt frukt och grönt. Självklart en viss mängd kolhydrater också, man ska ju trots allt orka träna Flört Vad gäller träningen beror det väl lite på vilken nivå man vill träna på, vissa lägger ribban högt o kör 6dagar/vecka, andra 1-2 gånger. Men själv skulle jag väl rekomendera 3-4 gånger. Det är i alla fall vad jag försöker hålla mig till men då har jag en väldigt tacksam kropp också, som i sig själv är ganska vältränad o muskulös. Jag varierar min träning med Cykel eller löpning 30min 3 gånger i veckan samt styrketräning 3gånger/vecka. Nu lät de kanske mycket men jag lägger ihop det o kör efter varandra så de blir inte mer än 3 pass i alla fall Glad Det finns självklart övningar du kan göra även hemma, utan att ta dig iväg till ett gym, men ibland kan det trots allt va skönt me lite miljöombyte! Är du intresserad av mer exakta övningar kan du väl skicka iväg ett litet mail, jag ger gärna tips även om det är på amatörnivå.

Nu skrev du ju också att du är underviktig då är det extra viktigt att tänka på att få i dig ordentligt med mat om du ska orka träna, samt att kroppen ska orka bygga muskler. Annars händer liksom inget trots att du tycker du stretar me träningen. Mat, vitaminer och mineraler är jätteviktigt!

EmmaVarg
0

#1 men jag vill inte gå på gym ,  tränar helst hemma, men vad för övningar osv ? de är de jag inte vet

och jag ahr ingen sån träningscykel hemma, och man kan inte cykla ute när de är snö och is

miaa-80
0

Ler, nej du har helt rätt cykla kanske du ska skippa så du slipper hamna på sjukhus Flört

Du behöver ju egentligen ha nån slags utrustning hemma även om man kan göra mycket med hjälp av sin kroppsvikt, till exempel armhävningar med mera. Jag har själv ett par hantlar hemma som kommer väl till användning! Går att köpa på sportaffärer eller stormarknader. Även gummiband eller liknande. kan vara bra! Finns på samma inköpsställen. Då kan det ibland medfölja instruktioner och tips på övningar vilket är jättebra så du SER hur du ska göra, väldigt viktigt att göra rätt! Annars, varför inte söka på nätet? Att bara höra hur du ska göra kan vara svårt, bättre att kunna både läsa o se med egna ögon! Men annars finns ju som sagt vanliga armhävningar, för bröst. Situps o mängder av varianter av det! Samt benböj för att träna benen! Men som sagt, svårt förklara exakt hur du ska göra. Sök på nätet eller köp en tidning för bästa resultat!

EmmaVarg
0

#3 jag vet hur olika övningar ser ut o hur man gör de osv men jag vet bara inte VILKA :P

miaa-80
0

Vad är det främst du vill träna då? Hela kroppen eller fokus på nåt särskilt?? Jag menar vill du bli stark o smidig behöver du ju träna hela kroppenGlad så vet du redan övningar så kör på dem, det kan sällan bli fel, så länge du vet hur man utför dem. som sagt styrka & kondition i kombination ger dig en bra grund!

EmmaVarg
0

Jag vill träna hela kroppen , men mest mage, rygg, armar, rumpa o lår   haha, det va mycket med iallafall

miaa-80
0

Kör då på armhävningar (lätt o enkelt för alla) situps i flera former, till exempel sätt fast fötterna under soffkanten, böjda ben, ha vikten på rumpan o boxa framför dig alternativt åt sidorna för de sneda magmusklerna, sedan kör du benböj med mera. för ben/rumpa. För att träna baksida av armar ta tag i exempelvis bordskanten (lågt bord) och sänk dig mot golvet o upp igen ett flertal gånger (det vill säga du ska ha ryggen mot bordet givetvis)Sök info om du inte vet exakt hur du ska utföra! Samt skaffa hantlar för att träna biceps eller om du kommer på nån annan idéGlad sen ät ordentligt! Viktigt viktgt!

RuiXue
0

Börja med contortion kanske. De som kan har en helt otrolig kontroll över sin kropp, är starka som tusan och smidigare än ett gummibandFörvånad Yoga kan nog vara en bra start.

Jennie

[luneri]
0

först och främst tipsar jag om att fundera på vad du är intresserad av för typ av träning. om du inte vet det än så prova på alla möjliga olika träningsformer för att hitta just det som passar dig. om du vill träna hemma istället för på gym så finns det massvis med förslag till träning, det gäller bara att man är lyhörd och söker efter den informationen.

Jag kan ge några tips på träning

prova billys bootcamp för allsidig träning för kroppen

http://www.youtube.com/watch?v=sgGNBue6gXg

Den träningen går att följa på youtube ifall man inte vill lägga ner en massa pengar. själv brukar jag träna billys bootcamp cardio eftersom den ger så himla bra konditionsträning.

sedan finns det också pilates du kan köra. det finns också en del pilates videos utlagda på youtube om man vill köra det, eller om man vill så kan man köpa en pilatesbok, själv hittade jag en för bara 69 kr! pilates är främst bra för hållningen och stärker musklerna kring bålen.

Zumba är en populär träningsform, dock har jag varken provat det eller hittat någon zumbavideo på internet.

sedan är det alltid bra att komplettera träningen med vanliga styrketräningsövningar, tex armhävningar, olika varianter av situps, och benträning. till benträning kan man tex göra utfall, sitta 90 grader mot en vägg, eller göra squats (glömt vad det heter på svenska). bara man tar hänsyn till knäna så att man inte skadar dem. annars är det bara att använda sin fantasi och googla sig fram till nya styrketräningsövningar.

Det kan också vara bra iallafall till en början att göra ett träningsschema för att verkligen komma igång med träningen.

[luneri]
0

En del har väldigt svårt att gå upp i vikt även om de försöker. Jag vet inte om du har lika svårt. isåfall så måste du äta ordentligt med mat för att inte tappa vikt medan du tränar. jag vet dock att det finns de som äter lite mer protein för att öka sin vikt.

Att försöka gå upp i vikt av att äta onyttigt som tex godis och chips är inget att rekommendera och ökar enbart hälsoriskerna.

Det finns också ett hjälpmedel för att öka i vikt.

http://matkalkyl.se/

Kalkylen räknar ut ditt behov av energi. Den visar en fördelning av intaget av kolhydrater, fett och protein under dagen dessutom.

[Jeremina]
0

Jag tycker det låter som du borde äta mer och tänka på näringsämnena i maten Glad