Överbelastad höft?
Hej.
Då jag varit och är arbetslös/sjukskriven och går i terapi, så har jag under längre tid varit mycket isolerad och suttit hela dagarna och nätter vid datorn.
Problemet där är många saker, men största problemet är att nu visar det sig att min kropp tagit skada utav min placeringen "framför" datorn.
Jag ligger nämligen på vänstra kroppens sida ALLTID, är invand med det sedan 2 år tillbaks och aldrig kunnat byta sida, även om jag försökt. Kroppen orkar inte sitta upp vid datorn under längre tid, så lägger mig på sidan.
Nu under senaste 2 veckorna har jag fått fruktansvärda smärtor i min vänstra höft, som jag nu misstänker ha blivit på något sätt överbelastat pga min liggställning framför datorn.
Vad som kan vara belastat vet jag inte och vad detta ev kan leda till, men behöver hjälp och det nu :(
Är rädd ifall min ryggrad ev kunnat bli sned efter så lång tid?
Är ute 1 tim varje dag/kväll och går en lång runda med sambon, men det räcker inte för min höft. I vissa lägen får jag även kramper i höften, om jag överbelastar det med min krpppsvikt när jag sätter på mig skor, eller sitter på ett annorlunda sätt.
Behöver hjälp!
Det gör så fruktansvärt ont i höften och jag vaknar numera av smärtan när jag sover…
Får jag fråga varför du ligger framför datorn? Har det med några andra kroppsliga orsaker att göra?
Tillbringar du mycket tid framför datorn så finns det många ergonomiska tips annars.
/Maria
För jag inte orkar sitta upprät framför datorn för länge och fryser, så jag lägger mig då ner i soffan och oftast somnar jag så varje dag mitt på dagen. Så dygnet är även omvänt, men det beror inte på datorn utan andra saker.

kanske svårt att få ekonomi till att köpa en ny skön fåtölj (recliner) att ha vid datorn, men det kan vara värt det för hälsans skull…. kolla blocket.
Googlar man på nätet så finns det en massa tips om just ergonomiska stolar.
Kan du inte byta sida i soffan så att du belastar andra höften?
Viktigast är ändå att man tar korta pauser då man går upp och rör sig en stund så att man inte stelnar till i fel ställning. Det gäller ju även om man på ett kontor sitter stadigt framför en dator.
Det där med att du fryser beror ju oftast på att man inte rör sig så mycket och det hjälper också med pauser. Kanske mer kläder eller ett extra element där du sitter.
Ett annat sätt är också att försöka vända dygnet rätt så att din kropp får vila när den ska så att säga. Det är inte lätt och tar oftast en period men det går
Du kan ju ha fått någon muskelinflammation vilket kan hjälpa med antiinflammatoriska värktabletter.
Annars så är det nog bara till att försöka bryta dåliga mönster och söka läkare för den värk du just nu har.
En sjukgymnast skulle säkert kunna hjälpa dig att träna rätta rörelser för din kropp.
/Maria
#4 JAg satsar mer på att skaffa hund, ut och gå, vända dygnet och jag ska ge gärnet för att klara det!
Det låter ju toppen. En hund kan göra underverk och så måste man ju verkligen gå ut också.
Det är bara att lycka till
/Maria
#6 Tack så jättemycket! :D
Jag ser verkligen fram emot att satsa 110% hela sommaren :)