Otränad 16åring
Jag har stora problem med konditionen, jag blir anfådd för det minsta lilla. Nu ska vi i skolan springa ett lopp på 5 km och mitt mål är att springa på 30 minuter. Det är en tävling TYVÄRR och ju snabbare man springer ju mer pengar samlar man ihop till klassen.
Tyvärr har jag lite problem med andningen, det kan förstås bero på den dåliga konditionen, men har nog även ansträgningsastma och vissa år jobbig pollenallergi. Har även märkt att jag andas genom munnen, är alltid lite täppt i näsan.
Har ingen astmamedicin för astman, fick det som inte alls hjälpte.
Så när snön smälter bort tänkte jag köra igång och löpa och bygga upp min kondition så att jag blir redo för loppet. I närheten finns det både 1,25 , 2,5 , 5 och 10 km spår, min fråga till er… Hur bygger man upp konditionen på bästa sätt? Springa varannan dag? Byta spår efter två veckor?
Springer nu 2,5 km spår på ca 17-19 minuter (pinsamt, jag vet). Tränar endast tennis en gång i veckan.
Kan tillägga, jag behöver inte bara löpa… Varierar gärna lite träning om det kan hjälpa konditionen, t.ex. simning!

Att ge sig ut och springa är väl bra för konditionen. Dels springa långt långsamt och dels springa intervaller, korta intensiv löpning och sen vila och sen intensivt igen. Kan man tillexempel göra genom att springa uppför en backe så fort man orkar och sen gå ner och upprepa ett antal gånger. Eller så kan man springa fort en viss tid tex 30 sekunder och sen gå samma tid och sen springa igen. Det är rent ut sagt skitjobbigt men för mig har det gett kondition.
#2 Joo intervaller ska jag absolut testa på!
Hur ska man göra med avståndet? Ska ja börja med lite och byta till lägre sträcka efter 2 veckor eller ska man börja på 5 km direkt och springa så länge man orkar ända tills man någon dag klarar av spåret?

Avståndet på intervaller eller långlöpning? Jag skulle nog börja med en kortare sträcka, som man klarar men det ändå är en utmaning. Sen ökar du när du klarar den sträckan utan problem. Annars fungerar det nog att göra som du säger också, man tar en sträcka och tar sig runt och försöker springa så mycket man kan.
Du får känna efter vad som passar dig bäst. Att klara en kortare sträcka och öka eller att ha ett tydligt mål och sen springa så mycket man orkar och motivera sig att varje gång komma lite längre än förra gången.
Tack! Då är det bara att hoppas på att snön försvinner snart då! :)

Jag tycker du ska välja det sätt som motiverar dig bäst. Känner du dig mer motiverad av att springa kortare sträckor och "klara av dom" gör du det. Blr du mer motiverad av att springa och gå de 5 kilometerna och se hur din tid blir bättre och bättre väljer du det. Huvudsaken är att du faktisk har ett mål och att du jobbar mot det målet.
Hur ofta du bör träna beror på intensitetetn i din träning varje gång. Ju högre intensitet du har per träningspass, desto längre vila mellan passen.
Vill du bättra på din kondition bör du inte ha pass som är kortare 20 min.Jag tycker du ska börja redan nu med din träning, och inte se snön som ett hinder. Gå ut och gå långpromenader, dra på dej ett par broddar och jogga i det härligt vitklädda landskapet! Börja simma, hoppa hopprep hemma, aktivera diig helt enkelt :) Varför inte åka lite pulka med kompsarna? Jag vet inget som är så bra tänings som att ränna upp för backar med vinterskor ;)
LYCKA TILL! När är det dags för loppet förresten?
#6 Jo, har tagit ca en timmes promenad nu varje dag på lovet sedan blir det fredag-söndag när det är skola. Ska även försöka övertala föräldrarna att fixa gymkort, testade på spinning vilket var väldigt kul råkade dock ta fel maxpuls så det blev inte så svårt.
Tack för tipsen!