Öronvaxljus
Någon som har testat öronvaxljus?
Hur gör man och hur bir effekten?
Först tänkte jag på en lampa man lyser i öronen med men menar du verkligen ljus av öronvax
/Maria
haha, nä ett sådant där ljus man tar bort öronvax med :)
#3 Haha
Jag blev riktigt orolig där ett tag.
Ledsen men jag vet inte vad det är du menar.
/Maria
Det är ett slags långa ihåliga ljus som man sätter i örat (trycker in i början av hörselgången) och tänder på
Man tänder alltså i den änden som är längst från örat
Det bildas ett vacuum som suger ut öronvaxet. Min man har provat och det funkar så länge man inte råkar klämma ihop ljuset. Lätt hänt eftersom ljusen är mjuka.
Jag hjälpte honom med det och det är nog bäst att någon hjälper till eftersom ljuset inte ska brinna mer än till en viss gräns och det är ju svårt att se själv där man ligger på sidan.
Jag har provat på min dotter och märkte ingen effekt alls. Det gojs som var i ljuset efteråt var ju bara smält ljus, eftersom det kom uppifrån.
Jag är flitig användare av dessa, är mycket nöjd!
Var länge sen jag provade men inte var det kul att kika ner i ljusstumpen inte, urk hade man det i örat ha ha. Fast undrar ifall det är så bra att göra ofta, vi behöver väl lite av öronvaxet med för örats skulle
Bildas ju hela tiden nytt öronvax så om man rensar ur det gamla så gör det nog inte så mycket.
Jennie
Nej det är sant att man inte ska rensa för ofta. Vill minnas att det står i instruktionen för öronljuset så man inte använder det för ofta.
Har man mycket problem med öronvax så kan det säkert vara bra att använda ljuset vid enstaka tillfällen. Funderar lite på att testa då jag för någon dag sen nästan var helt täppt i örat och vaxet som kom ut när jag *aja baja* tog lite försiktigt med en tops var väldigt mörkt, och jag är ändå väldigt noga med att tvätta öronen! Sköljer gärna öronen lite när jag står i dushen.
Jennie
Hittar man de på apoteket eller? Ungefär hur mycket kostar de?
#12 Hälsokosten finns de på. De kostar 40 kr eller något sånt, minns inte exakt.
#13 Oki, tack :)
Finns även på apoteket
Min läkare på vårdcentralen rekommenderade mig att gå dit och köpa det.

Då jag har köpt öronljus har det kostat ca 100kr för ett par.
Jag tror nog att hålla efter öronen med tops och använda revaxör om det är allt för mycket ändå är det bästa elternativet :) Då blir det garanterat rent i.af =)
Hakuna matata!
Tops är det värsta du kan använda
LIVSFARLIGT
#19 Får jag bara fråga varför det är så farligt att använda tops, de är ju till för att ta den yttre delen, inte för att gnugga trummhinnan :)
Men med eller utan topps då, revaxör löser ju ändå upp vaxet på ett effektivt sett och är brtydligt billigare :)
Hakuna matata!
Tops är perfekt att göra rent det yttre örat med men örongångarna ska man vara försiktig med och öronvax är en del av kroppen och skyddar örat så egentligen ska man inte in och peta förutom om det blir stopp men det är ändå ganska sällan det går så långt.
/Maria

#21 Ja revaxör använder man ju om det är nästan helt eller helt stopp. Och som du säger är det ju något naturligt, så varför använda dessa ljus över huvud taget (mer än att det är avslappnande)? Jag ser inte vad som ska vara så possitivt med dessa ljus.
Hakuna matata!
Jag vet inte riktigt hur ljusen funkar men jag ser framför mig en person med ett brinnande ljus i vardera örat, haha
/Maria
#24 hehehe ^^
Jag tycker det låter farligt med brinnande ljus i öronen, huga!
Jag brukar doppa topzen i lite olja innan jag gör rent försiktigt i örongången. Det tipset fick jag av en öron-näsa-hals läkare.