BMI = 30
när jag var och skulle få nya p-piller så berättade dom att den typen jag får ä på gränsen att ja inte får äta. Jag har gått upp nästan 20kg på ett år å har fått bristningar så gott som precis överallt. nåt jag verkligen inte trivs med.
Jag är lång så de synns knappt vad ja väger har jag fått veta av de jag pratat med.
mitt problem är att jag vet inte hur jag ska kunna ta tag å på vilket sätt jag ska kunna gå ner dom där 20kg igen. jag försöker göra nåra träningsövningar hemma men kan inte komma på så många.
Jag skulle gärna vilja ha nåra tips på hur jag ska få igång mej att orka klara hur jag ska kunna komma ner så jag trivs med mig själv igen.
(för tillfälle så väger ja 93kg så jag behöver verkligen gå ner.)
Promenera, cykla, simma är bra motionsformer men sedan får du ju inte glömma att detta ska kombineras med en kost som passar dig för att du också ska gå ner i vikt.
/Maria
Det viktigaste är att du lägger om kosten - träning gör inte särskilt mycket för viktminskning. Man brukar säga att ungefär 90% hänger på kosten och 10% på träning när man ska gå ner i vikt.
Börja med att se över dina kostvanor - byt ut och skippa allting "onyttigt". Skär ner på bröd, pasta, potatis, ris och dyl. som innehåller mycket stärkelse och ät mer kött och protein (det håller dig mätt länge!) Viktigt är också att du inte småäter.
Ät regelbundet och så minskar risken för att man överäter.
Kom också ihåg att unna dig något då och då (det behöver inte vara mat!) så att du inte tröttnar helt och tappar sugen.
Lycka till!
/En som tappat 30 kg.
tackar ja har börjat miska potionerna å de ä ju en början iaf :P

passa dig för att minska portionerna så att du går hungrig, då ställer kroppen in sig på svält och håller i övervikten allt den bara kan!
Jag håller med gummitroll, minska på kolhydraterna och ät mer proteiner och fett. fettet mättar så på den maten behöver du aldrig gå hungrig. gå gärna in på kolhydrater i fokus "här intill" där finns mycket information att läsa och ställa frågor. sök även på LCHF på google, du får upp mycket information.
Äter du strikt skall det inte vara så avårt att bli av med dina kilon!
Lycka till!
ett tips för att hitta olika träningsformer att göra hemma är att söka på youtube efter det :) där finns massa o lätt att fatta hur man gör när man ser det på video ju :)
annars kan ag rekommendera dig att köpa hem pilatesboll, hantlar, stegräknare, gummiband (brett duvet) o olika sånt som är bra att träna hemma med :)
Då sitter vi i samma sits! Jag har gått upp 25 kg på ett år och är också lång så dom flesta säger att dom inte ser det. Men jag känner själv hur sliten min kropp börjar bli och hur kasst jag mår nu.
Jag kan ju ge dig några tips på hur jag börjat nu för att gå ner i vikt.
Sluta äta pizza och hamburgare, om jag vill ha det så får jag göra hemmagjord. Och högst 2 gånger i månaden får jag äta skräpmat och då får jag gå till gymmet dagen efter.
Dricka vatten och mjölk istället för läsk.
Inget godis i veckorna om jag vill äta nåt vid teven så blir det gurkstavar eller knäckebröd eller liknande.
Och så har jag börjar träna men inte styrkeövningar utan bara cykling, crosstraining, roddmaskiner.
Bytit ut makaroner mot ris och potatis och ska jag äta makaroner så blir det fullkorn.
Bara äta mörkt bröd eller knäckebröd
Äta frukt när jag blir godissugen
och att aldrig handla hungrig
Det som jag tycker är viktigt och tror kommer fungera på mig iallafall är att inte sluta unna mig. Utan istället byta ut det onyttiga mot något som iallafall är lite nyttigare. Och att någon gång ibland lyxa till det med cola eller pizza men inte för ofta. Ät allt men inte alltid läste jag i en bok :) Det viktigaste är att inte gå för hårt ut i början, utan mjukstarta litegrann :)
Hoppas några av dom tipsen hjälpte lite iallafall :)
Då sitter vi i samma sits! Jag har gått upp 25 kg på ett år och är också lång så dom flesta säger att dom inte ser det. Men jag känner själv hur sliten min kropp börjar bli och hur kasst jag mår nu.
Jag kan ju ge dig några tips på hur jag börjat nu för att gå ner i vikt.
Sluta äta pizza och hamburgare, om jag vill ha det så får jag göra hemmagjord. Och högst 2 gånger i månaden får jag äta skräpmat och då får jag gå till gymmet dagen efter.
Dricka vatten och mjölk istället för läsk.
Inget godis i veckorna om jag vill äta nåt vid teven så blir det gurkstavar eller knäckebröd eller liknande.
Och så har jag börjar träna men inte styrkeövningar utan bara cykling, crosstraining, roddmaskiner.
Bytit ut makaroner mot ris och potatis och ska jag äta makaroner så blir det fullkorn.
Bara äta mörkt bröd eller knäckebröd
Äta frukt när jag blir godissugen
och att aldrig handla hungrig
Det som jag tycker är viktigt och tror kommer fungera på mig iallafall är att inte sluta unna mig. Utan istället byta ut det onyttiga mot något som iallafall är lite nyttigare. Och att någon gång ibland lyxa till det med cola eller pizza men inte för ofta. Ät allt men inte alltid läste jag i en bok :) Det viktigaste är att inte gå för hårt ut i början, utan mjukstarta litegrann :)
Hoppas några av dom tipsen hjälpte lite iallafall :)
gå gärna in på viktminskning i fokus o kika =) jag är sjläv aktiv där nu med "min viktresa" =)

#4 de där me LCHF har ja försökt läsa lite om men fattar inte så värt mö av de.
#5 Jag fick lite pilatus dvd av min sombo i julklapp dom går hårt :P jah fick även en cross cuntry maskin lr va de nu heter :P
#6 måste säga att de va jätte bra tips. tyvärr så smakar vårat vatten skit å går knappt å drick så oftas dricker ja nog saft mjölk har ja inte druckit på flera år :S gurkstavar m.m å doppa blomkol å massa sånt tycker ja nästan ä goare än godis men ä man lite lat å har en sambo som gillar sötsaker och godis så ä de svårt å få me sig han som hjälp. knäckebröd har jag börjat käka som en galning.
Jag har även börjat träna med min mamma på hopplös gympa på korpen.
Nu har ja bara problemet att jag inte har nån våg å när man ä hos andra så vet man inte riktigt om man vågar ställa sig lr inte för man blir ju lite lessen när de visar över 90kg :S
Tack allihopa för alla tips. nu ä de bara upp te mej å se te så ja kan gå ner nåra kg. mitt mål ä att komma under 30 bmi te nästa gång ja ska få nya piller.
/ Evelina

Varje gång du äter kolhydrater stiger blodsockret. när blodsockrret stiger börjar bukspottskörteln utsöndra kroppens fettinlagrande hormon insulin, för att få ner blodsockret. så lite kolhydrater som möjligt, ger små blodsocker-höjningar vilket minskar insulinutsöndringen. väldigt enkelt.
För ersätta energi-förlusten du får genom att utesluta kolhydrater äter du lite mer fett, kroppen lär sig att ta fett "som drivmedel" istället för socker inom 2 veckor. innan dess kan man bli lite trött, men sen säger de flesta att de blir piggare än de någonsin känt sig!