Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2464 ggr
Maria
1

Solglasögon

Jag hörde nyligen av en ögonläkare att solglasögon ska egentligen endast användas när det handlar om reflexer man blir utsatt för som när man åker skidor och solen reflekteras i snön eller när man är vid eller på havet.

Övriga tillfällen, det vill säga oftast, så är det bästa solskyddet en keps.

Solglasögon är en relativt ny uppfinning (även om man har i vissa arkeologiska fynd hittat annat). Denne läkare menade att vårt öga faktiskt är så snillrikt konstruerat att det ska tåla solen och blir det för skarpt så räcker vanliga hattar, kepsar parasoller med mera.

Är det någon som har några funderingar kring detta. Jag själv använder solglasögon väldigt mycket den ljusa tiden.

Ska tillägga att denne läkare pratade om friska ögon.

/Maria

[SvenA]
0

Jag tror att det stämmer bra det ham säger

Min grabb har aldrig solglasögon och han tycker inte att det behövs annat än en keps och han har helt perfekt syn

Maria
0

Jag tror jag ska tänka om. Jag är en sådan person som alltid använder solglasögon och har då trott att jag skyddat ögonen.

/Maria

[SvenA]
0

Fast man kan nog annvända solglasögon om man tycker att detkänns bättre för ögonen

Jag tror inte man tar skada av det på något sätt

Anders 50
0

Jag använder bara solglasögon när jag kör bil i motsol, annars aldrig, trots att jag har ljuskänsliga ögon. Däremot har jag oftast keps på mig.

Tycker det är vanligt att solglasögonen sitter uppe i håret på folk nuförtiden.

Sen finns det ju de som tvunget ska ha dem på inomhus vilket jag blir väldigt irriterad över! Jag vill gärna se ögonen på folk man pratar med.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Jag kommer att fortsätta med solglasögon när jag kör moped men annars så har jag ju faktiskt en kepsFlört

/Maria

[SvenA]
0

#4 Då vill du inte träffa mig jag har alltid mörka glasögon så mina ögon är det ingen som ser

Maria
0

Fast värst är väl ändå sådana där spegelglasögon där man ser sig själv när man tittar någon annan i ögonenObestämd

/Maria

RuiXue
0

Jag använder bara solglasögon när det är väldigt soligt ute, såpass så man blir bländad nästan hela tiden om man inte har solglasögon. Keps tycker jag inte om att ha på mig, och inte hatt heller. Däremot använder jag numera ett solparaply i Kina precis som de lokala kvinnorna görSkrattande Men i Kina är jag bara ett fåtal veckor per år. I skandinavien är det solglasögon som gäller för min del, men inte i tid och otid, utan bara när solen blir allt för obehaglig i ögonen eller när jag kör bil.

Jennie

Anders 50
0

#6 Jodå Sven, och hittills har jag märkt vilka som verkligen behöver mörka glas för sin syns skull.

#7 Instämmer helt, jag brukar be dem att ta av glasögonen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[SvenA]
0

#9 Jag meade det mera som ett skämt men eftersom jag inte kan sätta ut de gula gubbarna så kanske det lät värre

Lill-Kisse
0

Nog är väl skärmmössa, solhatt, parasoll o dyl det bästa för att skydda ögonen från solens starka strålar. Är det t ex snö eller vatten i närheten, hjälper det ändå inte p g a reflexerna. Då är det bra att solglasögon finns att ta till.

Man har bara ett par ögon, så det är bäst att vara rädd om dem. Om inte förr. så inser man det när man börjar se sämre och blir tvungen att ha glasögon jämt. Det var inte lätt att vänja sig med och ändå ser man inte riktigt lika bra som förr.

RuiXue
0

Känner till det alltför väl. Jag är nyligen fyllda 24 och haft glasögon i lite mer än 10 år nu. Ser inte ens till golvet utan glasögon eller linserFörvånad Mina glasögon sitter på från och med att jag kliver ur sängen tills det är dags att sova igen, undantaget är när jag står i duschen. På linssidan har jag dygnet runt numera och det är underbart!

Jag är väldigt rädd om mina ögon och har ibland till och med solglasögon på mig på jobbet när jag kör runt på lagret om solen lyser för starkt genom takfönstren.

Jennie

Mainebusters
0

Jag älskar mina solglasögon! Förut hade jag clips som man bara hakade på glasögonen, men äntligen så gick jag till en optiker och köpte slipade solglas.. Så härligt att kunna ha snygga sådana!

Jag får ont i huvudet om jag inte använder dem när det är för ljust ute. Gå och kisa, nej, det gillar jag inte.