Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 15899 ggr
Itchy
0

konstigt utslag???

vaknade nyss och kände att min arm gjorde ont och jag tittade på armen och såg detta konstiga utslag…

jag har aldrig haft ngt liknande och har inte använt ngt på armen som skulle kunna orsakat utslaget

ngn som känner igen och kanske kan veta vad det är ???

You can't spell Bitchy without Itchy

Maria
0

Har du någon bild?

Matutslag kan vara ganska vanligt och i juletid så äter man kanske en massa blandade saker.Flört

/Maria

Itchy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ojdå…glömde bifoga bild :P

och jag har inte ätit eller drukit ngt jag inte testat förr…

Itchy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har det börjat sprida sej till handryggen…

Maria
1

Jag har ingen aning om vad detta kan vara (tror som sagt på någon allergisk reaktion kanske) men så länge du inte är påverkad för övrigt och då menar jag att du har feber, känner dig allmänt dålig eller påverkad av annat slag så tror jag du kan avvakta.

Självklart ska du söka vård om det sprider sig mer eller du blir sämre.

Vi får hoppas att det inte går så långt…

/Maria

Maria
0

Hur har det gått med dina utslag?

/Maria

Itchy
0

de har miskat efter att jag smörjt med kocobase repair, men de är inte helt borta än…

[Tassy]
0

Det ser ut som nässelutslag (allergi). Kan lika gärna vara kontaktallergi, eller att du reagerat på julblommor, nejlikapelsiner eller vad som helst. Julen är hemsk när man är allergisk.

Itchy
0

vi har varken julblommor eller nejlikeapelsiner hemma :P

(våran hund är väldigt känslig för sånt)

men jag misstänker att det kan vara den nya långärmade tröjan jag fick i julklapp och testade lite snabbt…så jag ska testa den igen, och får jag samma utslag ska jag skriva ett långt brev till Cubus…

[Tassy]
0

Nya kläder är behandlade med något medel som är väldans allergiframkallande om man är känslig. Tvätta tröjan och duscha så ska det inte vara några problem sen :)

Itchy
0

den tröjan ska lämnas tillbaka ändå då det inte är min typ av kläder :P

Mainebusters
0

Ser precis ut som de utslag jag fick av mina nya arbetskläder som jag inte tvättade först.. Det kan klia ordentligt eller brännas..

Tror inte att du får någon respons från Cubus, de säger nog bara att kläder ska tvättas innan användning.. Jag försökte med mitt jobb, men de sa bara att man alltid ska tvätta kläder innan man använder, och det är ju klokast faktiskt.. Tror att det är mest mörka kläder som man reagerar på.

Itchy
0

detta var en ljusgrå tröja…och de kan ju inte kräva att man ska tvätta kläder man får i tex present innan man kan testa om de passar…det vore ju bara puckat

Mainebusters
0

Fick du dessa utslag av en provning bara? Usch då.. Men då tycker jag att det låter konstigt att det sprider sig.. eller brukar kontaktallergi göra det? Av min arbetströja fick jag en stor fläck på ena underarmen. Men då hade jag tröjan en hel dag..

Kanske dumt att prova tröjan igen, kan du inte bara testa tyget på låret eller något? Så du slipper stora utslag.

Hur lång tid efter provningen fick du utslagen?

Itchy
0

jag provade tröjan ca 9 på kvällen, och när jag vaknade på morgonen efter så fanns utslaget där…och jag har ingen erfarenhet av likn utslag

[Tassy]
0

Är man allergisk eller mycket känslig kan det räcka med att komma i kontakt med tyget. Men även icke-allergiker kan reagera på detta medel, men då krävs mer provokation av huden, som att gå med tröjan på i en hel dag.

Mainebusters
0

Jag är allergiker/astmatiker och har väldans känslig hy, kan inte använda parfymerade hudkrämer, men det är ju olika medel som de impregnerar tyg med. Hoppas du TS blir av med utslagen, det kan klia något enormt, mina brände som fasen, men tur i oturen så hade jag kortisonkrämer hemma. Det hjälpte toppen!

Lite OT: när jag köpte mina julgardiner så varnade de att de var impregnerade med starkt doftande medel, tålde man inte lukten så kunde man lämna tillbaka, men det försvann när man strök dem.

[Tassy]
0

#16 Låter som ett riktigt bra ställe du hittade dina gardiner på. Vilken trevlig service! Glad

Mainebusters
0

Lågprismagasinet… de hade väl fått klagomål på det antagligen, men det är jättebra att de meddelar vid köp!