Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 12580 ggr
HannaM
2

Provar här med

La in följande inlägg på mag-tarmsjukdomar men aktiviteten där är kanske inte så hög så jag provar här med.

Jag ska uppsöka läkare inom kort men tänkte kolla lite med er bara om någon känner igen något och har tips på vad som kanske kan få det bättre fram tills att jag träffar läkare.

Som grund kan sägas att jag är sjukskriven sedan tre år tillbaka på grund av oliak psykiska problem bland annat ångest och utbrändhet. I somras, runt midsommar någon gång haed jag magknip i tre dagar och var nästintill förstoppad, kom någon enstaka lite klutt då och då om jag jobbade hårt för att få ut den. Dag tre på kvällen fick jag diarre som fortsatte under hela natten tills det bara var vatten som kom ut. Kräktes även en gång men jag tror att det berodde på att jag inte var snabb nog på toa så det tog den vägen istället för bakvägen. Under dom här tre dagarna och även under natten när jag var dålig rapade jag, eller fick upp luft som smakar svavel, som om jag hade levt på kokt ägg och vitkål ungefär.

När jag hämtat mig från den pärsen började jag äta bifolac (receptfritt på apoteket) som ska vara snäll mot magen bakterier. Det hjälpte litegrann och det har varit ok under resten av sommaren och hösten. Lite problem med trög mage och sen någon enstaka diarreepisod.

Nu däremot har jag haft konstanta problem i över två veckor, nästan tre. Jag har magknip, är förstoppad och har gaser eller så har jag diarre. Det känns som att allt börjar med att jag blir förstoppad, sen efter några dagar så släpper allt och då sitter jag på toa i fem timmar, till och från innan jag är tom på allt som går att få ut och sen börjar det om. Jag mår ytterst sällan illa, det kan vara när magsmärtorna är såpass starka att jag blir illamående av smärtan men inte annars. Magknipet sitter på lite olika ställen, mella solar pexus och naveln ungefär, nästan alltid centrerat. Jag har fortfarande problem med svavelraparna till och från.

Jag kan inte se något egentligt sambad med någon mat jag äter, något som gör det bättre eller sämre. Provade att utesluta laktos och det ger väl en liten liten förbättring men jag tror inte att det är orsaken utan mer att magen får jobbigt med laktos på grund av det andra problemet.

Så.. finns det något som kan lindra, något jag kan prova att utesluta… fram tills jag får tag på en läkartid?

[Tassy]
0

Det låter som om tarmarna är irriterade (IBS). Mår man inte bra påverkas magen utav det med.

Äter du antideppressiva eller liknande så bör du ta upp det med läkare/psykiatriker, dessa är ofta väldigt hård emot magen så om man har problem kan medicinen behöva justeras tills magen återhämtat sig.

Det du kan äta för att lindra magen är bland annat yoghurt med aktiv bakteriekultur, utan massa frukter och liknande, naturell eller vanilj brukar gå bra. Det finns även drickyogurt som är bra, actimel och pro-max (eller vad dom nu heter), sen finns det activia men den har jag inte provat själv så jag kan inte uttala mig om den.

Kokt mat, snålt på kryddor, undvik lök och bönor en tid så repar sig magen snabbare.

Om laktosen strular så välj laktosfritt, en liten förbättring är iallafall en förbättring.

Lill-Kisse
1

En kraftig diarré kan ha skadat tarmluddet, så att matsmältningen påverkas lång tid efteråt. Tarmluddet behöver återhämta sig och det kräver snälla matvanor under lång tid. Tassys tips verkar bra då.

Tarmfickor är en annan detalj, som kan ställa till problem. Nu tror jag det är vanligare vid hög ålder eftersom dessa säckar blir större eller djupare då. (Jag kan inte detaljerna där.) Man bör i alla fall inte äta vetebröd och sånt, som kan lägga sig där och jäsa i det fallet.

Hoppas du lyckas med snällare matvanor och läkarhjälp!

HannaM
0

Tack för svaren! Jag äter inga mediciner alls utom alvedon och ibumetin vid menssmärtor och huvudvärk. Är rätt övertygad om att det psykiska spelar in och påverkar. Är väldigt stresskänslig.

Jag har försökt dricka provivas fruktdryck nu för att få i mig lite bakterikultur. Även yoghurt i den mån den går att få tag på något vettigt laktosfritt. Ska försöka hålla mig till kokt mat=)

#2 Hur lång tid efter kan tarmluddet vara påverkat?

Lill-Kisse
0

#3  Några läkarkunskaper har jag inte, så hur fort tarmludd växer ut igen, vet jag ingenting om. Det var en äldre, erfaren dietist, som talade om att tarmarnas ludd kan skadas vid häftig eller ihållande diarré och att det tar lång tid innan matsmältningen blir som vanligt igen. Då ska man äta mild mat, filmjölk, youghurt etc.

Sedan har jag märkt att de flesta skador man får, behöver längre tid på sig än man först tror, för att läka helt och fullt. Man ska vara försiktig ytterligare en tid efter att man känner sig bra. Annars kan det bli återfall. Magen är ju en känslig manick, så den bör man alltid vara försiktig med.

[Tassy]
0

det kan ta månader i värsta fall Rynkar på näsan

Se upp lite med provivan, de har en del soppor som är väldigt sura och som fräter i magen, trots alla bra bakterier. Jag får hemsk halsbränna och magont av de jag provat (de smakar ju pyton så jag har inte vågat prova alla, men nypon och mango går inte här). Blåbär kan jag tänka mig är snäll, men alla frön som är i blåbärssoppa sätter fart på magen.

HannaM
0

Var hos farbror doktorn idag=) Hade turen att få en läkare som tog mig på allvar och lyssnade ordentligt. Har lämnat blod och ska lämna avföringsprov och fick med mig inolaxol hem… han trodde det skulle vara bra. Jag kan tänka mig att prova.. jag menar.. det går ju att sluta=p han tyckte det mesta pekade på ibs men ville ju utesluta annat först såklart. Fick en återbesökstid om två veckor.

#5 Har provat deras blåbär och det har fungerat rätt bra. Nypon var inte så illa heller. Men dom luktar ju.. bakteriekultur=)

#4Ah.. jo jag får vara försiktig helt enkelt med vad jag stoppar i mig då.

HannaM
0

Kan uppdatera så här en vecka efter läkarbesöket. Antingen har magen lugnat ner sig självmant eller så har kombinationen bifolac och inolaxol gett någon effekt. Jag har inte haft diarre eller ordentligt magknip på hela veckan. Lite småuppblåst och rätt hård i magen på kvällarna men det är en klar förbättring!

[Tassy]
0

#7 Vad skönt!

issy
0

Hej!

Vad hände vid återbesöket? Hur mår du nu?

MVH/issy

HannaM
0

Jo, återbesöket resulterade i en tid till en sköterska som hade koll på kost, jag vet inte längre vad jag ska äta och behövde lite hjälp (har järnbrist också). Vi kom fram till att inolaxolen hjälpt men det var ungefär detsosm hände också. Nu ska jag få remiss till dietist för att lösa resten av matproblemen för min del.

Nu.. tja inolaxolen har hjälpt såpass att det allra värsta magknipet som fick mig att ligga i fosterställning har försvunnit och jag slipper diarre fyra fem gånger i veckan men annars är problemen delvis kvar. Fortarande uppblåst och  stenhård i magen varje kväll. Men jag kan inte känna att jag mår bra, måste se till att ställa klockan så jag har gott om tid varje gång jag ska någonstans eftersom det vissa mornar kan bli en fyra fem toalettbesök innan magen är nöjd.

HannaM
1

Jaha.. uppdateringsdags då.

Inolaxolen har sett till att jag inte har diareer längre men jag har lite svårt att få i mig tillräckligt med vätska så jag har haft problem med trög mage. I helgen var jag förstoppad och det är ju ingen kul upplevelse.Försöker nu  verklgien tänka ännu mer på att dricka.

Eftersom jag har svårt att äta en massa saker nu och dessutom behöver massa järn i maten så har det blivit ett så stort projekt att jag inte klarar av matlagning längre. Jag blir alldeles mat bara vid tanken på det. Det måste vara näringsrikt, billigt, mycket järn och magen ska klara det. Det är några steg för mycket för någon som tycker att det är en prestation att gå upp varje dag. Det här gör ju såklart att jag är ännu tröttare och får mindre matlust och magen får inget att jobba med. Suck. Kan inte träna längre, senast jag spelade match stod jag upp och var yr, sen satt jag ner och har inga minnen där emellan.

Hur som helst, nytt läkarbesök med ny läkare imorgon och dietist den 28:e. Håll en tumme för mig och min mage då.

Maria
0

Håller tummarna.

Skriv gärna och berätta vad som händer.

Hittade en länk som kanske kan vara av intresse

Läs

/Maria

HannaM
0

#12 Läste det tidigare idag=) Men tack ändå!