Magsjuka
Har åkt på jordens magsjuka med riklig vattendiarré.
Blev sjuk i måndags eftermiddag med feberfrossa och 38,8 graders feber. Sedan fick jag magkramper och rikliga vattendiarréer. Febern gick över till dagen efter med nu är det fredag kväll och magen är inte enns nästan bättre efter osötad blåbärssoppa, bananer och youghurt med bra bakterier. Har även provat tabletten Dimor från apoteket. Har köpt resorb som jag sitter och smuttar på.
Jag var på vårdcentralen i morse och fick ett provrör men jag hade varit uppe och suttit på toa hela natten så jag var tom till nu. Ska lämna i provet på måndag istället. Som det ser ut nu så kommer jag nog inte att blir bättre i brådrasket.
Finns det något mer jag kan göra?
Blåbär och potatismjöl fick man som liten när det var så där
Prova blåbärsoppa med leite potatismjöl så at det blir som gröt ungefär
Sedan vamligt the utan socker brukar också vara en bra sak
Detta är gamla knep efter min mornor som var född på 1800 talet
Dricka mycket är viktigt. Precis som du skriver så kan man smutta lite fast ofta. Klassiskt är en blandning med vatten fruktsocker och salt. I en mängd som gör det drickbart förstås.
/Maria

Actimel, sådana där små "bakterishotar" tycker jag är bra som förebyggande - kanske fungerar det också akut?
Jag hörde att de någonstans i sydamerika äter popcorn och bananer för att få ordning på magen. I Turkiet tror jag de äter hårdkokta ägg och tar teskedar med kummin + vatten.
Dimor brukar ju fungera - händer det inget när du tar dem?
glöm inte att sila bort blåbärsfröna, de kan sätta fart på magen.
Bananen bör du nog låta bli, det är inte snäll "magmat".
Ägg är väldigt hårdsmält så jag skulle inte våga prova det, eller popcorn heller för den delen, jag tycker det låter väldigt konstigt.

ris ska ju vara bra för magen, det gör att den hårdnar lite om man är lös :)