Spikmatta
Nu har det blivit inhandlat en sådan här också. Vill se om det kan fungera. Är det på något speciellt sätt man ska ligga för att få en bättre sömn? Jag har läst att denna matta kan ge en bättre sömn. Även mindre spänningar iosv. Men det förstår jag att man ligger där man har spänningar så trycks vissa punkter ned på kroppen. Har någon här inne använt sig av en sådan här matta, fungerar det?
Jag tycker väldigt mycket om min spikmatta, jag slappnar av i kroppen av den.
Forskarna däremot tvistar, vissa tycker att den ger effekt, medan andra skriver av effekten mot sömnproblem, ledverk och liknande.
Prova dig fram till vad du tycker.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
okej:) testade igår för första gången, måste säga att det uppkom en värmande skön känsla:)
Jag använder en akupressurmatta, den fungerar på samma vis som spikmattan men är mera djupverkande.
På den ska man i början ligga en kort stund (ca 10 minuter), gärna med tunn tröja eller handduk emellan för att vänja sig.
Sedan om man ligger på den med ryggen så ska man se till att böja upp benen så att svanken kommer ner på mattan. Samma sak gäller väl hela kroppen, man får tänka på att ligga så att trycket blir jämnt fördelat över mattan.
Blodcirkualtionen ökar ju i kroppen, endorfiner frigörs och spänningar lättar, så ja jag vågar nog påstå att mattan ger bättre sömn.
Jag har också en spikmatta och jag är jättenöjd.
Nu har det kommit en del skriverier om att den inte alls hjälper mot allt som sägs.
Självklart så är det alltid lurigt att tillskriva någonting att det "botar" men att den gör nytta tror jag ingen tvivlar på.
Precis som #3 skriver så frigörs ju bl.a endorfiner som är kroppens egna morfin förenklat. Och det är klart att det frigörs så ont som det gör de första minuterna
men sedan infinner sig något slags varmt välbefinnande som inte jag skulle vilja vara utan.
Jag somnar varje gång jag använder den.
/Maria
Jag är oxå mycket nöjd med min spikmatta,brukar somna lättare och den lindrar smärta.

~ mayolica ~
Jag funderar på att köpa en spikmatta så småningom. Tack för tips och upplysningar.
Jag kan väl inte direkt säga att jag märkt någon långvarig effekt av spikmattan (inte än i alla fall), men jag tycker den är väldigt skön att ligga på och den ger en en anledning till att bara koppla av ett tag.
Det händer att jag vaknar på natten,har värk och inte kan somna om. Då brukar det hjälpa att lägga mej på spikmattan,både mot smärta och sömnlösheten.
Men jag har inte heller haft spikmattan så länge,så effekten på sikt kan jag inte uttala mej om.
~ mayolica ~
Jag ska absolut prova spikmatta!
Vill bara varna alla blivande köpare, billiga mattor kan vara falska! Även ifall de är i "märket" shakti. Sen vet jag inte vad skillnaden på äkta och falska är, spik som spik kan man tycka. ;)
Jo, nu kom jag på, de går lättare sönder!
Varningen är lite felriktad tror jag. Företaget har väl patent och så kommer någon annan och stjäl idén och gör en billigare variant som har sämre kvalitet?
Jag tror som du. Spik som spik även om den inte håller så länge.
/Maria
#12 Jag har ingen aning vad skillnaden är utan som du sa är de att de är i billigare kvalité och antagligen går sönder lättare.
Sen är det lite grymt att ta samma namn på mattan, lite vilseledande.
Ja, den värmande känslan som kommer efter en kort stund är otroligt behaglig. Sen lär väl det kommer ett antal olika forskiningsrapporter som både säger bu och bä om spikmattan.
Huvudsaken är nog vad man själv tycker, och om den ger någon effekt för just dig.
#10 och #12. Just den mattan som varit uppe på tapeten gällande förfalskade kopior är "Shanti-mattan". Det som bråket började med var att ett företag använde det varumärkesskyddade namnet och sålde betydligt billigare mattor där köparen trodde de köpt originalet. Sedan har det visat sig att piggarna på den falska mattan lätt går sönder, och att sömmarna i tyget väldigt lätt släpper.
Jag är mellanhand mellan tillverkare och återförsäljare av Yantamattan, som jag personligt gillar bättre, främst för att den är större och finns i tre olika storlekar. Även en kille med lite bredare mått får plats och det finns dessutom gott om utrymme kvar på den största varianten.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Hej kan även rekommendera
ett nystartat företag som låter er reservera varor, ju fler som reserverar ju billigare blir det för den produkten. Kostar inget att reservera och tar mindre än 1 minut!
Jag tycker om min shaktimatta. Varje kväll innan jag lägger mig så tar jag fram den och tänker att nu ska jag inte somna på den..men..men varje ggn vaknar jag med surr i fötterna av att jag legat länge på den. Man somnar för man blir så avslappnad. Tror den hjälpt mig många ggr för att slippa nackvärk och huvudvärk som jag kännt börja i musklerna.
Lycka till…
//Jile

jag har använt min spikmatta nästan varenda kväll enda sen jag köpte den i april…i natt vaknade jag kl 4 och då la jag mig på den och låg på den i 1 och en halv timme och mådde så bra när jag klev ur sängen
Har inte vågat testa spikmatta hittills. Men det låter som om man kanske skulle prova en så snart plats finnes hemma
Jennie