Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 14802 ggr
Dojdan
5

Eksem i hårbotten!

Vad gör man för att få bort eksem i hårbotten? Det kliar så jag håller på att bli tokig!

När jag var yngre hade jag eksem på kroppen i övrigt, men det är bättre. Kan få extrem klåda på benen i och för sig, så där är jag nästan alltid sårig… men vad gör man?!

Hjälp!

Masamo
0

Till kroppen kan du ha ett mjällschampo att duscha med. Fungoral trror jag att det heter? Till håret finns receptbelagd lösning som du gnider in. Ring vårdcentralen för rådgivning! Lycka till!

Dojdan
0

Men kan man inte då ta mjällschampoo i håret också? haha Skrattande

Masamo
0

Varsågod! Flört Men om det hjälper för eksemet det vete *pip*. Har faktiskt haft samma problem, och då fick jag dessa råd från Hudkliniken. Duscha med mjällschampo? Men det fungerade!

Masamo
1

Jo, en sak till! Om du är väldigt torr på kroppen, så är Canoderm med 5% karbamid, toppen! En dyr kräm/lotion, men bra. Du kan också få den på recept! Jag använder lotionen som ansiktskräm, man blir lika len som en barnrumpa och jag har inte fått några rynkor ännu.Flört

Dojdan
0

Ahaa.. tack för alla tips! Visst är det för hemskt när det kliar överallt! O=ch jag kan inte sluta klia heller.. jag slutar inte förän det blöder i princip.

Masamo
0

Det är så skönt att klia sönder sig! Och det gör man tills man blöder, och då gör det ont. Låter hemskt, men så är det. Håller man på tillräckligt ofta, så blir såren vätskande, och det är inte kul..

Dojdan
0

Nej jag vet.. uh det är hemskt! Men jag är SÅ mycket bättre på sommaren när jag kan vara i solen.

Masamo
1

En gång blev jag sjukskriven på sommaren för att kunna vara ute och sola.. Bästa sommaren!

Dojdan
0

whaaat! Lyx :D

Masamo
0

Ja, ja.. det var på det glada 80-talet. Flört

Dojdan
0

Haha ja, det skulla aldirg ske idag med andra ord Skrattande Men de med reumatism får ju åka utomlands gratis för att få sol och värme.. borde ju gälla oss också egentligen!

Masamo
0

Ja, har vi tur, så får vi gå till Hudkliniken och grillas en stund i solariet. Men egentligen tycker jag att vi ska få åka till Thailand under hela vinterhalvåret!

Dojdan
0

SkrattandeJa ellerhur! När åker vi?

Masamo
0

Så fort vi bara kan! Men jag vill hem till midsommar! Flört

Dojdan
0

Ja de ska vi nog kunna ordna! ;)

Men jag ska faktiskt åka till Kreta på Valborgsmässoafton!

Masamo
0

Jaha.. det finns de som har det bra! INTE AVUNDSJUK! *ljuger* Flört

[SvenA]
0

Ni ska inte tro att alla reumatiker får åka utomlands kur somhelsy på skattebetalarnas bekostnad

mongu
0

Nej jag håller med dig SvenA alla får inte åka. Jag var till Teneriffa och fick behandlingarna på Vintersol men fick betala resan och hotellet och maten själv.

Så den kostnaden som landstinget betalade var en mycket liten del. Men jag var beredd att betala bara för att komma till det klimatet.

Även för de med reumatiska sjukdomar är det svårt att få beviljat hela kostnaden och få boendet betalt. Det är ett lotteri.

Vet att det finns även för andra grupper möjlighet att åka utomlands. Bl.a, de med psoriasis kan ansöka om klimatvård.

# 0 Har du testat att smörja in dig ordentligt efter dusch och bad? Tänker på klådan på kroppen. Många gånger blir man torrare på vinterhalvåret.

Sen kan man använda duscholja istället för duschtvål.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Dojdan
0

Jag menade såklart inte att ALLA reumatiker får åka. Men det förekommer.

Mongu: Jag smörjer och smörjer. Aloe vera, lotion, olja… ja allt är testat!

[Angel88]
1

om det kliar köp alergi tabletter!, kommer inte ihåg va dom heter men dom tar bort klådan, man blit trött av dom (fast ja blev pigg). köp ringbloms salva smöjg på och begär remis till hud läkare.

jag fick exem i hår botten som varade i 7 år. sedan fick ja en jätte inflamation i den så ja hadde ett sår i bakhuvudet som var 10*10 cm stort och vätskade, ja gick som att ja hadde nackspärr. då fick ja en dubbel antibiotika dos i 50 dagar, en stark seiorid lösning till hår bottnen och salva till kroppen då den bröt ut där med. sedan för svann  det.

undvik mjällsjampo det gör bara klådan värre. ta något mildare. barnängens serie, palmolive, wella, fruktis fungerar bra för mig. andra medel får ja exem av direckt. se över dina matvannor du kan få exem av vad du äter en över kännslighet, se över dina dagar strässar du mycket??, ta det lunkt hitta något avslappnande och ängna dig åt det minst en timma om dagen, bara sitt stilla och njut av lungnet. finn en ro fylld plats. det kan vara så att din kropp ber dig ta det lungt. min exem kommer tillbaka när ja strässar för mycket….

ps om man har mycket exem på händer och ben fungerar anti-rynk-kräm mycket bra…

[Thiah]
0

Har det hänt någon bättring?? Sökte på psoriasis och hamnade hit, läste och blev nyfiken på hur det gått.

Dojdan
0

det som hjälper bäst är mjällshampoo, iaf på mig!

[Thiah]
0

#22 Mjällschampoo hjälper mig med och jag har ganska mycket psoriasis i hårbotten. Sedan har jag ett schampoo för torr hårbotten och det hjälper det med.