6 kg övervikt
Jag har länge tyckt att jag har blivit pluffsig och att magen blivit större åt alla håll, men jag har försökt att inte förstora upp det, tänkt på det och försökt äta nyttigt osv. För några dagar sedan satt jag på nätet och letade viktminskningsmetoder och jag hittade till en sida där jag testade vad min normalvikt skulle vara, 51-56 kg. Och jag väger nu 61-62 kg. Då tänkte jag att jag måste göra något åt det, men det känns som att det kvittar vad jag gör? Jag tränar fotboll, 3ggr/vecka, just nu är det bara 1gång/vecka ett tag framöver. Men ändå finns de där extra kilona på min kropp? Funderar på om det kan vara ppillren, har hört att man kan gå upp i vikt av dem, en kompis sa det till mig förra veckan. Och det var faktiskt då det slog mig, att när jag bytte sort från minipiller till ppiller för ca 1,5 år sedan vägde jag 57kg. Jag hade alltid en normalvikt på 57kg och kände mig inte fet, utan alldeles lagom. Kan det vara så att det är ppillren som påverkar? Vad har ni för tips på att gå ner i vikt? Hur gjorde ni osv?
Ja hormoner kan ställa till det i kroppen på olika sätt
Utan att vara expert så skulle jag kunna gissa att det kan vara p-pillren som bidrar. Om du inte har ändrat något annat i dina mat- och/eller motionsvanor?
Du skriver inte hur gammal du är eller hur lång du är. BMI och andra sätt att beräkna "idealvikt" tycker jag inte att man ska stirra sig blind på. Det är så olika beroende på person, ålder, kroppsbyggnad, muskelmassa, med mera.
Jag kan bara berätta om vad jag själv har gjort för att gå ner i vikt och det funkar bra för mig. Jag har i och för sig större övervikt än vad du har. Viktigast tror jag är att inte svälta sig, utan hitta en modell som gör att man får i sig nödvändiga näringsämnen, blir mätt och mår bra.
Jag har tagit bort kolhydrater ur kosten och äter istället mer fett. Du har kanske hört talas om Atkins eller LCHF? Det är en modell som passar för mig. Det funkar för viktnedgång, men allra bäst tycker jag är att jag mår så bra av kosten! Piggare, starkare (utan att träna), lugnare mage, mer stresstålig, finare hy, behöver mindre sömn, med mera.
Du kan läsa om metoden på kolhydrater i fokus.
Jag har inte ändrat något i mina mat eller motionsvanor, jag har spelat fotboll sen jag var 6 år och tränat hela tiden under alla år. Idag är jag 19år, 160cm lång och har ett BMI på 24.2 vilket ligger på normalt på skalan och inte är så farligt men jag ser ju på mig själv med mina egna ögon att jag börjar bli pluffsig, och vågen säger det till mig också. Och det är några kilon som jag gärna vill bli av med
Har en tid bokad på måndag hos barnmorskan så tänkte jag höra med henne vad hon säger. Jag har hört talas om Atkis, det kanske vore något att testa. Ska kika på kolhydrater, tack för tipset !