Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 6359 ggr
Kaninisen
0

Gardasilspruta?

Jag är en tjej på snart 16 år som funderar på att ta gardasilsprutan, sprutan mot livmoderhalscancer och den sägs väl även hålla någon slags balans i undelivet? Minns inte exakt.
Alla mina vänner har i alla fall tagit denna spruta och jag funderar själv på att göra det. Men nu har jag fått höra av min farmor, som är väldigt insatt inom medicin och hälsa, att det varit dödsfall som tystats ner i USA osv osv. Men samtidigt, finns det någon som inte dödar en? De personerna låg väl antagligen jättesjuka i något annat och borde inte tagit sprutan just då.

I alla fall, vet ni något om denna spruta? Är det något jag borde ta? Det finns ju motargument som att man kör med kondomer, men förr eller senare hittar man väl någon partner och struntar i det och vem vet hur noga de är på att hålla god hygien? ;)

Nej, men vad tror ni?

RuiXue
0

I och med att du är så ung och får vaccinationen mycket billigare så kan det nog vara en bra idé att ta den. Livmoderhals cancer är inget att leka med, dessutom sägs det att Gardasil även skyddar män mot en viss typ av cancer. Själv är jag för "gammal" för Gardasil så jag tänker inte ta den. Hade det däremot kommit när jag var i din ålder så hade jag nog funderat på det. Det finns alltid människor som har otur och klarar vaccinationer dåligt och det finns biverkningar på allt. Så väg för och emot och se vilket du gör helt enkelt.

Jennie

Henrik70
0
Kaninisen
0

#1 Jo, cancer slipper jag gärna därför funderar jag ju på sprutan.

#2 Oj, vågar man verklgien ta sprutan nu? Samtidigt… 24 döda av hur många hundra tusen? Har vänner som tagit sprutan och de lever än idag… Livet blir så svårt om man inte är insatt i medicin! :P

Mitralis
0

Visst är det svårt att behöva bestämma själv. Vore mycket enklare om allt vore svart eller vitt. Jag tror att jag skulle ta den sprutan om jag vore yngre. Den ger ju även ett visst skydd mot kondylom.

Faidra
0

Usch, min mamma säger att jag ska ta den snart :(

Jag e seriöst livrädd för sprutor, jag gråter och får nästan panikattacker när jag ska ta ett vanligt blodprov! Fast det är väl ändå bättre än cancer…

Kaninisen
0

#4 Precis… nu är det så svårt!

#5 Men blodprov är inte det vbärre än spruta om jag inte förstått helt fel?

[StaffanM]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har hört att Gardasil bara skyddar mot 2 av ca 100 varianter av livmoderhalscancer

Dödsfallen och skadorna på dem som tagit gardasil är tillräckligt allvarligt för att ingen ska ta denna risk med en vaccinering.

Studera länken som Henrik postade noga….så kommer du nog aldrig att ta denna spruta!

Chestnut
0

#5 I mitt tycke är blodprov betydligt värre än vaccination. En vaccination är absolut inget att oroa sig för. Det finns bedövningssalva man kan köpa på apoteket och ha på innan så känner man absolut inget av sticket. Berätta för den som ska sticka dig/när ni bokar tid att du är rädd så vet de och kan ta det lite extra lugnt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Tror inte att jag ska ta Gardasil. Inte för att jag tror på alla dessa konspirationsteorier som finns runt vaccinet utan för att jag helt enkelt aldrig kommer få tummen ur och göra det.

Med vänliga hälsningar
Chess

Kaninisen
0

#8 Bedövsningssalva är jättebra! Tog det när jag tog bedövningsspruta i munnen, tack och lov!

Faidra
0

#8 Jag har vaccinerat mig mot miljarder olika grejer, och alla har gjort ont, även om jag nästan alltid använder emblakräm. Jag tar dessutom fler sprutor/tester än de flesta eftersom att jag har haft högt blodtryck hela mitt liv. Därför känns det som att att jag borde ha vant mig nu, men icke…

Min mamma brukar alltid vara med när jag ska ta sprutor, även dom vi tar i skolan. Fast när jag tar med skolan brukar mamma fixa så att jag kommer dagen innan eller efter eller så, för att det brukar ta så lång tid innan de kan få in sprutan. Jag brukar få något panikattacksliknande och bara sitta och skaka och gråta i typ en halvtimme innan dom ens får komma nära med sprutan. När jag tog stelkrampssprutan var det så, jag fick tid dagen innan resten av klassen, och satt där och skakade i 50 min innan hon körde in sprutan. Ungefär en månad efter det bytte jag skola, och då hade den nya klassen precis tagit den. Jag var förstås jätteglad för att jag redan hade tagit den, men så kommer skolsköterskan in i klassrummet och säger att min gamla skolsköterska har sagt att jag måste ta den igen för att jag spände mig och skakade så mycket att vaccinet rann ut, så jag fick ta den igen. Det var dagen efter resten av klassen, och min mamma var med igen. Det tog nästan lika lång tid igen, och mamma sa att nu hade skolsköterskan kört in sprutan nästan ända in i benet för att jag inte skulle behöva ta om den igen.

ANNIA
0

Har läst lite här och ta och balansera upp det hela lite.

Ja det finns risker med vaccinet precis som alla vacciner. Ja det finns dödsfall rapporterade. Men nåt som dom som är emot vaccinet glömmer att tala om att vaccinet är så nytt att alla dödsfall rapporteras även såna som egentligen inte är i närheten av att ha med vaccinet att göra. För allt som händer efter man tagit ett nytt vaccin ska rapporteras.

De flesta dödsfallen har varit blodpropp. Och om man vet nåt om människan så vet man att en dödlig blodpropp inte bildas på en gång. Utan dom har då redan funnits i kroppen. Däremot kan en redan bildad blodpropp lösgöras och bli dödlig.

En annan sak som dom som är emot vaccinet tar upp. Är det som staffanM tar upp i inlägg #7 att vaccinet bara skyddar mot 2 sorter. Ja det stämmer. De är de 2 mest vanliga virusena dom vet som kan utveckla livmoderhalscancer.

En sak som dom som är emot också glömmer av är att det finns flera olika cancerformer av varje cancerform. Så att komma med 2 av 100 är visserligen sant men ändå bara skrämselpropaganda. Och det är just för att vaccinet bara skyddar mot 2 former av HPV-virus som man ska gå på sina cellprovskontroller fast man tagit vaccinet eftersom livmoderhalscancer kan utvecklas av andra orsaker än HPV virus.

En sak jag ännu inte sett här, men säkert kommer som motargument att man inte vet än om det hjälper mot livmoderhalscancer. Nej det kan man inte veta med 100% säkerhet än eftersom livmoderhalscancer som uppstår på grund av HPV-virus har en inkubationstid på 15-20 år. Så eftersom det är först nu man börjar vaccinera så kommer man inte veta hur mycket det faktiskt skyddar förrän om 15-20 år.

Vore jag i den åldern att jag skulle vara aktuell för vaccinering så skulle jag ta det. Hellre det än att ha cellförändringar och genomgå ingrepp, vilket jag gjort. Sen får man under några år gå på extra kontroll för att se att dom inte kommer tillbaka. Hade jag vaccinerat mig så hade jag med stor sannolikhet inte haft cellförändringar. Man ska aldrig säga aldrig eftersom som jag redan sagt cancer kan utvecklas av andra orsaker än det som vaccinet ska skydda mot.

Kaninisen
0

#12 Även om det "bara" skyddar mot 2 av 10 så är det ju ändå 20%, bättre än inget. Jag är väl bara rädd att man märker om något år "nej, oj den här sprutan gör så att cellerna blir helt konstiga efter 20 år" så står jag där med konstiga celler, förstår du vad jag menar? Jag är alltså rädd för att de inte vet vad som händer i framtiden med sprutan.
Men stort tack för mycket bra info!

[StaffanM]
0

Från vaken .se

Över två dussin kvinnor och flickor dog 2008 efter att ha fått Gardasil injektioner. 47 dödsfall har kopplats till Gardasil. Judicial Watch säger att det erhållit dokument från FDA som dokumenterar 28 dödsfall 2008 i samband med Gardasil, en ökning från 19 under 2007. Av 47 dödsfall rappoterade sedan 2006, inträffade 41 inom en månad av vaccinationen; av dessa var 17 inom två veckor efter mottagandet av vaccinet. FDA dokumenterade 6.723 "biverkningar" i samband med Gardasil under 2008, varav 1.061 ansågs vara "allvarliga" och 142 ansågs som "livshotande." Sedan juni förra året, har 235 fall detaljerat permanent invaliditet, med 29 nya fall av Guillain-Barrés syndrom och 147 fall av "spontana aborter," eller missfall, när vaccinet ges till gravida kvinnor, sade Judicial Watch. Judicial Watch dokumenterade också 62 fall av Gardasil mottagare som utvecklat vårtor efter att ha fått vaccinet. I tillägg till genitala vårtor, fanns 21 rapporter om flickor som utvecklat vårtor på andra områden, inklusive ansikte, händer och fötter, och i ett fall, "hela kroppen".

Kaninisen
0

#14 Lite det där jag pratar om, vårtor låter tillräckligt hemskt.

ANNIA
0

StaffanM ett av dödsfallen var en tjej som genomgått en käkoperation i samma veva som hon fått vaccinet. Så är nog större sannolikhet att hon fått sin blodpropp i samband med operation. För operationer är större källa till blodpropp. Ett av dödsfallen gällde en kvinna som nyligen gjort en lång flygresa. Även långa flygresor är kända för att ge blodproppar.

Sen är målgruppen faktiskt tonåringar innan dom haft sitt första samlag. Att ge gravida kvinnor ett nytt vaccin innan det är utprovat tycker jag är förkastligt eftersom kroppen då har så många förändringar i alla fall som frestar på. Så där är jag inte alls förvånad att det förekommit dödsfall.

Och egentligen dom siffror du tar upp är en droppe jämfört med det antal kvinnor som nu fått vaccin. Jag har inga siffror men det börjar väl bli några hundratusen om inte rentav miljoner vid det här laget.

Och som jag redan sagt så är inget vaccin riskfritt inte ens det vanliga influensavaccinet som ges varje år till människor är utan risker.

ANNIA
0

Det där med vårtor. Det kan mycket väl stämma nu vet inte jag vilken ålder dom tjejerna är i som fått det. Men eftersom dom flesta grupperna som förut har rapporterats om är såna kvinnor som redan haft sex så risken finns att vaccinet har förstärkt det virus dom redan haft i kroppen.

För man ska komma ihåg att har man ett smittämne i kroppen alla redan så kan en sjukdom blomma ut om man tar vaccin emot det. Det är därför som vaccinet ska ges innan man haft första samlaget. För redan vid första samlaget kan man bli smittad av HPV-viruset.

Kaninisen
0

Oj så mycket info, blir nästan bara mer förvirrad!

ANNIA
0

Kaninisen det bästa du kan göra är att prata med en barnmorska eller annan gynekolog. För dom kan svara på alla frågor du har och dom kommer ge dig den information du behöver.

För mycket av det som dom som är mot vaccin använder sig av är ren skrämselpropaganda.

Dom tar inte hänsyn till några viktiga saker såsom att precis allt som händer med ett nytt läkemedel ska rapporteras in. Och då menar jag precis allt som händer även om man lätt kan se och säga att det beror på nåt annat. Men blir ändå medräknat i den sammanställning som görs över biverkningar och dödsfall.

Dom tar heller inte hänsyn till, som det här att det getts till testpersoner som inte bör få vaccinet som till exempel gravida. För gravidas kroppar har redan så stora påfrestningar så allt kan påverka.

mongu
0

# 14 StaffanM Är du emot alla vaccinationer? Vad det än är mot? Känner igen att du även är stor motståndare till vaccinet mot svininfluensan.

De sjukdomar vi kan vaccinera oss mot är hemska sjukdomar  i sig och därmed är det bra att vi har möjlighet att vaccinera oss.

För inte vill väl nån ha polio? Smittkoppor? TBC? Osv.

Tyvärr så är det farligt att leva. Man kan rent av dö.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

StaffanM, med tanke på din ålder så är du själv säkerligen vaccinerad mot en del sjukdomar?

Allting är inte av ondo och forskare har inte bara onda avsikter utan räddar otaliga liv.

Mongus sista mening är helt underbarGlad

/Maria

[StaffanM]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#20 Folk flyr nu i Afrika när vaccinationsteamen kommer. I Nigeria rasar det nu en polioepedemi som är skapad av vaccinerna.

Kaninisen, titta på denna lista med information om erfarenheter gjorda med Gardasil…..HÄR kan du se 16 filmer om Gardasil

Maria
0

#22 Nu är det nog med skrämselpropaganda.

SvenA har redan förklarat i en annan tråd att engelska inslag inte är tillåtna för att alla ska kunna ha tillgång.

/Maria

[StaffanM]
0

Gardasil skulle rädda livet på hundratals kvinnor varje år.

Nu misstänks vaccinet mot livmoderhalscancer ha orsakat 19 unga flickors död.

Artikel i Aftonbladet

Dessutom….Idag rapporteras att en fjortonårig flicka i England dött av en Gardasilspruta.

ANNIA
0

StaffanM din artikel är från 27 januari 2008 så den är snart 2 år gammal. Så det är redan en gammal nyhet och gamla siffror.

Var har du nåt om den 14 åriga flickan som ska finnas en ny rapport från idag.

[StaffanM]
0

Det har rapporterats av BBC idag

Du kan få länken privat om du vill då SvenA förbjudit mig att skriva något på engelska eller länkar som går till engelska sidor….jo jag skickar den till dig nu privat.

ANNIA
0

Jag har hittat om den 14 åriga flickan. Dom vet ju inte än om det är gardasilvaccinet som orsakat hennes död. Det enda dom vet är att hon fått en spruta, men om det var en kraftig reaktion på den eller vad det var vet dom inte än.

Hon ska som jag förstår det genomgå en obduktion för att fastslå dödsorsaken.

StaffanM eftersom du håller koll så får du gärna tala om när den är klar och vad den sagt.

[Tassy]
0

Nu räcker det. Jag vill inte veta av någon mer skrämselpropaganda, konsirationsteorier eller annat som ter sig liknande vad beträffar vaccin eller andra läkemedel. StaffanM, vänligen respektera detta.

Mainebusters
0

#28  Men är det inte bra om man kan diskutera både för- och nackdelar? Så kan man bilda sig en egen uppfattning. Naturligtvis bara om det finns belägg för argumenten.

mongu
0

# 29 Visst ska man göra det men StaffanM har i flera olika inlägg bara visat negativa sidor av olika saker. Särskilt vaccin nu. Både Gardasil och det mot svininfluensan.

Jag tycker också att det är nog för det verkar som StaffanM är emot alla vaccin som finns.

Utan vaccin hade vi haft kvar flera farliga sjukdomar. För inte vill vi väl ha tillbaka polio, smittkoppor, osv.

Man får inte glömma att även sjukdomarna har följder. Många har dött av dom eller blivit skadade för livet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
0

#30  Det finns många som är negativa till det du räknar upp.. men de skriver det bara inte. Jag tycker att det är intressant med alla åsikter, men då förutsätter jag att man har en grund att basera faktan på.

Det är skillnad om man bara skriver att vaccin är strunt. Men jag känner många som inte kommer att ta någon vaccin mot svininfluensan. Jag kommer däremot att ta den.

Men det är ju så med all medicin.. det finns både för- och nackdelar med allt. Se bara på p-pillren som tonåringarna stoppar i sig.. vilka biverkningar finns inte där?

Jag försvarar inte någons inlägg eller inställning, men jag tycker bara det är okej om båda sidor kommer fram i vissa frågor.

[StaffanM]
0

Det är viktigt att inte ha fel uppfattning här inne. För då kommer SvenA eller Tassy och kallar det för skrämselpropaganda och konspirationsteorier, eller förbjuder filmer på engelska.

Undrar om flickorna som dog av gardasil håller med ?

Tycker det är synd att man censurerar den ena av de två uppfattningarna……man undrar ju om samhället går framåt eller bakåt.

Mainebusters
0

På andra sajter så länkas det till engelska studier.

Men det är väl ingen här som brutit mot skrivreglerna? Rätta mig gärna om jag har fel.

Om jag vill ha råd om något läkemedel så vill jag ju naturligtvis veta OM det finns risker med det. Sedan får man själv avgöra vad man vill göra.

ANNIA
0

Några synpunkter från min sida.

När det gäller engelska texter. Jag undviker dom för det mesta speciellt när en del facktermer kommer in. För när det gäller till exempel mediciner så blir det mycket facksnack och jag vill kunna ta till mig det läser utan att behöva sitta och slå upp i nåt Lexikon för jag vill förstå så jag inte missuppfattar nåt.

Så den som är emot läkemedel oavsett vilken sort, se till att det är svenska länkar.

När det sen gäller gardasilvaccinet. Jag diskuterade det på ett annat forum för nåt år sen. Och mycket av det som skrivits i denna tråd är sånt jag känner igen från det forumet. Till och med exakt samma artiklar och länkar. Och om det värsta som dom som är emot vacccinet kan plocka fram är gammalt så visar det bara att vaccinet inte är så farligt som dom vill få det till. Utan då används det gamla enbart som skrämselpropaganda och inte för att ge relevanta fakta.

Även om varje dödsfall är tragiskt så kan man med lite sunt förnuft se att de dödsfallen som finns i de gamla artiklarna mycket väl kan bero på andra orsaker. Och att det mest varit en olycklig slump att dom dött i samband med att dom fått vaccinet. För på det andra forumet, som tog upp i stort sett samma som här kunde jag genom att använda sunt förnuft, lite vetskap om livmoderhalscancer och att jag är kvinna plocka sönder tills inte mycket åsterstod. Och det gällde även dödsfallen.

Det finns inte ett enda läkemedel som är riskfritt vare sig det är på recept eller inte. Inte ens naturmedel är riskfria, om ett naturmedel är effektivt så finns det även risker med det. Utan tyvärr så får man väga fördelar mot nackdelar mot alla läkemedel man tar.

När det gäller gardasilvaccinet så sista jag läste så är det väl så att den risk som finns är att 1 på 1 miljon kommer dö av själva vaccinet av någon anledning. Och jag tror att det finns andra läkemedel inklusive naturmedel som har högre dödssiffra än det.

Ska ni som är emot vaccinet komma med nåt se till att ni har fakta att ett dödsfall verkligen är konstaterat bero på vaccinet. Inte bara antagande. Och se till att det har hänt nyligen. För när det gäller gardasil som är ett nytt läkemedel är inte gamla grejer är relevanta i sammanhanget eftersom precis allt som händer en person som tar vaccinet ska rapporteras även om man från början kan säga att det inte kan ha med vaccinet att göra så ska det rapporteras.

[Tassy]
0

Jag anser att det är okej att diskutera för och nackdelar, givetvis. Men det får inte gå över styr så att man propagerar mot det som om det vore ett gift som myndigheterna har tagit fram för att utplåna oss mer eller mindre. Där har ni grejen till att jag reagerar.

Skulle ingen dra de negativa sidorna skulle läkemedelsutvecklingen inte vara vad den var idag. Men som sagt, håll det på en vettig nivå. Det finns andra sajter för konspirationsteorier, StaffanMs egna sajt om jag inte har fattat fel. Vi har bett honom att ta sina teorier där, inte inne på hälsa.

Kaninisen
0

Här står det om den 14-åriga flickan som dog, hon dog tydligen inte av gardasilsprutan utan av en tumör. (kan erkänna att jag inte läste hela artikeln utan bara rubriken)

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5888261.ab

[GunillaR]
0

Jag vet ingenting om vaccinet som talas om i denna tråd. Jag har aldrig behövt vaccinera mig mot livmodercancer. Jag är 62 år gammal och har haft en del partners.

Jag har haft cellförändringar på livmoderhalsen men detta har aldrig utvecklats till någon cancer. Ett enkelt prov hos gynekologen visar om man har risk för cellförändringar.

Men som sagt, jag vet inte om det är något nytt som kommit till under senare tid, och vet inte om situationen plötsligt är annorlunda mot förut.

Visst är det bra med vacciner om de används i rätt syfte. Med rätt syfte menar jag de vacciner som vi känner till och som har räddat många från otäcka sjukdomar som polio och tbc, som exempel.

Men man måste vara kritisk. Man ska inte köpa allt enbart för att myndigheter säger så. Man måste också vara kritisk till läkemedel och dess biverkningar. När man är hos en läkare och ska få ett nytt läkemedel så måste man ta reda på eventuella biverkningar och diskutera detta med läkaren. Många läkare är också väldigt ivriga att skriva ut nya preparat. Varför vet jag inte, om det är i syfte att testa det nya preparatet eller om han/hon har någon form av avtal med läkemedelsföretaget. Vi får hoppas att det inte är så.

Vad gäller förutsättningar för diskussioner inne på denna sajt så måste man få diskutera. Man måste få undra och fråga. Det finns säkert ingen av oss som kan ha svar på allt, men tillsammans kan man kanske komma fram till svar på de flesta frågor som det inte behövs läkarutbildning för att kunna svara på.

Om någon skulle spåra ur och skriva något olämpligt, varför inte skriva ett pm till vederbörande iså fall.

ANNIA
0

Tack kaninisen för länken. Gör en förhoppningsvis direkt klickbar.. Det står i korthet att flickan hade en oupptäckt tumör i bröstet som påverka både hjärta och lungor och att hon kunde dött när som helst.

Morgaine ja vaccinet är nytt. Så det står fortfarande under extra uppsikt från myndigheter så som alla nya läkemedel gör i början.

Du pratar om ett prov hos gynekolog som ska upptäcka om man har risk för cellförändringar. Aldrig hört talas om att det finns nåt sånt prov. Enda jag vet är det vanliga cellprovet (som här i dalarna tas vartannat år) där dom tittar om man har förändringar just där och då.

Jag har också haft cellförändringar som brändes bort med laser. Och går nu på årlig kontroll för att se att det inte kommer tillbaka.

När det gäller läkemedel. Man ska inte köpa det positiva rakt av utan man ska vara kritisk mot alla nya läkemedel och dess biverkningar. Men å andra sidan så ska man inte heller köpa allt negativt som skrivs rakt av och skrika ut det så fort det skrivs för då blir det fel åt det andra hållet och blir bara skrämselpropaganda.

[GunillaR]
0

# 38 - Aj aj, jag uttryckt mig felaktigt Skäms Såg det genom ditt svar.

Det är samma test jag menar, där man ser om man har cellförändringar, och inget annat.

ANNIA
0

Ok, jag som blev lite fundersam om det fanns nåt annat i nåt annat landsting.

[GunillaR]
0

Ja det vore ju verkligen bra om de kunde se om man hade anlag för cellförändringar. Men det kommer kanske Flört.

Man kan ju göra tester som visar på om man har anlag för bröstcancer.

ANNIA
0

Ett kort svar på det morgaine eftersom vi annars hamnar utanför ämnet så att säga.

När det gäller testet för bröstcancer så är det en sort av alla olika varianter och det är väl i dom fallen felen på en viss gen. Och det testet brukar man ha möjlighet att få ta om man har flera i släkten som haft bröstcancer. Åtminstone är det så jag uppfattat det att endast dom som haft många i släkten har möjlighet att ta det just för att det då troligen är ett fel på en gen.

Hoppas dom kommer på nåt sorts test man kan ta oavsett cancertyp.

[GunillaR]
0

# 42 - Jo du har rätt, de baserar sig på ens släkt och historia.

Men nu kom vi utanför ämnet Flört

[StaffanM]
0

Hur stor är sannolikheten för att den engelska flickan som dog 2 timmar efter Gardasilsprutan, inte dog utav just sprutan?

Tänk själv !

ANNIA
0

StaffanM nu får du faktiskt ge dig. Du vill att jag ska tro när det skrivs den dag hon dör att hon dog av vaccinet. Nu står det i tidningarna idag, även engelska tidningar att hon dog av en elaktartad tumör som spridit sig både till lungor och hjärta. Men ändå så ska man tro på det som var spekulation och hoppa över det som framkommit vid obduktionen.

Emellanåt händer det faktiskt att saker händer av en olycklig slump.

Tänker själv är precis det jag gör och kommer fortsätta göra. Och jag kommer fortsätta se båda sidorna av det hela och inte bara den ena.

Gahella
0

Oj Staffan, detta är verkligen din passion, och vet att du menar väl!:) Jag delar din uppfattning om vacciner, men förstår att folk tycker det blir för mycket!

Min uppfattning är att det inte går att vacciner sig mot allt och att vi inte heller ska det. Vad som är viktigast i detta sammanhang är maten, motion och glädjen i livet. För om det är något som stärker vårt immuförsvar så är det detta! Vi får inte heller glömma att det är  bra med vissa sjukdommar då de just stärker immunförsvaret. När mina 3 barn var små var de sjuka konstant under nästan 2 år, det var magsjukor, sharlakansfeber, allt som graserade just då. Jag gav dem homopatisk medicin, utom en gång då en av dem fick penecillin. Idag är mina barn vuxna och de är jättesällan sjuka, förutom någon förkylning då och då. Och det tror jag beror på att de fick stärka sitt immunförsvar.

En sak till i sammanhanget, det finns alltid krafter som vill vi ska vara livrädda, för när vi är rädda blir vi svaga och lättledda. För i denna industri ligger massor av pengaintressen, glöm inte det…

Så innan ni vaccinerar er, lyssna på andra och sedan på er själva och då menar jag den inre stämman/hjärtats röst. Det är den bästa vägledaren i allt.

Maria
0

Den engelska flickan dog av en stor tumör som upptäcktes vid obduktionen. Hon hade så att säga en tickande bomb i kroppen.

Nog om detta.

/Maria

[StaffanM]
0

#47 Hon hade en stor tumör men sannolikheten att hon dog av sprutan är större eftersom den gavs bara 2 timmar innan.

[Tassy]
0

Personligen tror jag att det kan vara som så att sprutan i sig inte dödade henne, men den kan på något vis ha triggat cansern så att nånting hände och flickan dog av följderna.

Hade hon inte haft cansern hade hon nog med största sannolikhet inte dött.

[StaffanM]
0

Gardasil - studie avslöjar allvarliga problem med vaccinet mot livmoderhalscancer - svimningar, blodproppar, dödsfall bland riskerna

http://www.naturalnews.com/027017_HPV_HPV_vaccine_blood.html
Av S L Baker
Översättning Gertie Dahlberg

I augustinumret av Journal of the American Medical Association (JAMA) finns ännu en rapport om säkerheten av vaccinet HPV som skall ges till unga kvinnor mot bland annat livmoderhalscancer - mera känt som Gardasil. Man fick licens för Gardasil i juni 2006 av Food and Drug Administration (FDA) och det var avsett för åldern 9 - 26 år.  Det enormt överreklamerade och kraftigt annonserade vaccinet skall skydda mot infektioner med fyra typer av HPV: typ 16 och 18 kan orsaka livmoderhalscancer och typ 6 och 11 är den vanligaste typen av könsorgansvårtor. 

JAMA-rapporten säger att Gardasil  negativa verkningar rapporteras ha varit för det mesta i överensstämmelse med data som insamlats innan vaccinet ansågs säkert nog att användas för unga kvinnor.  Men en närmare studie visar på en del störande faktorer.

Precis som NaturalNews konsekvent har rapporterat, vaccinet har orsakat ett onormalt stort antal negativa sidoeffekter.  Och nu kommer ord från JAMA-rapporten att HPV-vaccinet har oväntat orsakat episoder av svimningar och livshotande blodproppar.  Faktum är att i ett uttalande i media kallades dessa händelser "oproportionella" - med meningen att dessa sidoeffekter är allt annat än ovanliga.  Vad mera är: bland de 12 424 negativa reaktionerna som rapporterats om HPV-vaccinet, var 772 (6,2 %) allvarliga och inkluderade 32 rapporter om dödsfall!

Andra problem som orsakats av det här vaccinet inkluderar lokala sidoreaktioner såsom hudutslag, illamående, yrsel, huvudvärk och även Guillain-Barre-syndrom (en sjukdom där kroppens immune system attackerar delar av det perifera nervsystemet och ibland resulterar i paralysering) samt anafylaxi (hyperkänslig reaktion som kan orsaka plötslig död).  Som just har rapporterats av CBS news så var en tonårsdotter till fysikern Scott Ratner och hans hustru en av de olyckliga flickor som blev allvarligt sjuk med en kronisk autoimmun sjukdom, myofasciitis, efter hennes första dos av Gardasil.  Dr Ratner berättade för CBS att hans dotter var så sjuk med neurologiska problem …"att det vore bättre att hon hade fått livmoderhalscancer än vaccinationen". 

En av de ledande forskarna för Gardasil har också gått ut den här veckan och talat om för CBS news att: det finns inga data som visar att vaccinet ens fortsätter att vara ett skydd efter fem år.  Detta betyder att om en tonårsflicka får vaccinet och blir utsatt för allvarliga, även livshotande sidoeffekter, kanske vaccinet inte ger henne något skydd alls när hon når vuxenåldern.

Vad som gör debatten om Gardasil helt galen till att börja med är att studier har visat att 70-90 procent av människor med HPV på ett naturligt sätt rensar kroppen från viruset inom två år av infektion - utan någon hjälp från droger eller vacciner.  Så det mest effektiva skyddet från problem som orsakats av HPV är att undvika att bli infekterad av den flerfaldiga stammen av HPV genom att inte engagera sig i tillfälliga, oskyddade sexuella förhållanden (viruset överförs sexuellt och kondom erbjuder inte 100 % skydd) och dessutom att hålla kroppens immunsystem starkt genom god näringstillförsel, träning och att utsätta sig för solljus som ger tillförsel av D-vitamin.

Den norska läkaren Charlotte Haug, M.D., Ph.D. och M.Sc., uttalade sig i The Jornal of the Norwegian Medical Association i Oslo, och uttryckte sin oro för den aggressiva lanseringen av Gardasil-vaccinet. "Huruvida en risk är värd att ta beror inte bara på den absoluta risken utan på förhållandet mellan den potentiella risken och den potentiella fördelen.  Om de potentiella fördelarna är substantiella så kulle de flesta individer vara villiga att acceptera riskerna. Men den egentliga fördelen med HPV-vaccinet är osäker.  Även om det föreligger ständig infektion av HPV så är det osannolikt att en kvinna utvecklar cancer om hon går på undersökning regelbundet".

ANNIA
0

StaffanM tänk vad glad jag skulle bli om du kunde komma med nya uppgifter istället för sånt som redan är känt och om du kunde ta upp den andra sidan också så att dom som eventuellt funderar på att vaccinera sig får båda sidorna så att dom sen kan ta ett beslut. Nu ska jag säga att jag inte läst själva ursprunget till ditt inlägg eller dom länkar utan bara ditt inlägg och det är redan känt alltihopa.

Ja det finns risker med vaccinet. Precis som med ALLA läkemedel som finns på marknaden idag. Hos receptbelagda, receptfria och till och med hos naturmedel finns det biverkningar och även dödsfall. Vilka biverkningar man kan få, om man får några är olika från person till person.

I ditt det här senaste inlägget så skrivs det att det är rapporterat 32 dödsfall i ett av dina andra inlägg längre upp så står det 47 så bara där skiljer det sig åt och då borde det matriel som ditt senaste inlägg är baserat på vara baserat på ännu äldre uppgifter. Och att det är många biverkningar. Ja det är det och om man bara tittar på dessa siffror så ser det jättemycket ut. Men samtidigt ska man sätta det i relation till hur många som blivit vaccinerade. Och idag borde dom räknas i många miljoner.

Det står i ditt inlägg att en forskare gått ut denna vecka med att man inte vet om det skyddar om 5 år. Frågan är hur bra informerade den forskare är eftersom även det är en gammal nyhet för man vet inte hur effektivt vaccinet är och kommer vara. Och det av två mycket enkla anledningar. Vaccinet är alldeles nytt. Och den andra anledning som är viktigast. Inkubationstiden på livmoderhalscancer är 15-20 år. Så kan du tala om för mig hur man ska kunna veta att det ger ett 100% skydd innan vi ens kommit så långt. Och nej vaccinet skyddar inte mot alla sorters varianter av livmoderhalscancer och det är därför man ska gå på sina kontroller i alla fall.

Man kan bli smittad vid första samlaget så det där att man ska avhålla sig från många olika partners som skydd det håller inte.

Ja jag tror säkert att kroppen hos många kan läka ut ett virusangrepp, men du kan även ha det kvar i kroppen. Och då viruset oftast inte ger upphov till någon annan symptom så kan du bli smittad vid varje samlag du har och alltså bli smittad gång på gång. Så man kan ha en enda partner hela livet och ändå bli smittad eftersom partnern från början kan vara smittad utan att den vet om det.

Står i ditt inlägg att det inte är sannolikt att en kvinna utvecklar cancer om hon går på undersökningar. Jo man kan utveckla cancer ändå. För cancer kan komma snabbt och utvecklas snabbt. Dessutom så har alla landsting olika mellanrum hur långt emellan man ska gå på kontroll. Här är det två år på andra håll 5 år. Här har jag större chans att det upptäcks i tid då dalarna har två års mellanrumi andra landsting hinner man nog utveckla ganska långt gången cancer innan nästa kontroll för fem år är lång tid och gott om tid för cancer att utvecklas och få ordentligt fäste.

Men jag antar att då ditt inlägg är baserat på nåt engelskt att det är så att dom menar att varje kvinna (som det är i vissa länder) ska beställa tid själva och gå och ta provet varje år. Så görs inte i sverige även om jag tror att man kan göra så om man vill det.

Ett tillägg. Angående dödsfallsantalet. Kanske 32 är riktiga uppgifter i så fall har dom ju kommit underfund med att 15 av dom dom uppgett förut inte hade med vaccinet att göra.

[GunillaR]
0

# 51 - Annia, jag har aldrig blivit kallad för kontroll hos landstinget, vare sig för mammografi eller gyn koll för cellförändringar. Har bott i Skåne i hela mitt liv förutom tre år då jag bodde i Jämtland. Omedelbart efter inflyttning till Jämtand blev jag kallad till Sjukhuset i Östersund för mammografi.

Vad gäller gyn koll och tester har jag gjort dessa hos gynokologer i Malmö.

(en parantes bara)

[Tassy]
0

#52 Det låter konstigt, hur gammal är du? Även åldern för första koll varierar landstingen emellan. Jag har hört om allt emellan 20 och 27 fölr första koll. Var du äldre än så då du bodde kvar i Skåne?

Maria
0

Jag har bott i Göteborg i hela mitt liv men har själv fått kontakta vården för cellprov. Jag är förmodligen en av dem som fallit mellan stolarna så att säga.

Däremot har jag blivit kallad för mammografi.

/Maria

[GunillaR]
0

# 52 - Jag flyttade från Skåne 2003, då jag var 56 år. Flyttade dock tillbaka igen till Skåne och Malmö 2006.

# 54 - Det verkar ju vara samma som för dig som för mig. Av någon anledning………….Obestämd

Maria
0

#55 Ja, ingen kunde förklara varför och uppföljningen har heller inte fungerat.

/Maria

JILE
0

Jag har en snart 14-årig dotter och har fått papper om denna spruta, men sedan jag läste att de kan få livmoderhalscancer av vaccinet så känns det inte kul.

ANNIA
0

JILE vart har du läst det nånstans. Och är det nyligen.

Bjoern
0

Det är intressant att StaffanM bara säger hur många som drabbats, inte hur många som fått sprutan. Det är ju helt omöjligt att bedömma om det är stor eller liten risk då. Så det är uppenbart att StaffanM bara sysslar med propaganda och inte faktiskt vill informera.

JILE
0

#58 Hej Annia, jag kommer ju inte ihåg var jag läste detta, men det var nog när de började prata om vaccinet.

Maria
0

#60 Det låter ju märkligt att man lanserar ett vaccin mot livmodehalscancer som KAN GE livmoderhalscancer.

/Maria

JILE
0

#61 Ja man kan ju tycka det, men man vet ju inte hur kroppen reagerar på dessa vacciner heller. Den innehåller väl ngt som inte var bra. Bla natriumborat som används som råttgift och insektsdödare.

Maria
0

All medicin och all vaccin innehåller mer eller mindre biverkningar. Man får väga för emot nackdelar och sedan ta ställning.

/Maria

[Tassy]
0

alla vacciner medför en risk att sjukdomen bryter ut, eftersom man injicerar en pytteliten del av sjukdomen i kroppen så att den bildar antikroppar mot sjukdomen.

JILE
0

#64 Tack..det var nog så de menade.