Smärtsam röntgen
Jag ska inom de närmsta veckorna iväg och genom gå skelettröntgen av mitt knä i form av stående (belastning) röntgen och röntgen med knäet i böjt läge.
..Och där tjorvar det sig. Jag har inte på drygt 8 månader kunnat böja mitt knä mer än maximalt 90 grader. Det finns inga tydliga hinder i form av benbitar etc, utan det är smärta från musklerna. Jag tolkade det läkaren sa som att det behövs mer böj än de 90 graderna jag en bra dag kan prestera…
Finns det någon typ av smärtlindring jag kan få för röntgen? Har visserligen en del smärtlindrande hemma att ta vid behov, kan jag ta en Citodon till exempel för att kapa den värsta smärtan? Smärtsamt lär det ju bli i vilket fall men kanske inte bryter ihop totalt då?
Känner mig allt mer orolig för undersökningen för varje dag som går, längtar samtidigt som jag fasar för den dagen kallelsen kommer. Vanlig skelettröntgen har jag genomgått två gånger av knäet, inte det behagligaste jag varit med om men det gick. Efter detta ligger operation vilket gör mig ännu mera nervös men även förväntansfull.
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess

Amanda!
Jag har gjort båda de undersökningarna som du ska göra. Dels då stående men även med belastning. Alltså böjt knä. Men ingen gång har det varit tal om att böja så kraftigt som du ska göra.
Är du säker på att du ska böja så mycket? För det borde va lika som gäller.
Tycker du inte ska va så orolig innan. Försök att ta det som det blir. Sen är det väl mycket bra att du tar av den smärtlindring du har hemma i anslutning till undersökningen.
Vad gäller operationen så kommer det att gå bra. Du har så mycket besvär nu så nåt måste ju göras.
Var rädd om dig!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#1 Är möjligt att jag missupfattade läkaren, hade stundtals lite språkliga problem (jag kan inte ett dyft polska och läkarens svenska var inte den bästa). Borde ju vara samma som du gått igenom. Försöker att inte oroa mig men det är lättare sagt än gjort. 
Kram
Med vänliga hälsningar
Chess
Instämmer med #1. Så mycket böjning ska inte behövas vid en sådan röntgen. Oroa dig inte!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

# 2 Förstår att du oroar dig men jag tror inte du behöver det inför denna röntgen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Om lite mer än 1 vecka är det dags för röntgen. Dagen därpå ska typ av operation bestämmas. Känns som allting äntligen flyter på framåt när det gäller mitt tillfrisknande!
Med vänliga hälsningar
Chess
Enda gången jag har haft ont vid röntgen, var när jag gjorde en MRT på min axel. Då fick jag ha armen vinklad utåt och tätt intill kroppen. Det var en pina, tårarna var inte långt borta..
#5 Lycka till!!
Du fixar det Chestnut!
Jag gjorde samma röntgenundersökningar i våras då mitt knä fortfarande var svullet sedan senaste gången knäskålen hoppade ur läge. Det gjorde ont en liten stund och röntgenpersonalen vet om vilka rörelser/vinklingar på knät som brukar göra ont, så det låter dig inte pinas längre än nödvändigt.
Den andra stående röntgen gjorde jag förra veckan och det gör inte ont alls. Du ska bara stå rakt upp och så tar de en serie bilder från höften och ner som bara tar några sekunder efter att de har ställt in apparaten rätt enligt din längd.
Jag håller tummarna för att det ska gå bra för dig nu och att de får någon ordning på ditt onda knä.
Hemma från röntgen igen.
Någon stående blev det inte, antagligen ansåg läkaren att det inte behövdes. Men däremot var tanken röntgen med maximal böj för att knäskålen skulle synas ordentligt. Förklarade för personalen att jag inte kunde böja så mycket och de var förstående, "vi tar så mycket du kan och ser om det räcker". Förstående personal med andra ord!
Första försöket blev tydligen bara en massa suddiga konturer. Andra blev snäppet bättre men inte helt bra och röntgenläkaren ansåg inte att den dög.
Tredje försöket innebar att de knycklade ihop knäet så mycket som det gick (vilket bara var någon enstaka grad mer än jag kunde själv). Tack och lov blev det okej bilder, hade det inte blivit det så skulle röntgenläkaren fått komma och ge mig muskelavslappande. Men helt bra blev inte bilderna, de fick flytta runt och vinkla kameran så bilderna blir något förvrängda. Så är inte säkert att ortopeden kan använda dem i sin bedömning i alla fall.
Innan "böj-bilderna" så tog de andra bilder ur alla möjliga vinklar, de flesta är sådana som jag har gjort innan. Flera av dem är jobbiga, gör ont men flyter allting på med inställningar och liknande funkar det.
Har nu tagit rejält med smärtstillande och kurat ihop mig i soffan med en bärbar dator
Imorgon är det ortopeden som gäller!
Med vänliga hälsningar
Chess