Skrivregler
Läste lite om skrivreglerna.
Du kan bli avstängd utan förvarning? Varför inte ge några (en eller två) varningar innan? Det förvånar mig.
Jag meddelar alltid om varför man blir avstängd, och jag brukar varna innan för att man ska ha en chans att bättra sig. Men det finns en del envisa troll, dom åker ut utan förvarning.
Det beror på hur man uppträder och bedöms från fall till fall
Man ska bara vara medveten om att det kan hämda
#2 Ja, det förstår jag. Men personligen tycker jag att det är bra om en varning utfärdas först så att denne kan bättra sig.
En varning bör vara på sin plats!
De flesta får flera varningar nen i bland är detm motiverat med en direktavstängning
och alla ska vara medvetna om detta så det är inget mer med det
Som jag sagt i en annan tråd så vore det önskvärt om ett pm skickas till vederbörande som inte anses uppfylla skrivreglerna.
Jo, trollen är en annan sak. De brukar ju inte presentera sig eller göra någon personlig sajt utan vara högst anonyma så att de kan registrera sig under nytt nick och fortsätta trackaseringen.
Men jag har inte sett någon sådan på denna sajt, som går under benämningen "troll".
Vi har haft några troll, men ofta åker de ut innan de hinner göra skada. Sajtvärdarna samarbetar sajterna emellan, så om ett troll saboterar på "sajt a" så kan denna värden tala med värden på "sajt b" som i sin tur kan stoppa trollet innan det hunnit in på "sajt b" för att sabotera.
Om en person får tillsägelse fera gånger i trådar kan också forbud ges utan förklaring via PM, men då har ju personen ändå blivit varnad.
Så funkar det.
En fundering till om skrivreglerna.
Vi är gäster på sajten och ska likställa detta med att vi är hemma hos Sajtvärd och Medarbetare? Är det bara jag som tycker att det låter märkligt? Jag trodde att det var medlemmarna som gjorde sajten, men jag kan ju ha missuppfattat. 
Citerar från iFokus informationen:
Varje sida drivs av en värd som tillsammans med sina medlemmar bestämmer vad just den sajten ska innehålla. Alla iFokus-sajter fungerar på exakt samma sätt..
# 10 - Jo det är ju sajtvärden och medarbetarna som bestämmer - men sajten består ju av medlemmarna! Och som gästen ska känna sig välkommen så måste också medlemmarna göra detta.
Om du är hemma hos mig som gäst och du tar upp en cigarett och tänder på så kan jag be dig släcka cigaretten eller ställa dig på balkongen eller så kan jag be dig gå.
Om jag ber dig gå lär du knappast komma tillbaka till mig som gäst.
#12 De bestämmer tillsammans med sina medlemmar vad sajten ska innehålla.
Alla har ju regler att följa. Även Sajtvärd och Medarbetare.
Du tog exemplet med cigarretter, då är man gäst, men detta är ju ett medlemsforum, inte en privat tillställning?
Nåja, nu vet jag ialla fall hur det ska fungera.
Regler för medlemmar
Som medlem på iFokus förbinder du dig att följa vissa regler. Tanken med dem är att göra iFokus till en plats där så många som möjligt kan ha trevligt tillsammans och utbyta kunskap.
När du blir medlem på iFokus förbinder du dig att följa iFokus Medlemsavtal. När du sedan blir medlem och skriver på någon av iFokus sajter, förbinder du dig dessutom att följa respektive sajts egna Skrivregler.
Skrivreglerna är nästan likadana på alla sajter, men vissa sajter har egna tillägg och har anpassat skrivreglerna för att passa just den sajten. Läs dem därför noga på de sajter där du är aktiv.
Dessa regler finns på suport och är kopierade där ifrån
Nu har jag läst några av inläggen på supporten.. Där står annat än på infon jag läste under Start. (#11)
På supporten står att sajtvärden gör som den vill med sin sajt. Bestämmer innehåll och kan redigera som den vill.
Bra att veta.
Ja, sajtvärden är den som "äger" sitt forum, och gör därmed vad denne vill med forumet så länge värden följer svenska lagar och det avtal som tecknats med iFokus.
Sen om jag som värd inte vill ha en specifik medlem på min sajt så står det mig fritt att slänga ut personen i fråga, det finns inga regler emot det, och man har ingen specifik rättighet till att vara med som medlem.
Sen är det ju upp till värden att se till att skapa ett trivsamt forum för så många som möjligt, och dit når man inte genom att kasta ut folk utan mycket goda skäl. Ofta när någon slängs ut och detta ifrågasätts av medlemmar så vet värden ifråga mer i saken än medlemmarna som inte är insatta på samma vis.
Men vi värdar är inte mer än människor vi heller, ibland kan det bli fel, eller uppfattas som orättvist eller liknande. Då är det bra att jämföra med värd/medarbetare och hur det fungerar på en privat fest. Om jag har förstått det hela rätt så finns ingen demokrati som säger att alla har rätt att vara med överallt. iFokus ägs utav några killar, det är i grund och botten deras forum. De i sin tur har valt att överlåta en hel del ansar till oss värdar, som i sin tur delar ut en del till Medarbetare. Tillsammans med medlemmarna skapar vi tillsammans de forum vi vill ha, med målet att få så många som möjligt att trivas.
Det är bra att man vet vad som gäller, men eftersom det står lite olika här och var så blir man fundersam.
Självklart är det ingen rättighet att vara med i ett forum. Det gäller att lusläsa om vad som gäller på den sajt man besöker.