muskelsmärtor...
Har en liten fråga… Kan man få muskelsmärtor i bröstkorgen (mellan revbenen) om man sedan barnsben ratat de flesta grönsaker och frukter… dvs har vitaminbrist i många år… Jag är 23 år och har fått två barn, är inte överviktig o kan inte gå upp i vikt heller för den delen…. jag känner att min kropp inte hänger med längre o vaknar på nätterna av ont i armbågarna, axlarna o bröstbenet. Jag har vart hos läkare, fick diklofenak mot inflammation, men den hjälpte inte, o han hade ingen aning om vad det kunde va heller…. nån som vet nåt???
När du var hos läkaren , gjordes det då någon kontroll på dina eventuella brister? Det låter ju märkligt att du klarat av att leva med vitaminbrist i många år.
Du kanske skulle bli hjälpt av att vända dig till en sjukgymnast och att faktiskt börja äta lite bättre kanske.
/Maria
mmm… det går en del vitamintabletter o även mineraltabletter… funderar mest om det här med om man har lågt vitaminintag i detta fall som gönsaker o frukt kan ge besvär i muskler??? har pratat med läkaren om detta med kosten men han tycker det är helt ointressant eftersom han tycker jag ser pigg o glad ut… Försöker verkligen lära mig äta grönsaker… går otroligt trögt… har börjat med att blanda d i maten, tycker iallafall barna ska få i sig ordentlig mat…
Några tips på hur man lär sig äta grönsaker???
jo jag vet att ja låter barnslig o att d e väl bara att äta…men jag får verkligen inte in det i munnen… helt totalt omöjligt o frukt e ännu värre.
Jag har själv väldigt svårt för frukt men tröstar mig med att jag äter desto mer grönsaker.
Mitt bästa tips är en wokpanna. Många gånger är grönsaker godare om de är lättstekta med någon god krydda eller blandat med bulgur, quinoa eller couscous.
Rostade rotfrukter i ugnen
Sedan kan man smyga in grönsaker i vanlig mat som att blanda i grovrivna morötter i köttfärssås eller tärnad zuccini. Fyllda paprikor.
Köttgrytor som man i princip kan ha all sorts grönt i är också gott. Det behöver inte alltid vara som kall sallad.
/Maria
Jag har allt börjat så smått med morötter o palsternacka i maten, älskar husmanskost så smaken brukar försvinna alldeles lagom… Jag e helt låst i mitt dumma mönster… Har funderat ett tag på om en dietist eller nutritionist skulle kunna va nåt att prova, hade vart skönt o bli "normal" i maten, o framförallt: lära mina barn att äta rätt från början så dom slipper dessa tokerier o ideér.
Några erfarenheter av dietister?
Dietister är en underskattad yrkesgrupp. Jag har den största respekt för dessa med deras breda kunskaper och jag tycker absolut det är en bra idé med att kontakta en dietist.
/Maria
då får det bli ett samtal med läkaren om detta nästa vecka.
Tack så mycket
Ja, bristsjukdomar kan yttra sig i kroppslig värk.
Vitaminer finns ju även i annan kost än bara frukt och grönt, så en dietist vore kanske bra att ta hjälp utav 
Vitaminer kan man hitta i allt möjligt, till exempel ägg, mjölk, smör/margarin, fisk, kött och fågel. Det beror på vilken sorts vitamin man behöver.
Sen brukar man ju kunna hitta berikade produkter lite varstans nuförtiden, så ditt problem borde ju gå att lösa utan att du behöver plåga i dig grönt bara för sakens skull.
Lycka till 

Kroppen har inget direkt behov av grönsaker och frukt även om en dålig kost kan orsaka vitaminbrist.
Vill du få i dig maximalt med vitaminer ska du äta lever, inte frukt. Kontakta din vårdcentral och be dem ta en full blodstatus - då ser du vad du har brist på.
Det låter som du har besvär med muskel- och senfästena. Det kan vara några orsaker,
1, att du har en tillfällig inflammation,
2, att du har en kronisk inflammation
Om du har en tillfällig inflammation kan detta bero på spänningar och stress. Detta kan avhjälpas med massage, antiinflammatorisk gel och sjukgymnastik där du belastar andra delar en de där du har inflammation.
Har du en kronisk inflammation får du gå till läkare och be få en undersökning om det är av reumatisk karaktär. För det mesta finns det läkemedel för reumatiska åkommor.
Om du har problem med grönsaker så testa med vitlök eller ingefära.
Hej ! Jag har haft exakt samma symtom. Och det hette
något speciellt, minns inte, men det hela skulle bero på
stress. Jag blev först oerhört besviken och tyckte att han
var nonchalant och inte brydde sig. Men jag var oerhört
stressad då och när det sedan lugnade ner sig så släppte
även detta. Tråkigt svar som kanske inte ger något men
ville bara skriva vad de sade och hur det gick med samma
symtom. Hoppas att det hela ordnar upp sig !