Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 8786 ggr
perlino
0

Värk i ryggen

Jag har länge haft ont i ländryggen och undrar om någon är eller har varit i samma situation?
Hur är det att gå till en kiropraktor? Några nackdelar?

RuiXue
0

Jag hade problem med ländryggen under flera år. Och hur konstigt det än låter så försvann det mesta av mina problem med hjälp av akupunktur. Numera är jag bara stel i ryggen ofta, och har av andra skäl ofta ont i övre delen av ryggen. Men jag får aldrig längre typ ryggskott i ländryggen som förut (efter ett felaktigt lyft), förr kunde det räcka med att böja mig ner till golvet för att ta upp en tom plastpåse, eller som senast jag fick ryggskott i ländryggen- satt på vita tronen och skulle dra upp trosorna efter avklarat ärende, höll på att varkens komma upp eller ner och sen kunde jag knappt gå, sitta, stå eller ligga på nästan en veckaSkrikandes Det var då jag åkte och fick akupunktur.

Jennie

Branneli
0

Började när jag var 14år med värk i ländryggen….för ett par år sedan fick jag diagnos…..en reumatisk sjukdom (född-68).

Fick diagnos när värken spridit sej i kroppen…..

Jag har sökt hjälp på vårdcentral & akuten & kiropraktor & alternativ behandlare……

Mest nöjd med min alternativa behandlare & rematologen.

Otur med korkad kiroprktor, som förvärrade …..

Cool…lycka till !!

Anders 50
0

Hade stora problem med min rygg tidigare. Vågade inte gå till någon kiropraktor, hade hört om många som blev sämre.

Men så fick jag tips om en kiropraktor som krävde röntgen på ryggen innan han gjorde något. Gick dit och han såg felet direkt och efter många justeringar så är jag nu problemfri.

Så mitt råd är att anlita sådana som kollar ryggen genom röntgen först.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

angelica75
0

Fick akupunktur igår. Han var inte snäll mot mig. Tog lite elakare nålar. Skrek när han satte ditt en. Och när han skulle vrida, fy vad ont det gjorde.

Inatt kunde jag inte sova. Hade en sådan värk i hela kroppen.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Maria
0

#3 Jag håller med dig. Ryggar är ett svårt och svårdiagnostiserat ämne och jag tycker absolut att en röntgen av ryggen borde vara ett krav innan man går till en kiropraktor.

Sedan kan dessa duktiga kiropraktorer göra underverk.

/Maria

[SvenA]
0

Det var en ortoped som sa till mig att mäniska har haft problem med sina ryggar sedan vi börgade gå på två ben

Det ligger en hel del i dtta

Problem med ryggen är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning

Det bästa man kan göra är att vara ute och gå så mycket man bara kan och orkar

Det sämsta vi kan göra mot våra ryggar är att sitta sill på en stol

perlino
0

Tack för alla svar, någon kiropraktor blir det inte sålänge det inte blir sämre efter vad jag har läst.

Mitralis
0

Du kan ju alltid prova en sjukgymnast. Dom är oftast lite mer försiktiga. Sjukgymnast får man även på högkostnadsskyddet och här kostar det bara 80kr gång.

Branneli
0

I östergötland får man betala 100 kronor….en parentea i sammanhanget….

RuiXue
0

Ytterligare en parentes är att man får betala 120 i MalmöRynkar på näsan För mig hjälper inte sjukgymnaster nåt när jag har problem med ryggen. Kan inte träna bort smärtan utan det enda som hjälper är värktabletter och att själv knäcka ryggen rätt. Låter nästan som bubbelplast för övrigt.

Jennie

Mitralis
0

#10 Knäcker inte din sjukgymnast? Jag var iväg och knäckte och fick lite övningar som jag glömmer bort att göra.

RuiXue
0

#11 Jo, hon knäckte till min rygg ett par gånger, men jag kan ju inte gå till sjukgymnasten flera gånger per dagFörvånad Övningarna jag fick kunde jag bara inte göra. Det gjorde bara min rygg än värre än vad den redan var och är.

Jennie

katinka2
0

Hej ! Jag har haft ryggont i 10 års tid men är nu helt bra.
Om en skada i ryggen är utesluten, så beror värken till 99% på
spänningar, och då nästan alltid i de små, små musklerna som
finns långt in i kroppen och som är svåra att nå.
Jag har gymnastiserat mycket, jobbat med avslappning o s v
men det når ju bara de större musklerna som är lätta att nå.

Vad som blev min räddning är de olika hjälpmedel som man
kan köpa på reklamen på kanal 6, tror att det heter Tvins.
Detta är garanterat ingen reklam utan vill bara hjälpa.
Där så finns en apparat som man sätter runt kroppen som gör
att ryggslutet vibrerar i en oerhört hastighet. Jag har använt
denna tillsammans med s.k. TENS som också finns där att köpa
(men där är det mer reklam för att få stora muskler vilket jag
anser är rena rama lurendrejet).
Är det någon annan som har testat dessa under någon längre
tid och fått någon effekt ?Jag vill jättegärna hjälpa dig så undrar
du något så skriv igen så kan jag berätta mera (och som sagt,
det är inte reklam, jag arbetar inom sjukvården och är inte
försäljare. Garanterat.

[SvenA]
0

TNS har man använt ända sedan 1970 talet så det är inget nytt alls

Att använda den går ut på att stimulera kroppens eget morfi`=endorfiner som vi alla har

Jag har själv annvänt den med gott resultat men det gäller att använda den med förstånd

magni22
0

Tråkigt med snorkiga inlägg när någon försöker hjälpa.
Att katinka2 försökte hjälpa och så kommer svenA och bara
ska trycka ner, det tycker jag är lågt !

[SvenA]
0

#15 Nu får du väl föklarar dig på vilket sätt har jag varit snorkig när jag kommer med en sakupplysning

Anders 50
0

#13  När du skriver 99% så håller jag inte med!  Och inte det där med småmusklerna heller.

Det är inga problem alls att träna upp alla muskelpaket som styr upp ryggraden. Annars har både sjukgymnaster och kiropraktorer fel.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mitralis
0

#15 Nu tror jag att du missuppfattade det hela lite. Jag tycker inte alls att det var snorkigt, bara informativtGlad

[Tassy]
0

#15 Jag tror du har missuppfattat SvenAs inlägg helt och hållet. Läs igen Glad