Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 3765 ggr
emms
0

Låter det bra?

Hade tänkt börja träna lite för att bli lite smalare, få upp kondisen och ja, må lite bättre helt enkelt.

Vi hade beeptest i skolan idag och det visade att jag verkligen hade sämst kondis xD Åkte ut vid 3,7 (A)

Mitt träningsschema:

Måndag: Idrott i skolan 50m
Tisdag: Gå ut och gå en timma
Onsdag: Simma 1000m
Torsdag: Gå en timma
Fredag: Idrott i skolan 1h 10m +1h(?) badminton
Lördag: Simma 1000m
Söndag: Vila

Sen cyklar jag 4km (lite mer tror jag, har inte koll på hur långt det är ;D) måndag-fredag :)

Slutar sent i skolan måndag-tisdag-torsdag så har inte tid med att göra något annat än gå. Allt annart är så långt bort :P

Men tycker ni det låter bra?

Emma

[SvenA]
0

Det är väl utmärkt fast lite väl intensivt enligt min åsikt risken är stor att du ledsnar efter ett tag

Betty
0

Att ut och gå och simma är ju inte de mest kontiditions krävande övningarna. Men det är ju en skonsam rörelseform.

Leffe
0

Tycker det låter mycket att börja med på en gång. DEt gäller att börja försiktig och känna efter vad kroppen säger.
#2 Men det är en bra motion att börja med

emms
0

Okej :)

Det var igentligen mamma som ville att jag skulle börja. Så hon mutade mig lite ;D om jag simmar 50x1000m så får jag en ny dator ;)

Men tror jag börjar med simning, simning, badminton, skolidrott och skolidrott :P Om det inte funkar får jag väl dra ner lite på det :P

Emma

Leffe
0

Lycka till. Det går säkert bra. Du har ju en morot - datorn. Då kämpar du säkert på

[GunillaR]
0

Det är jättebra med motion och träning. Men du bör lägga in vila varannan dag. Annars riskerar du att kroppen bränns ut och att du tröttnar snabbt.

Man ska alltid börja smått och öka på efterhand för att bygga upp både kondition och muskler.

Maria
0

#6 Helt rätt.

Vi köpte en roddapparat och jag rodde som en galning i början, haha, för att det faktiskt var ganska roligt men jag tröttnade snabbt.

Jag har tänkt att börja på nytt men ta det mer lagom denna gången.

/Maria

Lill-Kisse
0

När man är ung och fortfarande går i skolan, behövs inte vila från kroppsrörelser annat än om man gjort något väldigt ansträngande. Det är mera för vuxna typ 50+. Motionsformer som promenad och simning är ju i allmänhet lindriga för både muskler och leder. Har ni bara två timmar gympa i skolan per vecka, behöver du verkligen röra på dig på något sätt de andra dagarna också "emms". Du kommer att må bra och bli piggare av det. Tycker du att det blir trist att promenera en hel timme, kan du tjäna tid på att jogga lite på samma sträcka.

Lycka till!

[Tassy]
0

#8 Det där är inte helt sant. Vilobehovet kan variera från person till person, men man kan inte inte generellt säga att unga inte behöver vila.

Visst är motion jättebra, men det är vilan däremellan också. Man kanske inte behöver just varannan dag, men minst två dagar i veckan.

Lill-Kisse
0

Jag protesterar direkt mot ditt påstående Tassy. Varenda människa som inte är sjuk, behöver röra på sig varje dag. Ligga eller sitta ner en hel dag och bara vila, tillhör inte det normala. Går man t ex i skolan, sitter man mest hela dagen. Då behövs det verkligen gymnastik, promenader, cykelturer o dyl varje dag. Faktum är att äldre människor också behöver det, men då är ju risken större att det uppstått krämpor som lägger hinder i vägen. Å andra sidan brukar de som haft någon sjukdom och tvingats hålla sig stilla, vara de första att betona vikten av att röra på sig varje dag.

[SvenA]
0

Visst ska man röra på sig man ska helst gå minst 10 000 steg varje dag

Det är bara bra även för ungdommar att röra på sig så mycket som möjligt för vi moderna mäniskor rör alt för lite på oss

Att skolidrotten är så nerdragen skapat bara problem i framtiden med benskörhet och andra skador i framtiden

Att man ska motionera är livsviktigt fast man ska inte överdriva för det för kroppen behöver vila också men det räcker med den vila man får om man sover 8 timmar minst varje natt

Man ska självklart ta hänsyn till eventuella sjukdommar

Kaninisen
0

Det låter som ett fullspäckat schema, du tror inte du kommer tappa mtivationen? Man måste ju byta om innan och efter duscha så hinner du med annat som vänner? En bra idé för att göra det roligare är ju att träna med en vän!
Du behöver inte börja så hårt heller, det blir lätt för mycket i början.

emms
0

#12 Har ju datorn som ligger och väntar på mig ;D

Vännerna hinner jag med på helgerna :) vi slutar så sent så alla går bara hem, vi umgås på helgerna. På kvällarna (A)

Ska träna med en kompis simmning och badminton. Sen ville mamma simma med mig på lördagarna :)

Emma

Kaninisen
0

#13 Låter ju toppen! Lycka till! :D

MaalinF
0

#10 Jag håller inte heller med dig. Vilan i samband med träning där man har specifika mål, behöver man vila i.

Det är dock skillnad på om man går lite promenader och simmar lite, än om man tränar hårdare. Men man kan alltid t.ex. ta en liten promenad varje dag, det är inget konstigt, men bara för att du är under 50 är det ingen hit att träna hårda pass varje dag. Då måste du vila för att kroppens skall återhämta sig och träningen skall få resultat.