Proteindryck/måltidsersättningar
Intar ni någon form av proteindrycker eller måltidsersättningar? Vilken sort, varför? Hur ofta?
Har börjar leta efter något, men det är ju en hel djungel med produkter.. Tacksam för en liten recension av din produkt ;)

Jag skulle aldrig ersätta en måltid. Om kroppen behöver föda är det vad den bör få.
Däremot kan jag ibland fylla på med extra energi vid t.ex. hård träning. Då använder jag helst Double Pro från Eiselt. Det är ett proteinpulver som faktiskt smakar gott och som inte innehåller så många otäcka kolhydrater. Fast oftast tar jag några skivor ost eller ett kokt ägg om det kniper. :-)
Jag har problemet med att jag helt enkelt inte hinner äta under vissa tider på dygnet, och därav anledningen till att jag söker något att komplettera med istället för att behöva gå och känna mig hungrig under dagen.
Jag brukar använda Holistics proteinpulver, den innehåller inga sötningsmedel, kanske ine den godaste men helt okej, Vill man ha god smak så har Dahlblads en massa olika smaker men de innehåller aspartam.

#2 - Då tar man sig lite ost så står man sig i flera timmar till. Inga tillsatser, nyttigt och gott! 
#4 Gott vet jag inte om jag kan hålla med om, haha. Jag tycker dessvärre inte om ost men om det är vad som krävs, så.. :)

#5 - några kokta ägg då? Eller en skål vispad grädde?
#6 Kokt ägg brukar jag försöka hinna äta till frukost, men till lunch blir det dessvärre sämre med det. Det är just lunchen jag vill kunna kompensera eftersom jag har mindre typ fem minuter på mig att fixa något att äta och just hinna äta det också..
Va! Ska jag äta en skål vispad grädde bara sådär? Så gott är det ju inte med grädde
Skulle ju hinna äta en macka eller lite yoghurt men det känns som att en måltidsersättning ger lite mer av det man behöver.. Förutom känslan av att tugga ett mål god, varm mat.

# 7 Av vilken anledning hinner du inte äta? Går inte det att ändra? För det är viktigt att äta och få i sig den näringen.
Lika viktigt är det att få den rasten som en lunch är. Det är ett måste man kan inte rusa rakt fram för då hamnar man snabbt in i den berömda väggen.
Inte kan du väl ha bara 5 minuter som lunchrast? I så fall är det helgalet.
Visst går du i gymnasiet eller hur? Ta upp med dina lärare att schemat är helgalet. Det måste finnas tid att äta.
Tror inte det är bra att ersätta mål med proteindryck/måltidsersättning.
Hälsan är viktig så se till att den inte blir förstörd.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#8 Mestadels av anledningen att jag inte är hungrig halv fem på morgonen under de veckor då jag har sk. "stalltjänst". Har jag tur hinner jag äta något lite snabbt så fort jag släppt ut djuren.
Tyvärr blir det inte mycket tid över, dock handlar det om ca var 4:e-5:e vecka om man inte hoppar på en vecka extra då och då. Djuren går i första hand och de vill ju tyvärr också ha mat under lunch. Det tar 10 minuter enkel väg till hagen och bara då har man ju slösat 20 minuter av lunchrasten..
Ja, jag går i gymnasiet. Vi har tagit upp det förr att det ibland blir lite väl stressigt för oss, inte bara vid lunchtid men det handlar ju om planering. Inte blir det bättre när vi kommer ut i arbetslivet så det är helt enkelt om att anpassa sig.
Helger är ju klart lättare än skolveckor då man får den tiden som gått åt lektioner att hämta lite kraft, äta lite eller helt enkelt låta bli att stressa så förbannat som vi ibland kan göra.
I och med att jag inte äter, känner mig för stressad för att äta eller helt enkelt "tappat" matlusten så tror jag att det är bättre att jag får i mig en proteindryck än att inte äta överhuvudtaget. Iallafall såsom jag ser det, då det bara handlar om 1 gång/dag i någon enstaka vecka då och då..

# 9 Det kan jag förstå att du inte är hungrig vid den tiden.
Men kanske du kan göra som det gjordes förr inom lantbruksfamiljer och liknande.
Då tog de först kaffe på morgonen för att sen äta frukost senare när första jobbet för dan var avklarat.
Nu behöver du ju inte ta kaffe självklart men du kanske har nåt annat du gillar.
Sen om du gör iordning frukost på kvällen innan. Brer mackor osv. så tar det inte nån tid att få med sig till stallet för att äta vid lämplig tidpunkt.
För stressen i sig och att du inte känner dig hungrig/tappat matlusten gör att du nog behöver mera rutiner för ditt ätande.
Vet att djuren går i första hand men samtidigt så måste de som har hand om djuren få sitt de med. Annars så orkar man inte med det hårde slit som det är inom den näringen du är.
Är du ensam om stalltjänsten eller är ni flera? Så ni kan dela lite på och kunna äta i omgångar.
I arbetslivet precis som i skolans värld finns det regler för hur man ska ha det med raster och andra arbetsmiljöfrågor. Det gäller alla.
Dock inte om man jobbar svart. Då är man ju varken försäkrad eller får några pensionspoäng. Det är jätteviktigt att man tänker på det.Pension kan kännas väldigt avlägsen när man slutar gymnasiet men rätt vad det är så kommer den dan med
.
Vet att det är mycket svartjobb i hästnäringen, tyvärr måste jag säga. För det är förödande om nåt händer. Då står man helt utan hjälp. Ekonomiskt kan det aldrig mätas om man skadas för livet men det kan underlätta.
Hoppas du kan få nån lösning på hur du ska göra med maten.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#10 Varför just kaffe? Pga koffeinet eller? Tänkte på att försöka hitta något som ersätter kaffet isåfall då jag inte riktigt har blivit vuxen nog att gilla kaffe…
Mackor brukar jag ha med mig, men då spelar istället stressen in och gör att jag antingen inte känner hunger eller helt enkelt låter bli för att jag inte kan få någon matro. Jag blir som ett popcorn när jag väl har börjat i stallet men känner det senare mot eftermiddagen att mat kanske hade suttit fint. Lösningen vore kanske att bara ge sig fasen på att äta och ta sig tid till att göra det oavsett om man känner av hunger eller inte, det kan ju inte vara nyttigt att gå typ 6 timmar utan att äta när man utför ett fysiskt arbete?
Vi har ungefär 4-5 hästar per person, normalt är 8-9 i ett riktigt stall men det hinns ju inte med i samband med att vi (tråkigt nog) måste plugga samtidigt. Arbetsmiljö har vi haft på schemat och det gjorde mycket för oss, men det räckte inte riktigt..
Nej, att jobba svart är inget alternativ för mig då jag har upplevt vad som kan hända inom travet och jag har många gånger varit glad över att ha haft en försäkring som täcker det ena och det andra..
Känner igen stallstressen. Har varit i en liknande situation som slutade med att jag bröt ihop totalt och inte orkade med skolan.
Varma Koppen tyckte jag då var gott och smidigt, fanns fikarum med micro så jag kunde bara värma en kopp med vatten medans jag låste upp till foder, mediciner och liknande. Sen dricka samtidigt som jag blandade i ordning kraftfoder. Vet dock inte hur det är näringsmässigt.
Min situation var direkt ohälsosam vilekt jag och familj insåg när det redan var för sent. Men samtidigt var det enda lösningen då.
Med vänliga hälsningar
Chess

# 11 Vet faktiskt inte varför det startades med kaffe. Men det kan väl va detta att dom kände att dom vaknade av det.
Jag var inte med på den tiden vet bara vad äldre släktingar från både min och makens familj berättat.
Ärligt talat så tror jag och är till och med övertygad om att du skulle må mycket bättre om du tog dig den tiden att äta. Sen tror jag inte du kommer att känna dig så stressad heller med en mätt mage.
För om du går för länge utan att äta blir du dels för trött, ont i huvet är inget ovanligt, kan känna dig skakig och darrig och få ett dåligt humör. Nu säger jag inte att just du får allt detta men det är så du kan må.
Känner igen detta med stalltjänst osv från naturbruksgymnasiet som dottern gått.
Det är bra att du inte kan tänka dig att jobba svart. Det är alldeles för många som blir så utnyttjade och slitna av det. Sen kan det hända så mycket för hästar är kraftiga djur och det kan få hemska konsekvenser.
Ha en bra dag! Mongu.
#12 Just därför känns det bra att det här inte pågår konstant, knappt en gång i månaden, ibland inte ens det. Man har ju känt att man har varit nära att bryta ihop men då är det plötsligt lov eller något sådant. Tyvärr är det ju så att jobba med trav eller hästar i allmänhet, man får vara hårdhudad..
Varma koppen tycker jag om att dricka, så det ska jag genast ta reda på! :)
#13 Ja, jag är medveten om att mat är nödvändigt och jag äter bra under de veckor som jag inte har stalltjänst, men egentligen borde det ju vara tvärt om eftersom jag behöver extra energi när jag arbetar, men det är ju inte så lätt alla gånger.. Allra värst var det ju ettan när man inte riktigt hade kommit in i rutinerna. Men nu går jag sista året och är dels van, har fått rutinerna och så blir man lite avlastad (dock får jag egen häst nu sista året så det återstår kanske att se..)
Har känt av det du beskriver, men det hör absolut inte till vanligheterna. Det skulle vara om jag struntat i att äta middag och somnat så fort jag kommit hem som jag känner av det till nästa intag av mat..
Ja, jag var med i en olycka som slutade med att jag fick foten mosad, inte så farligt egentligen (var ju inte döende) men fick en spricka i foten och lösa benbitar i stortån som jag fick gå med i två år då läkarna vägrade röntga för "det där kunde man inte göra något åt, det fick jag helt enkelt leva med".. Så ibland hjälper ingenting, inte ens försäkringar..
#14 Oja, hårdhudad får man vara.. Jag levde i kaos i 7 månader, sen tog det slut.
Med vänliga hälsningar
Chess

Jag äter proteinpulver till frukost varje dag. Använder mig av Double Pro och tycker det är riktigt gott! Har svårt att få i mig tillräckligt med protein utan pulvret och jag håller mig mätt på det ända fram till lunch.
"You just have to belive…"
#15 Ja, jag är inne på mitt tredje år nu och än är inte krafterna slut, men jag har en känsla av att det blir bättre när gymnasiet är slut, har redan börjat etablera mig som amatörtravtränare vilket innebär stress i sig, men jag lär ju hinna ta mig tid för mig själv iallafall.. :)
#16 Var får man tag på det? =)

#17 Köper det på gymvaruhuset.com. Finns i tre olika smaker och själv tycker jag choklad är godast.
#18 Jag har redan köpt en produkt nu som jag trivs bra med, smakar jättegott men det kan ju vara bra med alternativ så det här ska jag lägga på minnet =)

#19 Hittar men en produkt man trivs med så är det ju jättebra!
#20 Jag har visserligen inte sett några resultat, men smakligt sett så trivs jag hittills, haha =)
jag äter whey-80 som är ett protein tillskott, finns på gymgrossisten.com
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ät bacon och ägg till frukost. Det klarar man sig hela dagen på om det behövs. Annars kan man ta kokt ägg och kanske en burk makrill i tomatsås. Eller ät salami i skivor eller nån annan kryddig korv som passar att äta kall.

#23 Jag får inte upp proteinet till en vettig nivå utan pulver. Klarar mig hela dagen på pulver med och får i mig mer protein än vad jag skulle klara med ägg och bacon.
Jag har använt det. Gjorde det förra sommarn och gick ner 6kg rätt fort. Det höll sig länge tills jag började vräka i mig godis och mat..
Men jag har haft kraftiga ätstörningar och Naturdiet (som jag använde) hjälpte inte direkt att bli av med det.

Du ska inte äta ngt som inte kommer från moder jord el som inte har ngn mamma….
Jag använder ett svensktillverkat proteinpulver i samband med hårdare träning. Funkar bra.