Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1850 ggr
Kaninisen
0

Bara muskler

Antar att jag fått pappar gener när det gäller muskler, jag kan lätt bygga upp muskler. Jag kan inte ha tränat något alls, gå på skolidrotten och vips har jag starka biceps.

Men problemet är att jag är inte ute efter att se ut som en biff, jag vill kunna fettförbränna.
Och jag är inte ute efter att gå ner i vikt, jag äger ingen våg ens. Utan är mer ute efter en fastare kropp. Hur jag än tränar så är det mjuka kvar med hårda muskler under. Uppfattar jag det som i alla fall.

Gör jag något fel eller ska jag helt enkelt acceptera att jag får bli en bodybuilder om jag vill träna? ;)

Lill-Kisse
0

Hur musklerna blir, beror på hur du tränar. Det var i alla fall vad jag fick lära mig när jag tränade med vikter på gym. Det var stor skillnad på att jobba med tunga eller lätta vikter och många eller få repetitioner. Man kan alltså bestämma precis om man vill bränna fett eller bygga bulliga muskler.

Nu minns jag inte de goda råden tillräckligt exakt för att återge dem, så vi får hoppas att någon duktig person här kan tala om hur du bör träna. Din gympalärare bör ju veta något om det också.

[Tassy]
0

Lättare träning under längre perioder är effektivt emot fett. Får din kropp jobba hårt bygger du muskler.

Exempel:

Om du promenerar raskt bränner du fett, om du springer bygger du muskler. Glad

Vill du bränna fett så jobba upp pulsen och stanna i det läget, pressa inte på för mycket. Det är lurigt men det går.

Kaninisen
0

#2 Tack! Jobba upp pulsen, vet du på ett ungefär vilken puls? Min maxpuls ska vara ca 205 om jag inte minns helt fel.

[GunillaR]
0

Vid styrketräning;

Om man gör snabba rörelser med små vikter så håller man muskeln stark och smidig.

Om man använder tunga vikter och långsamma rörelser så bygger man upp muskeln i storlek, men den blir inte smidig.

Den största muskeln vi har är lårmuskeln. Om vi ska förbränna fett ska vi träna lårmusklerna. Musklerna i armarna förbränner inget fett, de bara finns där, och kan göras större/smidigare beroende på vilken träning du gör.

Nästa stora muskel är ryggmuskeln. Om du tränar med rörelser framför huvudet så får du behålla en smärt nacke. Om du tränar med rörelser bakom huvudet så ökar nackmuskeln i omfång.

Kaninisen
0

#4 Intressant!

Bör kanske tillägga att det är väl inte fett jag vill förbränna… jag vill väl förbättra mig främst inom kondition men utan att se ut som en biff då! ;)

[GunillaR]
0

Då ska du satsa på låga vikter vid styrketräningen. Samt att börja med någon form av konditionsträning, typ jogging, simning, cykling eller kanske någon form av sport som intresserar dig. Gå med i en klubb!

Sen finns det ju workout, spinning……….

Dä e bar å sätt igång Glad

Kaninisen
0

#6 Tack så mycket! Tänkte försöka komma ut och springa ut imorgon om min träningsvärk tillåter! :)

[Tassy]
0

Simning är ett mycket bra sätt att träna på då det tar så många muskler samtidigt som man bygger upp konditionen väldigt snabbt. Man kan ju även simma en del under vattnet för att träna lungorna genom att hålla andan.

Att dansa glömmer många också bort, det är också väldigt effektivt om man vill lägga manken till, glöm bara inte att stretcha efteråt.

SofiaOfSweden
0

Vill du träna kondition så ska du ju självfallet sticka ut och springa, inte styrketräna! (som du dessutom påstår att du blir stor av). Löpning förbättrar konditionen och startar fettförbränningen, sedan kan du avsluta passen med armhävningar, situps, ryggresningar och utfallsgång som du verkligen inte blir biffig av ;)

MaalinF
0

#4 Det har inte med snabba eller långsamma rörelser hur dina muskler byggs utan om har tunga vikter/låga reps eller lätta vikter/många reps.

Vid tunga vikter och låga reps så belastar du muskeln mer och den växer, om man vill få större muskler. Många builders överbelastar sina muskler och gör kanske 1-5 reps.

Låga vikter och många reps ökar musklernas uthållighet,