Hemlösa
Eftersom vi diskuterat hemlösa/uteliggare i en annan tråd så tänkte jag att det kanske var bra att skapa en egen tråd om detta samhällsproblem som har med hälsa att göra i allra högsta grad tycker jag.
Jag har uppfattningen om att man kan inte generallisera alla hemlösa under en rubrik så att säga.
Det finns hemlösa som har hamnat i denna situation på grund av ändrade förhållanden såsom skillsmässa, dödsfall, sjukdom och arbetslöshet. Dessa människor behöver ett stort stöd från samhället för att komma tillbaks och självförtroendet är oftast noll. Dessa människor har ofta levt ett helt normalt liv innan vissa händelser har inträffat.
Sedan finns det en annan grupp och det är udda människor som varken kan betecknas som psykiskt sjuka eller störda, bara annorlunda och dessa människor är ofta ganska anspråkslösa och kräver egentligen bara en sak och det är att få vara ifred. Dessa människor har alltid funnits. Se bara våra gamla luffare. De kommer aldrig att klara ett Svenssonliv med lägenhet och arbete. Det måste få finnas utrymme för alla slags människor i samhället tycker jag.
En annan grupp är missbrukare och där är det lite klurigare för hur länge och hur mycket ska man satsa på en "gammal missbrukare". Kanske ska man till slut inse att det går inte att få alla att bli "rena" utan skapa boenden för dessa människor utan krav. Det finns sådana boenden faktiskt, där man har ett eget rum, det finns tillgänglig personal. Du får dricka alkohol t.ex på ditt rum men inte i allmänna lokaler som matsal eller TV-rum.
Jag tror att kommuner många gånger tänker fel när det gäller nollvisionen för hemlösa för det kommer alltid att finnas en grupp och dessa får man då kanske ha särskilda boende med stöd för.
/Maria
Man nåste titta på alla som är hemlösa var för sig det går inte att vara för generell när man talar om gruppen hemlösa
Jag tror att man måste ta varje mäniska för sig och det görs nog inte när man planerar för dessa mäniskor man blandar gärna i hop alla och tror att det finns standardlösning för dessa personer
Man får inte avika för mycket från mängden för att kunna få hjälp med boendet
En myndighet såsom en kommun ser inte på den enskilde individen utan ser allt som en
Det är ju det som är felet tycker jag och så länge man inte kan se den lilla människan och hennes problem utan bara dessa som en "grupp" så tror jag att problemet kommer att kvarstå eller i alla fall bli mer svårt att lösa.
/Maria
Här i stockholm har de fått en egen vårdcentral för de är ofta inte välkommna på de andra vårdcentralerna
Vi kommer att få allt flera hemlösa jag hörde på nyheterna i dag att kronofogden får in allt fler villor och bostadsrätter för försäljning på exekutiv aktion och kronofogden räknar med att antalet kommer att öka när räntorna går upp och arbetslösheten ökar
Folk har helt enkelt inte råd att bo kvar och har det gått så långt att ens bostad säljs via kronofgden så har man betalningsanmärkningar och då får man inte heller något hyreskomtrakt och blir alltså bostadslös