Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 2105 ggr
Catwoman
2009-07-13 22:23
0

Grönsaksproblem

Så fort jag äter gröna och röda grönsaker får jag ont i vänstersida precis ovanför höften. Dessutom får jag finnar i ansiktet. Vad göra man ska ju äta grönsaker. En sak till äter jag grönakser och tränar så blir jag svettig fortare än när jag inte ätit det. Vad ska jag göra. Känner att jag har behov av grönsaker. Kan det vara någon typ av allergi.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Tassy]
2009-07-13 22:31
0

Det kan vara allergi eller någon form av överkänslighet.

Visst är grönsaker bra, men all mat passar ju inte alla. Undvik mat som du mår dåligt av är mitt råd. Lyssna på kroppen, den vet bäst Glad

Hur äter du grönsakerna? råa? tillagade? finhackat/rivet eller stora bitar?

finfördelade och tillagade grönsaker är lättsammare för magen att arbeta med än råa.

nyborjare08
2009-07-14 11:31
0

Jag kan lugna dig med att vi faktiskt inte behöver speciellt mycket grönsaker förutsatt att man äter varierad animalisk kost. Ägg, t ex innehåller all näring vi behöver utom c-vitamin. Inälvsmat (som alla kanske inte gillar) är rik på allehanda vitaminer. Så skippa det "dåliga samvetet" och fokusera på att må bra av det du äter. Du kan ju försöka prova dig fram till vad som funkar för dig.

Jag håller med Tassy om att lyssna på kroppen!

Maria
2009-07-14 22:04
0

Jag såg ett intressant program på Discovery History, tror jag det var, om Gladiatorer i forntida Rom.

Eftersom de har funnit gravar av med dessa slagsmän så har de även genom att undersöka ben, tänder och annat kunna se att de åt en stor mängd grönsaker och bönor.

Tidigare har man trott att de åt mycket mer kött p.g.a proteinerna men har nu omvärderat sina teorier.

De har haft en för dåtiden ganska avancerad mathållning och sagt mycket grönsaker.

/Maria

Maia
2009-07-15 12:24
0

Det du bör göra är att äta en grönsak i taget så att du kan isolera vilken eller vilka grönsaker som du är överkänslig mot. Många är till exempel överkänsliga mot paprika och tomat, men klarar bättre av olika kålsorter och bladgrönsaker.

Det låter som om det vore bra för dig att hitta fram till vilka grönsaker som du inte får besvär av.

När det gäller grönsaker före träning, så tycker jag att du ska göra så som känns bäst. Jag själv äter nötter och ost före träning. Fungerar utmärkt för mig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Leffe
2009-07-19 20:51
0

Har du fått fram något resultat ännu?

Lisa82
2009-08-25 10:20
0

uteslut grönsakerna och prova sedan en och en för att se vilken eller vilka som ger dig besvär. du kan även prata med din allergiläkare för att göra ett RAST-test (blodprov).

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen