Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 8812 ggr
Magster
2009-08-13 12:19
1

Nackspärr, bot?

Jag är väldigt… orörlig av mig. Jag sitter väldigt mycket framför datorn och är jag i skolan så blir det ju en del sittande där med och jag tar sällan mig tid till mer motion än en promenad med hunden någon gång i veckan. Jag sover dessutom i en fusktempur med en tempurkudde som båda är relativt hårda.
Kan detta vara orsakerna till att jag väldigt ofta har ont i nacken/får nackspärr? Har inte haft det på ett tag men jag har nästan alltid en stelhet i nacken men nu imorse gjorde jag nått så vänstersidan gav upp och nu jag kan inte röra vänsteraxeln/vrida huvudet åt vänster utan att skrika av smärta.

Finns det något man kan göra åt detta? Göra så man blir lite mjukare i nacken?
Jag ogillar massage. Tungan ute

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

nyborjare08
2009-08-13 12:27
0

Jag kan inte uttala mig om madrass eller kudde, kan för lite om det.

Drag kan ju utlösa värk tror jag, sover du i korsdrag? När/om du får ont så tror jag på att försöka hålla nacken varm. En halsduk på dagen och en uppvärmd bovetekudde när du är hemma. Och värktabletter. När man har ont så spänner man sig ju och då gör det lätt ännu mer ont. Värktabletter kan göra att man lättare kan slappna av i musklerna. En värktablett med en lätt antiinflammatorisk effekt kan vara bra, typ Ibuprofen eller liknande.

Och att träna upp musklerna i armar, axlar och nacke förstås.

Hoppas att du mår bättre snart! Glad

Magster
2009-08-13 13:17
0

Detdär med drag kan det mycket väl vara denna gång. Vaknade av att jag höll på att förfrysa.

Jo, det brukar gå över rätt fort. Värmekudde och tigerbalsam och så är det nästan över dagen efter men det är när det är som värst och så ofta jag bli lite orolig över.
Ska försöka krya till mig nu.

Medarbetare på Hästfoto.

nyborjare08
2009-08-13 15:08
0

När jag vid ett par tillfällen var hos en naprapat när jag överansträngt min rygg så sa han att jag alltid skulle ta en tredagarskur med ibuprofen för att förebygga och motverka den lätta inflammation som hade startats i musklerna. Det hjälpte varje gång! (Nu var det iofs bara två gånger men ändå!)

Det kanske är så att du har lätt för att få inflammation just i nack- och axelmusklerna? Du kanske spänner dig mycket omedvetet? Om du är förkyld eller har nån annan infektion i kroppen blir ju också musklerna mer känsliga. Lite lösa funderingar bara, men jag hoppas att det kan vara till hjälp!

Jenny7744
2009-08-13 15:23
0

Massageterapeut eller naprapat kanske kan hjälpa dig o ge dig massor av tips!!

Lycka till!!

Henrik70
2009-08-13 15:56
0

Problemet med tempur är att den inte går att ändra höjden på. En tempurkudde kan vara perfekt för vissa men dålig för andra. Jag använder en kudde som heter duqem där det går att ta ut eller fylla på med mer fyllning efter behov.

Duqem

Det finns en bok som heter "Kroppen har sina skäl" som handlar om antigymnastik. Där finns väldigt bra övningar för att kroppen ska slappna av.

Ex Sätt dig på en pall. Ta tag i nacken med ena handen, ta tag i hela muskeln.

Gör små nickar med huvudet.

Låt huvudet hänga slappt.

Gör små ruskningar på huvudet.

Gör små cirklar med nästippen.

En annan övning är att rulla en mjuk tennisboll under hela foten och upp lite på sidorna. Rulla ganska långsamt. Det benet som du rullat under blir då lite längre eftersom ryggmusklerna slappnar av.

Magster
2009-08-13 22:27
0

#3 Jag är ingen som inte tror på tabletter men jag undviker de så mycket om jag bara kan. Men antiinflammatoriska krämer eller sprayer brukar hjälpa. Problemet är inte att bli av med smärta utan det är slippa få den från början.

#4 Ska höra med pappa doktorn om han vet någon som kan hjälpa mig!

#5 Ska helt klart testa övningarna, tack!

Medarbetare på Hästfoto.

[GunillaR]
2009-08-16 13:58
0

Nackspärr har jag haft mycket problem med, men mina sjukgymnaster har hjälpt mig. Nuförtiden är det sällan det inträffar och jag tror att det beror på att jag rör nacken/axlarna lite då och då för att mjuka upp.

En bra rörelse är om du sitter eller står (spelar ingen roll) så lägger du hakan åt bröstet så att du känna att nackmusklerna spänns. Här känner du också om det gör ont på något ställe, för det mesta brukar det vara höger.

Fram ordentlig med huvudet. Sen tittar du sakta åt vänster och känner att musklerna i nacken  hänger med. Och så skiftar du att titta över höger axel och känner att musklerna hänger med. Så gör du så här några gånger så att du känner att det inte spänner, att det lossnat.

Det är också bra att ha hemma en smärtstillande gel som man kan massera in då man känner att det börjar "dra ihop sig"

Att lära sig slappna av är också mycket betydelsefullt. Sitt skönt i en fåtölj och låt axlarna sjunka ner av sin egen tyngd. Sätt gärna på en skiva med skön musik !

Magster
2009-08-17 01:05
0

#7 Tack, ska helt klart mjuka upp mig mer än vad jag gör nu.

Medarbetare på Hästfoto.