diskbråck
någon med erfarenhet av diskbråck i halsryggkotorna som ahr lust att delge sina erfarenheter , hur började de, symptom osv osv.
Jättetacksam för svar mvh Lykkan
Nä men dock i ländryggen. För mig bröjade det med smärtror i benen som strålade ner i fötterna, och så var jag oerhört öm över ländryggen, ingen fick ens peta där lite lätt.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Puttar, vill ställa samma fråga som TS!
Jag har ingen erfarnehet av detta men ett tag trodde jag att det ev. kunde vara diskbråck i halsryggen som jag hade eftersom jag hade ständig värk i nacke, huvud och axlar och att mina armar, framförallt vänster arm domnade. Dessa problem var ganska lika en arbetskamrat till mig som har till slut stelopererat sin nacke på grund av diskbråck.
Detta kunde snabbt kollas med en MR så kallad magnetröntgen. Jag hade inget diskbråck i halskotpelaren utan bara förslitningar.
Så är du orolig så kan man faktiskt ganska enkelt kolla detta med en röntgen, så stå på dig…
/Maria
Jag har fått en remiss till neurologen för att kolla om det är diskbråck i halsryggen. Har haft huvudvärk i flera år. Ja, inte varje dag, men ett par dagar i veckan. Ensidigt, nacken, det kan flytta sig under dagen.. Låter mysko, men så är det. Och på senare tid så har jag ont i höger arm. Värk som strålar genom armen till fingrarna.
Konstig nog är det värst när jag ligger på vänster sida. Kan det vara kudden som trycker emot? Nåja, jag skulle få tid inom tre månader.
Har även en inklämning i samma axel, men den ska inte ge de besvär jag har. Ortopeden vill inte opa förrän jag blivit utredd. Suck.
Fick Tryptizol att ta till kvällen, men jag provade en gång. Aldrig mer! Har aldrig haft så ont i armen! Enda som hjälper är Citodon till natten. Tyvärr.
#3 Förslitningar? Vad hände efter att du fått beskedet? T.ex. sjukersättning eller?
#3 Det hände ingenting och jag vill inte vara sjukskriven. Det enda är väl att jag blev lättad över att det inte var diskbråck. Jag undviker att använda min vänsterarm för mycket eller rättare sagt så går den inte att använda så mycket eftersom både rörelse och kraft är nedsatt.
Tack och lov så är jag högerhänt så det fungerar ganska bra.
Panocod/Citodon fungerar ganska bra de nätter som är värst. Brukar sitta uppe och lösa korsord emellanåt för att tänka på annat.
Nu har jag ju en annan "skada" efter en borrelia i nervsystemet så vad som är hönan eller ägget är svårt att veta…
Att ha daglig värk är ett elände men det finns metoder för att lära sig leva med smärtan. Smärtan blir inte mindre men man kan lära sig att fokusera på annat vissa stunder. Givetvis tillsammans med smärtlindring.
/Maria
#5 Tycker att dina besvär låter som mina. Har ju gjort en "vanlig" röntgen, och då sa de att det var en förslitning.. Självklart vill man jobba det man orkar! Men för mig är det skönt om jag får en diagnos.
Att förklara för folk att man har huvudvärk och att den vandrar..? En arbetsledare jag haft pekade på sitt huvud och sa att det var där felet satt på mig. Kul. Så det skulle kännas som en upprättelse att få veta varför jag har värk.
Lösa korsord på natten? Oj! Jag surfar.. 
#6 Ja, något måste man ju göra på nätterna…
Håller tummarna för att du får en diagnos för som du säger så är det en liten bekräftelse på varför man har ont. Det borde inte vara så men…
/Maria
Tack! Ja, inte minskar smärtan, men man vill ju veta varför det gör ont. Och jag har bråkat i flera år, men ingen läkare har lyssnat. En skulle skicka mig till en kurator, annars sjukskrev han mig inte. Jag jobbade då istället heltid och blev sämre.. Men nu har jag träffat bra läkare på sistone, och det är helt otroligt att bli bra bemött! De lyssnar på vad jag säger! *ler*
När man ite kan sova på grund av värk kan en ljudbok vara en bra avkoppling i alla fall för mig
Har försökt med ljudböcker, men jag somnar bara. Så den blir aldrig slutläst.
Det är väl bra om du somnat från värken då hr den verksam i detta fall
Jag som inte ser kan bara läsaljudböcker så jag tycker detta är bra avkoppling och när man läser ljudböcker måste man vara komcentrerad på detta för annars tappar mman lätt tråden
Nja, de gånger jag lyssnat på böcker har det inte varit som smärtlindring. Det bästa är en bra tablett och att lägga sig i soffan och titta på en tråkig repris på tv! Sömngaranti!
Jag har aldrig provat på ljudböcker men det var ett bra tips. Tack.
/Maria
Jag slukar ljudböcker lånar via biblioteket där finns det massor
Jag tycker det är helt underbatt med dessa
Ja, det är nog bra med dessa böcker, men för mig passar det inte. Jag läser inte böcker heller. Det blir katt-tidningar och dagstidningen! 

Ljudböcker är bra på flera sätt tycker jag. Dels nöjet att höra en bra bok.
Men lika ofta ett bra sätt för mig att somna på. Att jag får backa o lyssna om gör inte så mycket.
Jag läser mycket vanliga böcker med. Att läsa är så viktigt för mig. Jag är glad att jag klarar det för visst är det perioder när koncentrationen inte är på topp.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Någon som provat Diclofenak mot nackvärk? Hjälper det? Jag har sådana, ska ta en och prova.. Kan man ta en Alvedon tillsammans med en sådan? Är hemma idag med en förbaskad värk, så man blir lite desperat.. *ler*
Diklofenak är smärtlindrande samt antiinflammatoriskt så visst kan du prova det.
Det är inte samma verkningsämnen i alvedon och diklofenak men prova en i taget så att du vet vilket som förhoppningsvis har hjälpt dig.
/Maria
Det känns faktiskt lite bättre nu efter några timmar.. Till en del värktabletter rek de att man tar Alvedon för att stärka effekten.. Ska fråga neurologen, de ringer mig snart.. 
Ja, man kan kombinera diklofenak och alvedon, jag har det själv ordinerat emot just nackvärk, 25-50mg diklofenak och 2 st 500mg alvedon eller en forte tar jag.
Tänk dock på att diklofenak tar väldigt hårt på magen.
När sköterskan ringde så frågade jag och hon svarade att nog gick. Men efter lite surfande (fasen vad internet är bra!) så kom jag fram till att jag kör mina 50mg Diclofenac T samt 1g Alvedon.
Ska inte de vara bra mot magen? Jag som har ibs med.. nåja det får allt gå! *ler*
#21 Diklofenak irriterar slemhinnan i magsäcken. IBS sitter väl i tarmen?
Med vänliga hälsningar
Chess
Jo, så är det.

Diklofenak/Voltaren och andra antiinflammatoriska mediciner är elaka mot magen. Har man lätt att få magsår osv ska man va försiktig helst inte äta den sortens medicin alls.
Det går alldeles utmärkt att ta 1g Alvedon till Diklofenak. Man kan ju ta upp till 4 g Alvedon per dygn sen är det stopp.
Hur mycket Diklofenak är jag inte säker på för det är ju läkaren som ordinerar det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!