Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 5585 ggr
Mizzy
0

ersätta köttet?

Jag är så fruktansvärt dålig på att laga ordentlig middag varje dag, eftersom jag bor själv. Tycker det är sååååå tråkigt att laga mat till enbart mig själv. Jag äter väldigt sällan skräpmat utan det blir gröt och mackor, vilket jag vet inte är bra att äta till middag. Efter träningen dricker jag proteindrink och äter en tallrik gröt eller flingor o yoghurt (kvällsmat).

Men en sak jag tänkte på. Kan man ersätta köttet med proteindrink. Alltså äta grönsaker och dricka proteindrink? Eller får jag inte i mig den näringen jag behöver?

Någon som är duktig inom detta ämnet?

Maria
0

Det mest "äkta " proteinet får man i sig via kött. Personligen tror jag inte så mycket på proteindrinkar i längden eftersom dessa är "tillverkade. Kroppen har en tendens att ta till sig äkta råvaror bättre.

Däremot finns det massor av bönor som är proteinrika.( Nu menar jag inte konserver) Du kan ex. koka bönor (kidneybönor, soyabönor, svarta +  vita bönor, kikärtor m.m. )som innehåller massa proteiner. Det är bara att lägga i blöt över natten och sedan koka. Går utmärkt att frysa. Dessutom kan du göra ex. egna falaffel eller andra biffar av bönorna. Perfekt som tillskott i sallader, grytor m.m.

/Maria

Ulf-S
0

Högt proteinintag i form av "renat" protein, t.ex. som proteindrinkar, har kopplats till ökad risk för benskörhet.

Det gäller dock inte om man äter kött/fisk/ägg: tvärtom ger det starka ben.

ladonna
0

Bra protein får du i dig via ägg och mjölkprodukter, om du väljer bort kött och fisk.

Men det finns också i bönor/dyl.

Jag har inte ätit kött, fisk och skaldjur på 11 år. Fungerar bra.

Men proteindrinkar vet jag inte om de kan ersätta riktigt föda.

frido
0

ät kött!

Mizzy
0

jag äter kött….d e bara d att jag ibland verkligen inte har lust att laga nån mat och där e inget färdigt i frysen. Då blir det fil/yoghurt o flingor o mackor eller gröt o mackor. Förvisso inga onyttiga mackor, men ändå. D e därför jag undrade vad det egentligen är för skillnad på protein i kött o protein i pulverform, förutom att jag förstår att proteinet i pulvret inte är "naturligt" som d e i kött/ägg.

mayolica
0

Nej det är inte alltid man har nån lust att laga mat inte. En bra ide kan vara att lägga upp det så att du lagar mycket mat när du lagar,så att du kan frysa in i lagoma portioner av olika rätter.

Då behöver du inte laga mat varje dag,utan tar bara fram en matlåda ur frysen.

Jag vet inte om det är så bra att ersätta maten med pulver för offta,men det går säkert bra att göra så nån gång ibland.

~ mayolica ~

Mizzy
0

jag lagar mycket när jag väl lagar mat. Har precis gjort 6 portioner chili con carne :) Så visst fryser jag in. Men ibland e frysen tom o man inte har hunnit/orkat handla, så ibland blir detyoghurt och mackor. Men det är mest dom dagarna jag inte tränar=)

Siggebus
0

Precis.

Gör du köttbullar så gör många och frys in. Steker du kotlett så går det lika snabbt att steka två extra och frysa in.

Gör någon gryta och frys in resterna etc etc.

Lax är gott och nyttigt - köp sådana där styckfrysta bitar. Bara att ta fram en ur frysen och steka Glad

Att stoppa i sig konstgjorda saker tror jag inte på däremot tror jag förstås inte det kan vara skadligt att göra det ibland

Henrik70
0

Själv äter jag ägg och vitkålssallad ibland som går otroligt snabbt att laga. Ägg tar ju max 10 minuter att laga. Dessutom behöver man ju passa dom. Enkelt, gott och framförallt nyttigt.

siberlina
0

jag äter   inte kött   speciellt    mycket , och jag  mår  super bra  , jag äter    ägg    varje  morgon, för det  mesta  stekt..det är  mycket  proteiner   i.jag var   på ett hälsohem   för några år  sen    och  där   förespråkade dom att   man inte ska  äta  kött,,,skulle   du äta  upp  din  grannes   hund   ,bara för att  du   va  tvungen att   äta  köttt elller…..jag  tycker    du ska  äta   mycket grönsaker    och  fisk istället.

Siggebus
0

Hmmm, jag vet inte riktigt vilken situation som skulle inträffa som skulle göra det nödvändigt att äta upp grannens hund? Obestämd

Hur man själv skulle reagera och agera i en svältsituation ,som jag förmodar att du menar, vet jag inte.

Men fanns det absolut inget annat att hålla sig vid liv med så är det mycket möjligt att man gjorde det.

Finns ju exempel på när människor klarat livhanken genom att äta t ex sina döda medmänniskor.

Men det är ju en extremsituation som ingen av oss förhoppningsvis någonsin får vara med om.

Ang fisk så måste ju även den lagas till om det inte är färdiggravad lax eller liknande.

knytt1
0

Ät så ren och naturlig mat som möjligt. En pulverdryck kan aldrig ersätta riktig mat, din kropp kommer att ta skada av det.

Orkar du inte laga mat så kanske be nån kompis om sällskap? DÅ kan ni peppa varandra.

siberlina
0

siggebus, det va  dom  på hälsohemmet   som  frågade mig    om jag kunde    tänka  mig att  äta   upp  grannens  hund    , eftersom jag     äter   både   ko    och kykling  mm  .och  grannens  hund  är ju så  gullig     så  den  kan  man ju inte äta upp…det va  så dom menade

siberlina
0

mizzy  du  orkar  träna   på gym ,men du  orkar inte laga    rätt  mat. då är  det inte så bra   att du tränar,  det är   bättre att  du  börjar     träna  på att  laga  mat, det  kommer   ochså din  framtida man   att  gilla  , vilken man  vill  ha  en  kvinna  som inte  tycker om att   laga  mat…. det  är  nog   inte  många ,

Siggebus
0

jösses, "vilken man vill ha en kvinna som inte tycker om att laga mat"

Är de tankarna på riktigt eller? Ursäkta men jag har inte stött på sådana åsikter på väldigt, väldigt länge. Skrattande

Här hemma snickrar jag staket, målar eller "mekar" med bilen om det behövs. Gubben tvättar hellre, städar och vattnar blommor.

Vi gör det vi är bra på och respekterar varandra för det. Glad

Ts: ursäkta OT men jag blev så paff!

siberlina
0

siggebus , det är klart att  man  ska   respektera varandra    för det man gör, jag  förstår att  du blev  paff, men jag    tycker   du borde lära  dig att tycka  om att laga  mat   ….det är jätte  bra ´att  du kan   meka  med bilen   mm, du är   jätte  duktig. jag   står för  mina  tankar    och dom  flesta  män  vill  nog     kunna   få  i  sig  lite god  hemlagad  mat     ibland…och känna sig lite     omhuldade.

siberlina
0

eller    tänk så här  , om din man skulle  laga   míddag åt  dig  , du kommer hem   på kvällen   och han har    lagat   en  gryta med  havregrynsgröt  ,hur  kul är  det,,,,

Siggebus
0

Både män och kvinnor vill nog komma hem ibland och bara få sätta sig till bords och äta god mat. Flört 

Idag är det ju upp till båda parterna att ha ett yrkesliv så det är nog bra om man kan hjälpas åt.

Angående havregrynsgröt: Jag äter inte havregrynsgröt vilket min gubbe vet och skulle han laga mat åt mig så blir det något han vet jag äter. Glad

Men nu känner jag att vi är alldeles för mycket OT så av respekt för ts så avslutar jag min del i denna "jämlikhetsdebatt". Glad

Mizzy
0

Siberlina: Jag vet inte var du har fått det ifrån men jag KAN laga mat. Det var inte det som var min undran. Var jag otydlig med att jag skrev att jag var dålig på att laga ordentlig mat varje dag, kan jag ändra det till att jag tycker det är tråkigt att laga mat till mig själv, varje dag.

Och även om jag inte hade kunnat laga mat, så tror jag min pojkvän (som dessuotm är min framtida man) hade valt mig ändå!

Cowboy
0

Visst är det tråkigt att laga mat till sig själv och äta ensam men till frukost går det bra. Jag steker bacon och ägg till frukost men det kan man ju äta på andra tider också. En tomat i halvor med lite balsamviäger på är också gott till.