Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 2844 ggr
nl77
0

ätstörning

har min egen rutin… äter frukost 1 smörgås, 1 glas med yoghurt som sedan spys upp, ibland äter jag lunch annars ngn skorpa under dagen, kommer hem o äter middag som ibland kräks upp, sedan iväg o tränar. Tränar 3-4 pass  i veckan, fotboll men går ändå inte ner i vikt trots att ja haft denna "rutin" i ca 4 mån…

ok e inte ung längre, snart 32 så ämnesomsättningen e väl inte på topp men tycker ändå att de någonstans bör ge resultat.

Mitralis
0

Jag tror att du behöver ringa vårdcentralen och dom får hjälpa dej att komma till rätta med din ätstörning. Det finns behandlig att få. De allra flesta som får behandling blir friska.

Att äta så lite och träna så mycket kommer att ge dej hemska skador på kropp och själ om du låter det gå för långt.

Du kommer att få frätskador på tänderna och mag- och tarmproblem, om du inte redan har det. Sedan kan du tappa hår och huden blir konstig. Det finns en lång lista med allt som inte är bra.

Kroppen behöver vitaminer, mineraler, fett, proteiner osv för att fungera.
Jag tror att du kan gå ner mer i vikt om du äter mer mat och inte kräks upp den. Då kommer kroppen att våga släppa ifrån sej fettet bättre.

Om du äter lite så kommer kroppen att försätta sig på sparläge, sänker din ämnesomsättning så till sist går du inte ner så mycket, sen när du börjar äta igen med fortfarande låg ämnesomsättning kommer du att öka snabbt i vikt, dvs fett.

Om man tränar utan att äta så kommer kroppen att bryta ner muskler och inte fett, och då går man inte ner i vikt eller till och med ökar i vikt, eftersom musklerna bränner energi, det gör inte fett.

"Behandling Bulimi

Bulimi behandlas främst med psykoterapi. Individuellt eller i grupp får man hjälp att förändra sitt sätt att äta, och även bearbeta andra frågor man har som känns svåra. Ibland ingår också antidepressiva läkemedel i behandlingen"

"Behandling Anorexi

Det första steget i en behandling brukar vara att träna på att äta normala måltider igen. Ofta går man också i psykoterapi, för att bearbeta till exempel problem med sin självbild, relationer eller andra frågor som kan kännas svåra"

Jag hoppas att det kommer att gå bra för dej och önskar dej lycka till. Berätta gärna hur det går för dej så vi slipper vara oroligaGlad

[Tassy]
0

Det låter som du har bulimi. Din kropp svälter förmodligen och lagrar därför allt den hinner ta upp av maten innan den kräks upp. Behåll maten och motionera så ska du se att vikten löser sig. Du kommer gå upp i början, för att sedan gå ner till normalvikt.

HellaK
0

Bulimiker måste hetsäta för att uppfylla diagnoskriterierna. UNS? Uppenbarligen någon typ utav ätstörning.

Sluta kräkas, det leder inte till något bra!