Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2324 ggr
Maria
2009-07-30 23:51
0

Hälsa. Inte ohälsa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev ett inlägg för ca 1 ½ år sedan om vad hälsa är för oss alla.

Trots att denna sidan heter hälsa så handlar de flesta inläggen om ohälsa så jag skulle tycka det var roligt att lyfta frågan igen.

VAD ÄR HÄLSA FÖR DIG?

Bifogar en bild på mina hälsokillar (till dig Sven så är det mina två katter)

/Maria

Betty
2009-07-30 23:56
0

Vilka godingarCool

Hälsa för mig handlar framförallt psykiskt välmående för då kan man även tackla de kroppsliga problem man lider av.

När jag är tränad och orkar göra hur mycket som helst, det är en underbar känsla…

Maria
2009-07-31 00:13
0

#1 Jag håller med dig. Psykiskt välmående betyder mycket.

Som att ha ett arbete man trivs med (eller överhuvudtaget ha ett arbete)

Att trivas och må bra i sitt hem.

Att må bra i sin livssituation även om man är gift (sambo) särbo, singel, mambo, dumbo och allt vad det kallas.

För min del så betyder min familj allt och på delad andraplats kommer katterna  (om man nu inte ska räkna dessa som familjemedlemmar) sedan kommer min minimala trädgård och faktiskt kommer mitt arbete, även om jag trivs med det, på sista plats.

Sedan ska man ju inte förglömma att hälsa också beror på avsaknaden av ohälsa. Eftersom jag har och är ganska värkdrabbad så är dessa dagar som är mindre drabbade guld värda…

/Maria

promenixan
2009-07-31 11:48
0

Hälsa för mig är att känna mig stark och pigg både fysiskt och psykiskt.

Sajtvärd för mitt eget liv

vornanen
2009-07-31 15:24
0

Hälsa betyder flera saker för mig.

Givetvis har psykiskt välbefinnande en väldigt viktig del i att hälsan är god, men även en kropp i fysiskt bra skick är en minst lika viktig del. Det handlar väl om det kroppsliga, på både fysisk och psykisk nivå.

Fysiskt handlar det väl om att ha en välmående kropp, att må bra och vara i en bra kondition som passar ens levnadssätt.

Psykiskt rör det allt runt omkring en själv, allt utifrån påverkar ju ens sätt att må, såsom relationer till andra människor. Det psykiska hjälper mig mycket med det fysiska, mår jag bra psykiskt är det lättare att finna en balans i det fysiska livet.

Lite luddigt, kanske.

mammaru
2009-08-01 15:50
0

Hälsa är för mig att inte begränsas av smärta.

[GunillaR]
2009-08-02 14:44
0

Hälsa är för mig att vara balanserad, att må bra i sig själv. Att man kan känna sin egen sanning och att man lär sig leva efter hur och var själen vill och inte hur andra vill att man ska vara.

Jag har mycket värk periodvis, men jag har lärt mig att inte begränsas av denna värken, att jag kan göra nästan vad jag vill ändå.

Kroppen och själen är ju samverkande, så mår man inte bra i själen så kommer detta snart att märkas någonstans på kroppen.

Att ha ett husdjur, typ hund eller katt, tror jag också är mycket viktigt för hälsan, speciellt då man har barnen är utflugna. Jag kommer att få hem en liten kattflicka nästa måndag och jag är så glad för detta. Går här med ett fånigt leende på läpparna.

Sen tror jag också att det är viktigt vad man stoppar i sig, att man lär sig att äta medvetet, dvs att undvika kemikalerier och tillsatser i maten och att hålla sockret så mycket som möjligt borta.

Ungefär så………..

Branneli
2009-08-03 00:34
0

Balans & trivsel i mitt liv = hälsa för mej