Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1609 ggr
Betty
0

Köpa organ?

Jag är lite nyfiken på om någon skulle kunna tänka sig att köpa organ. Det är ju ett ganska tabubelagt ämne eftersom det kan komma från levande donatorer. Fattiga människor som säljer sina organ och inte allt för sällan dör av komplikationer.

Skulle du kunna tänka dig det om det var den enda möjligheten om du eller tex ditt barn låg för döden?

Maria
0

Vilken svår fråga.

Jag har faktiskt ingen aning. Gäller det mig själv så säger jag NEJ men å andra sidan sett så har jag aldrig varit i den situationen men jag hoppas att jag skulle säga NEJ. Om inte så hoppas jag att det i så fall finns någon lagstiftning som skulle hindra mig.

Däremot om det gäller mitt barn. Gud, vilket dilemma.

/Maria

mongu
0

Absolut inte om man köper organ så som det görs idag när det är fattiga som säljer och till och med luras att sälja. Det stjäls även organ från fattiga.

De organ som man får genom sjukvården antingen från avliden eller från levande donator är noga kontrollerade så det verkligen stämmer. Det är en omfattande utredning och faran är att det inte blir så. Vilket i sin tur då leder till ännu sjukare personer som fått organ och får avstötning osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#2 Jag håller självklart med dig…men att personligen tänka sig in i situationen om det gäller liv och död är svårare.

Moral och etik är så lätt att förklara men när det kommer till ett ultimatum så tror jag det är många som drabbas av dubbelmoraleffekten.

Själv har jag ingen aning om hur jag skulle reagera om det gällde mitt barn….

/Maria

mongu
0

Jag tror inte jag skulle våga riskerna med att köpa organ. I alla fall inte som det görs idag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

fibro
0

Inte en chans..

Betty
0

#3 Jag håller med dig. Det är så etiskt och moraliskt orätt så det finns inte. Men om jag en dag skulle ligga där, så vet jag inte hur stark min överlevnadsinstinkt skulle vara. Eller om det skulle hjälpa mitt barn. Det låter grymt, men jag vet inte.

moondancer
0

Om det skulle rädda mig, eller en närstående skulle jag absolut kunna tänka mig att köpa. OM dessa organ vore hela och friska…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus