Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 9409 ggr
Maja
0

Nackspärr

Vad tusan gör man när man har gått och dragit på sig nackspärr?

Ont som bara den, stel, varje liten rörelse smärtar och jag har svårt att lägga mig ner (utan att hålla en hand bakom huvudet) och ta mig upp ur sängen (även där måste jag hålla en hand bakom huvudet).

Det har inhandlats en sådan där vetekudde som man värmer i microvågsugnen och den ligger på hela tiden, men det är inte bättre.

Vad jag har lyckats leta fram är att man ska röra sig som vanligt (alltså inte enbart vila och ligga still) samt hålla det varmt och ja, värmen är ju klar och jag rör på mig så gott jag kan (så länge det inte gör för ont).

Men hur tusan får man det att gå över snabbt? Jag ska jobba om ett par dagar och då måste jag ha en fungerande nacke då det är ett jobb som kräver hela kroppen..

Leffe
0

Prova med att ta värktablett innan du ska sova. Om smärtan liksom är borta och du slappnar av så kommer du att röra kroppen i sömnen också. Det kanske kan hjälpa till att göra dig bättre snabbare

Maja
0

#1 - Knaprar tabletter som bara den, men smärtan sitter ändå i, tyvärr. Då (vad jag i alla fall har fått för mig) kroppen känner att den har ont så undviker den väl ändå att röra på de onda delarna, även i sömnen? Precis som att du ligger helt stilla och sover om du har brutit din arm för att kroppen inte vill skada den ännu mer? =)

Men det var smart tänkt! =)

Leffe
0

Prova med balsam typ Tiger Balsam och linda en halsduk runt halsen så det blir värme

mongu
0

Vad tar du för värktabletter? Det är bra att ta t.ex. Ipren. Man kan också ta både Ipren och Alvedon om man känner att det ena inte hjälper.

Sen finns det Zongel som innehåller antianflammatoriskt läkemedel. Det kan kännas bra att ha. Men se upp om solen skulle få för sig att skina för det är inte bra att sola med detta.

Hur länge har du haft nackspärr? Om det inte går över så kanske du ska söka för det.

Sjukgymnast kan ge dig råd om hur du ska röra din nacke. Naprapat kan också va bra.

Hoppas du snart blir av med det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Det finns numera receprfria Diklofenak/voltaren på apoteket som också är smärtlindrande plus antiinflammatoriska.

/Maria

Maja
0

#3 - Smörjer och håller varmt så gott jag kan! Hoppas på resultat snart! Glad

#4 - Tyvärr tål jag inte Ipren (luftrören stänger ihop sig) så jag klarar bara av Alvedon. Nu har den suttit i i tre dagar och man känner sig så "handikappad" då man inte kan göra så mycket utan att det gör ont som bara den..

Men Zongel var ju smart! Ska se om jag inte har det liggandes här hemma någonstans.. =)

#5 - Tack för tipset!

Kaninisen
0

Borde inte spikmatta funka? Har ju hört så mycket gott om det, själv testat och man blev ju väldigt trött.. ^^
Annars skulle jag väl gissa att värme är bra?

Lycka till!

promenixan
0

Det är nog inte bra att försöka stressa fram ett läkande, låt det ta den tid det tar, så du inte går och jobbar medans du fortfarande är dålig och gör din nacke ännu sämre.

Jag har själv haft nackspärr här, men min försvann efter drygt 2 dygn, nu har jag bara värk.

Ta hand om dig Glad

Sajtvärd för mitt eget liv