Svininfluensa
Vilka är i risk gruppen för detta?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Efter vad jag har hört i debatterna så är det tydligen den yngre delen av befolkningen
Men onm det verkligen är så ska jag låta vara osagt
Det ska ju tydligen bli en allm vaccination efter sommaren
Är de med t ex högt blodtryck i riskzon?
En som hitills haft bakterier i blodet o varbildning i ryggen i riskzon och är 73 år i riskzon?
Furutom vad SvenA skriver så torde det vara som med andra influensor att det är de med nedsatt imunförsvar, och äldre.
Rekommendationen för allmän influensavaccination är att du ska vaccinera dig om du är sjuk eller över 65 år.
Varför yngre drabbas denna gång vet jag inte om de har svar på. Det kommer något på TV ikväll. Ettans kanal tror jag.
/Maria
#3 Vilken tid?
#4 Jag tror det var efter kl. 21.00 någon gång.
/Maria
Det var att det ska ske en allmän vaccinering i september -oktober abv hela befolkningen
Orsaken till att man i börjar med att vaccinera yngre och särskilt yngre som är kroniskt sjuka (TV4 Nyheterna idag) är att det i första hand är yngre som drabbats hittills. Detta tror man beror på att många av de som är äldre varit utsatta för den här typen av influensa tidigare och de (vi?) kan alltså vara resistenta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Det finns indikationer på att människor över 60 år har ett grundskydd mot influensan eftersom de utsatts för fler virus. Hittills är de flesta som smittats mellan 20 och 40 år.
Till riskgrupperna räknas personer med:
- kronisk lungsjukdom
- kronisk hjärt-kärlsjukdom
- svår diabetes
- nedsatt immunförsvar på grund av exempelvis ärftliga defekter, pågående behandling eller leukemi
- neuromuskulära sjukdomar
- hiv
- gravida
- barn med vissa kroniska sjukdomar och utbvecklingsstörningar
- barn under två år
Själv tänker jag vacinera mej mot både svininfluensan och den vanliga influensan. Jag har även tagit en sprut mot lunginflammation, nästa ska jag ta med 5-6 års mellanrum.
Anledningen till att jag vaccinerar mej är att jag har ett 8mm stort hål mellan förmaken och ett stort läckage på mitralisklaffen.
Det som är lite problematiskt är att vaccinet som finns idag inte kan användas på barn under 2 år, sa de på TV. Så det är förstås viktigt att personer som arbetar eller lever med spädbarn är vaccinerade också.
Det har ju sagts på nyheterna att gravida och äldre ska få vaccin i första hand, sen får man klura ut om det kan vara p.g.a. dåligt immunförsvar, att de lättare har högt blodtryck eller något.
Äldre har ju ofta en del krämpor och sämre kondition och på det sättet är i större risk. En äldre person har lite längre tid att repa sig också efter sjukdom. Kroppen har liksom varit med ett tag
.
Gravida är i riskzonen för att de är i en annan balans med hormoner och all påfrestning en graviditet faktiskt är för kroppen.
/Maria
#11 Vad konstigt, för jag har hört på nyheterna att det är yngre, och särskilt de med kroniska sjukdomar som löper störst risk. Märkligt att de säger så olika. Kanske är det så att man inte riktigt vet, utan säger det som man tror stämmer och så blir det olika på olika nyhetsredaktioner…
Sälvklart så är de med kroniska sjukdomar i riskgruppen också. Det gäller för tidigare influensor också.
Denna gången så verkar det ju som att även yngre människor har drabbats men fortfarande så har oftast denna gruppen större motståndskraft såvida de är friska vill säga.
/Maria
Barn under 2 år vet jag i alla fall att de inte kunde få vaccin, läste på aftonbladet om jag inte minns helt fel.
Helt ärligt tror jag inte att jag kommer vaccinera mig, jag tycker inte det känns speciellt tryggt att ta ett vaccin som kommit fram så pass fort. Som gardasil (vaccin mot livmoderhalscancer) har jag fått höra att det har funnits vissa speciella dödsfall i USA som dock tystats ner. Jag litar väl helt enkelt inte på forskare till 100%, för ibland måste saker gå fel.
Som sagt, risken att dö i något annat är i så fall ganska mycket större. Trafiken t.ex.
/Maria
#16 Speciellt med min klumpiget. ;)
Ja det är nog inte så pålitligt med alla vacciner, men den innehåller ev ägg då. Min dotter är ju mkt allergisk mot ägg så då kan hon inte ta den.
#18 Jaså? Vad konstigt… men ändå inte.
Jag sitter i liten egen fundering. Det verkar vara de yngre som blir drabbade. Har de som drabbats varit ute och rest utomlands. Har inte läst om det någonstans. Jag funderar på om det kan vara så att det är de yngre som drabbas för att det är de som reser till varmare länder.

#20 Det har stått en hel del om detta i tidningar och på text-tv. Det verkar som att det är folk som rest utomlands som tagit med sig smittan till Sverige. Men snart så spelar det nog ingen roll vart man är, för man blir smittad ändå.
"Smittades av en vän
Han fick troligen svininfluensan av en nära bekant som själv smittades av viruset efter en semesterresa i Sydeuropa."
"Nyligen kom familjen hem från Singapore där de besökte släktingar till Thomas hustru Sharifa, 48.
- Vi tror att vi blev smittade på vägen hem. Alla hostade på planet, säger Sharifa."
"Här är svenskarna som drabbats av svininfluensan.
De flesta är unga och friska.
Unga människor utsätter sig för störst smittorisk - samtidigt som de verkar få svårast symptom.
Enligt Mia Brytting, chefsmikrobiolog vid Smittskyddsinstitutet (SMI), kan tidigare epidemier hjälpa de äldre.
- Var man sjuk i influensan i slutet av 40- och 50-talet kan man ha utvecklat något slags immunitet, men det är inte säkert, säger hon.
Främsta smittohärden: Utlandsresor."
I Göteborg hade vi ju tusentals ungdomar från hela världen under Gothia cup och där var några med svininfluensa som isolerades. Dessa blev själva inte så sjuka men som sagt viruset sprider sig.
#20 Det är nog lika många äldre som yngre som åker till värmen. Snarare fler äldre och familjer med tanke på att många ungdomar är arbetslösa eller studerar.
/Maria

#20 NU har jag fått höra att yngre löper större risk att smittas. Vuxna kan ju haft olika sorters, bl.a. liknande, influensor under sina år och har då kunnat bygga immun mot dessa (de är kanske inte helt immuna men mer än unga) vilket inte unga har.
Hoppas ni förstod vad jag menade.
#24 då har vi hört samma
Enl. Rapport ikväll så är 55 000 smittade i Storbritanien och det är det värst drabbade landet i Europa. Trots detta så ser man detta som ett ganska litet antal. Av dessa så är ca. 30 st ganska svårt sjuka.
30 av 55 000 är faktiskt ett ganska litet antal så de flesta klarar sig med mildare symtom.
/Maria

Om man inte tillhör någon av riskgrupperna i #8 så tror inte jag heller att man behöver bry sig så hårt över den här influensan.
Nu kommer jag förvisso antagligen att vaccinera mej ändå, men som sagt jag är ju i riskgruppen. Men jag skulle säkert klara mej med livet i behåll om jag lät bli oxå. Det är bara det att jag blir så rackarns sjuk när jag blir sjuk. Hjärtat gillar inte feber så mycket, det blir en hel del extraslag och överbelastning, om man säger så.
Man kan ju ha en alcogel eller handsprit i väskan och göra rent händerna nån gång per dag, då minskar risken att smittas. Man kanske till och med slipper magsjukorna som brukar härja på vintern
Jag ska nog vacciera mig.. Förra året fick jag influensan och då var jag hemma och sjuk i två veckor, först en hemsk feber och sen ville inte magen vara med längre.
De räknar med att 4 miljoner svenskar ska bli smittade av svininfluensan.
De räknar med att 4 miljoner svenskar ska bli smittade av svininfluensan.

Var det inte så att 4 miljoner svenskar kan bli smittade? Det är en viss skillnad.
Det skrivs upp så otroligt mycket om denna influensa. Vad kan vi göra egentligen? Jo, vi kan vänta och se. Nåt annat går inte.
Vi ska ju knappast ändra våra vanor för att vi eventuellt kan drabbas.
Däremot om vi får symptom som skulle kunna va influensa så stanna hemma från arbete, dagis och skola. Då sprids smittan minst.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#31 Jag kollade upp, du har helt rätt. Nu skrev tydligen att fem miljoner svenskar kan få svininfluensa och svt.se skrev att 400.000 svenskar räknas att få influensan, sen vet man ju inte det kan vara många fler eller mycket färre!